بررسی کیفیت لاستیک های ایرانی و بهترین لاستیک برای خودروهای مختلف

بررسی کیفیت لاستیک های ایرانی و بهترین لاستیک برای خودروهای مختلف


منبع: آرگا

81

1399/9/6

15:03


لاستیک خودرو یکی از ارکان اصلی اتومبیل می باشد که بر ایمنی و راحتی راننده و سرنشینان تاثیر مستقیمی دارد. شرکتهای مختلفی در سراسر دنیا و از جمله ایران به تولید انواع و اقسام تایر مشغول هستند. در این مطلب قصد داریم به بررسی کیفیت لاستیک های ایرانی برای خودروهای ایرانی بپردازیم. همراه ما باشید.

یکی از نکاتی که برای رانندگان بسیار اهمیت دارد انتخاب تایر برای خودرو می باشد. تایرهای سالم و با کیفیت، رانندگی بهتر و راحتتر، کارایی بهتر و پیمودن راحتتر مسیر را به ارمغان می آورند. اگر مایلید تا بدانید در بین لاستیک های ایرانی کدام یک کیفیت بهتری دارد با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

بررسی کیفیت لاستیک های ایرانی

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن هر راننده ایرانی را به خود مشغول سازد این است که در بین لاستیک های ایرانی کدام یک کیفیت بهتری دارد و تجربه رانندگی راحتتری را به همراه دارد؟ در پاسخ باید گفت چنانچه صاحب یکی از خودروهای سمند، پراید، پژو ۲۰۶ ، پژو پارس و … هستید و به دنبال بهترین لاستیک ایرانی برای خودروی خود می باشید ما در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع لاستیک های ایرانی بپردازیم و این که بدانیم کدام برند لاستیک در ایران بیشتر مورد خرید مشتریان قرار می گیرد.

همانطور که می دانید لاستیک های سالم و با کیفیت، رانندگی بهتر و راحتتری را به همراه دارند. تایرهای ایرانی از لحاظ کیفیت به گونه ای هستند که رقیب سرسخت رقبای چینی و هندی خود باشند، ولی نمی توان آن ها را با مدل های کره ای و اروپایی مقایسه کرد. وزن بسیار کم یکی از مشخصه های اصلی خرید تایرهای اروپایی بوده و این موضوع سبب شده لاستیک های اروپایی طرفداران زیادی پیدا کند. از جمله بهترین شرکت های سازنده تایر در دنیا می توان به میشلن فرانسه، بریجستون ژاپن، گودیر آمریکا، پیرلی ایتالیا، کوپر آمریکا اشاره کرد.

شرکت های ایرانی تولید کننده لاستیک

در حال حاضر چندین شرکت سازنده تایر در ایران در حال فعالیت می باشد که مشتریان می توانند متناسب با نیاز و نوع خودرو (سواری، اتوبوس، کامیون) بهترین و مناسب ترین لاستیک را خریداری نمایند. در ادامه با هریک از این شرکت های تولید کننده لاستیک آشنا می شوید.

شرکت بارز

شرکت بارز یکی از مشهورترین کمپانی های تولید تایر ایرانی می باشد که از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را شروع کرده است. هم اکنون با تولید انواع لاستیک های سواری، صنعتی و باری در کارخانه های کردستان و کرمان جزو بزرگترین تولید کننده لاستیک در ایران به شمار می رود. این شرکت در برخی محصولات خود از تکنولوژی کمپانی Continental آلمان بهره می برد و یکی از تولیدکننده های تایر رادیال سیمی سنگین ویژه کامیون و اتوبوس می باشد. با بررسی شرکت های ایرانی دیگر مشخص شد برند بارز تنها تولید کننده این نوع لاستیک در ایران می باشد. تایرهای شرکت بارز در میان مشتریان به عنوان لاستیک های بسیار بادوام شهرت دارند.

شرکت پارس تایر

برند پارس تایر در سال ۱۳۵۵ تاسیس شد و محصولاتش را با تکنولوژی کمپانی پیرلی ایتالیا به بازار کشور عرضه کرد. عمده محصولات فعلی این شرکت در حال حاضر برای خودروهای تجاری سبک و سنگین می باشد و بنابر عقیده خیلی از رانندگان خودروهای سنگین محصولات پارس تایر به عنوان بهترین تایر ایرانی برای کامیون به ویژه محور عقب محسوب می شود.

شرکت دنا

بررسی ها نشان می دهد برند دنا یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید لاستیک های ایرانی می باشد که از اواسط دهه پنجاه خورشیدی و با همکاری کمپانی بریجستون ژاپن فعالیت خود را شروع کرد. این شرکت پس از انقلاب به دنا تغییر نام یافت و یکی از خوشنام ترین برندهای لاستیک ایرانی در سایزهای سنگین و نیمه سنگین می باشد و بیشتر لاستیک های بایاس نخی کارخانجات بارز و گلدستون با بهره گیری از فناوری آن به تولید می رسند. تایرهای سواری این شرکت در حال حاضر آنچنان که باید کیفیت بالایی ندارند ولی تایرهای سنگین و نیمه سنگین تولیدی این شرکت به عقیده بسیاری جزو بهترین تایرها برای کامیون، وانت و کامیونت به شمار می رود.

شرکت کویرتایر

شرکت کویرتایر نیز از سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسید. بررسی صورت گرفته نشان می دهد دامنه محصولات این شرکت گسترده بوده و از رینگ ۱۳ تا ۱۷ اینچ برای خودروهای سواری، در ردیف بهترین تولیدکنندگان لاستیک های ایرانی قرار دارد. کویرتایر تا چندی پیش تولید لاستیک های نیمه سنگین سایز ۱۶ و سنگین ۲۴ را نیز انجام می داد ولی در حال حاضر اثری از آن ها در لیست محصولات مشاهده نمی شود. ناگفته نماند برخی مشتریان به خاطر تشابه مکانی و اسمی آن را با شرکت کویر یزد اشتباه می گیرند. می توان گفت کویرتایر بعد از ۲۰ سال فعالیت در حوزه تولید لاستیک یکی از خوش آوازه ترین برندهای تولید تایر خودرو در ایران می باشد.

شرکت یزدتایر

این شرکت نیز از بهترین تولیدکنندگان تایر ایرانی می باشد که محصولاتش از تکنولوژی شرکت هلندی وردشتاین ( یکی از زیرمجموعه های برند اپولوی هند ) بهره می بردند. جدیدترین محصولات این شرکت تایرهای اسپرت سری v با تحمل حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت بودند که چند سال قبل به بازار عرضه شدند.

گلدستون

گلدستون نام تجاری محصولات مجتمع صنعتی آرتاویل تایر می باشد که جزو یکی از بهترین سازندگان تایر ایرانی محسوب می شوند. این برند در سال ۱۳۷۵ شروع به فعالیت کرده و هم اکنون با ساخت انواع تایرهای بایاس وانتی، کشاورزی، سنگین و رادیال سواری توانسته برای خود جایگاهی در میان بهترین تولیدکنندگان لاستیک ایرانی( بسته به قیمت ، در زمینه خودروهای سنگین و نیمه سنگین) فراهم سازد.

ایران تایر

یکی دیگر از شرکت های قدیمی در تولید تایر در کشور، شرکت ایران تایر می باشد که بررسی ها نشان می دهد محصولاتش در دهه های پیش حضور چشمگیری در میان بهترین لاستیک های ایرانی داشت. این شرکت در سال ۱۳۴۴ تاسیس شده و فعالیت آن قبل از انقلاب با نام جنرال تایر و رابر صورت می گرفت. در حال حاضر محصولات این شرکت از تکنولوژی شرکت ماتادور اسلواکی بهره می برند. تولیدات این برند به این خاطر مورد توجه مشتریان قرار دارند که کارخانه آن واقع در جاده مخصوص تهران- کرج لاستیک ها را به شکل مستقیم و با هزینه دولتی عرضه می کند.

کیفیت لاستیک های ایرانی

برای این که بدانید کیفیت لاستیک های ایرانی چگونه است و بهترین لاستیک را از رقبای داخلی و خارجی تشخیص دهید یا باید به سراغ فروشندگان این محصول بروید و به بررسی میدانی بپردازید یا از نظرسنجی بهره بگیرید. می توان از تجربه های رانندگانی که از لاستیک های داخلی استفاده می کنند بهره برد و بهترین لاستیک را انتخاب کرد. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد تایرهای داخلی نسبت به رقبای چینی عملکرد و کیفیت بهتری دارند ولی اگر صاحبان خودرو در زمینه پرداخت هزینه های لاستیک خارجی مشکلی نداشته باشند تایرهای اروپایی گزینه های باکیفیت تر و فوق العاده تری خواهند بود. نتایج حاصله از یک نظر سنجی صورت گرفته در یک سایت مرتبط با خودرو در مورد بهترین لاستیک ایرانی به ترتیب مربوط به شرکتهای بارز، کویرتایر، یزدتایر، دنا و ایران تایر بوده است.

بهترین لاستیک برای پراید

به طور کلی در هنگام خرید تایر مناسب برای پراید و خودروهای هم عرض آن باید به سه گزینه رینگ، ارتفاع لاستیک و پهنای آن توجه داشته باشید. برای آگاهی دقیق از این سه گزینه درب سمت راست راننده را باز کنید تا جدول کامل اطلاعات لاستیک خودرو را پیدا کنید تا بتوانید بهترین تایر ایرانی را برای پراید برگزینید. برخی رانندگان خودرو از لاستیک شرکت کویر به عنوان بهترین گزینه برای پراید نام می برند و اذعان دارند که لاستیک این برند، نرم بوده و موجب بهبود هندلینگ خودرو می شود.

بهترین لاستیک برای پژو ۲۰۶

بهترین لاستیک برای پژو ۲۰۶ تایر میشیلن فرانسه می باشد. می توان گفت تنها در این صورت سواری لذت بخشی را با ۲۰۶ تجربه خواهید کرد. در خرید لاستیک ایرانی باید به اندازه دقیق آن برای خودرو توجه کنید. برخی رانندگان از لاستیک هایی با پهنای بیشتر از خودرو خود بهره می گیرند. هرچند این امر پایداری بیشتر خودرو را به دنبال دارد ولی در واقع این کار مصرف بیش از حد بنزین را موجب می شود.

بهترین لاستیک برای سمند و پژوپارس

برخی رانندگان خودروهایی مانند سمند و پژوپارس با توجه به تجربه رانندگی خود بیان می دارند که بهترین لاستیک برای این خودرو ها برند بارز می باشد. البته در این خودروها باید لاستیکی را انتخاب نمایید که ضخامت استانداردی داشته باشد. و اگر  آج لاستیک انتخابی درشت تر باشد، کارایی بهتری ارائه می دهد. در مورد خودروهای سمند و پژوپارس از لاستیک های چینی استفاده نکنید زیرا این تایرها به شدت خشک هستند و در کوتاه مدت سیستم جلوبندی را با مشکل روبرو ساخته و موجب ایجاد صدا در اتاق ماشین می شوند.

جمع بندی

به طور کلی از نظر تکنیکی بین لاستیک های روز دنیا و ایران تفاوتها وجود دارد. اما با توجه به هزینه بالای تایرهای خارجی، خرید آن برای همگان مقدور نمی باشد. مشتریان نیز به دلیل مشکلات مالی و درآمد پایین فقط به قیمت محصول توجه می کنند. از این رو تجربه استفاده افراد، از مهمترین فاکتورها برای اطلاق عنوان بهترین تایر ایرانی به هر کدام از لاستیک های اشاره شده در این مطلب دارد. ولی در مجموع  می توان اینطور بیان کرد که شرکتهایی مانند بارز، کویرتایر و یزدتایر در زمره بهترین تولیدکنندگان تایر ایرانی برای خودوری سواری و شرکتهایی مانندبار و دنا و پارس در رده بهترین تولیدکنندگان لاستیک های خودروهای سنگین و نیمه سنگین و شرکت بارز به عنوان تنها سازنده تایرهای رادیال سنگین برای خودروهایی مانند اتوبوس و کامیون شناخته می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو