معرفی تعدادی از خاص ترین چشمه های آب گرم جهان

معرفی تعدادی از خاص ترین چشمه های آب گرم جهان


منبع: همگردی

191

1399/9/7

10:01


در سراسر دنیا، چشمه های آب گرم از جاذبه های ارزشمند طبیعی بوده که علاوه بر زیبایی بصری، با خاصیت درمانی و اثرات آرامش بخش خود، گردشگران را جذب می کنند. این آبفشان ها، مناظری تماشایی از فوران آب، رنگ های درخشان و زنده و اشکال عجیب ناشی از رسوبات را به نمایش می گذارند، هرچند برای دوستداران خاص ترین چشمه های آب گرم جهان رضایت خاطر نه تنها از تماشای آنها، بلکه بیشتر به جهت اثرات درمانی حاصل می گردد. اما، برخی از چشمه ها ویژگی های منحصر بفردی دارند که آنها را از بقیه متمایز می کند. با ما در مقاله معروف ترین چشمه های آب گرم دنیا همراه باشید تا شما را با تعدادی از زیباترین چشمه های آب گرم دنیا آشنا کنیم.

چشمه آب گرم Grand Prismatic

یکی از خاص ترین چشمه های آب گرم جهان، چشمه آب گرم Grand Prismatic بوده که در پارک ملی یلواستون Yellowstone National Park واقع شده است. این چشمه بزرگترین چشمه آمریکا و سومین چشمه آب گرم بزرگ در دنیا محسوب می شود. رنگهای خیره کننده نارنجی، زرد، سبز و آبی این چشمه، تنها یکی از ویژگی های فوق العاده آن برای جذب گردشگران بشمار می رود. حداکثر عمق این چشمه 121 پا بوده و قطر زیاد و قابل توجه آن، 370 پا هست. دمای میانگین این چشمه 160 درجه فارنهایت بوده و دقیقا به همین علت، این چشمه تا این اندازه رنگارنگ است.

چشمه آب گرم Grand Prismatic

چشمه آب گرم Grand Prismatic 2

پاموک قلعه Pamukkale

پاموک قلعه Pamukkale که در زبان ترکی به معنای "قلعه پنبه ای" بوده، یکی از معروف ترین چشمه های آب گرم دنیا بشمار می آید. این چشمه ها به نظر می رسد که از یک طرف یک صخره آویزان هستند که همین نکته، باعث خلق یک پدیده طبیعی بی نظیر گشت. پاموک قلعه Pamukkale تاریخی بسیار غنی داشته و در پایین شهر باستانی هیراپولیس Hierapolis واقع شده است.

پاموک قلعه Pamukkale

پاموک قلعه Pamukkale 2

چشمه آب گرم آبی Blue Lagoon

چشمه آب گرم آبی Blue Lagoon که در یک منطقه پر از گدازه های آتشفشانی 800 ساله در ایسلند واقع شده، به واقع یکی از شگفتی های طبیعت محسوب می شود. این چشمه آب گرم در برگیرنده 9 میلیون لیتر آب دریایی زمین گرمایی با دمایی در حدود 98 تا 102 درجه فارنهایت هست. بر اساس اطلاعات وبسایت چشمه آب گرم آبی Blue Lagoon، در این مرز زیرزمینی از گدازه های آتشفشانی نفوذ پذیر و گرمای سوزان، آب دریا و آبهای زیرزمینی با هم تلاقی کرده و باعث بوجود آمدن مایع نایکدست و چندگانه ای با عنوان آب دریایی زمین گرمایی می شوند. حداکثر عمق این چشمه آب گرم تنها 5 پا بوده که آن را به یک مکان فوق العاده برای کسب آرامش تبدیل می کند.

چشمه آب گرم آبی Blue Lagoon

چشمه آب گرم آبی Blue Lagoon 2

چشمه آب گرم Jae Sorn

تایلند نه تنها یکی از ارزان ترین مکانهای دنیا برای سفر بشمار می رود، بلکه جایگاه یکی از زیباترین چشمه های آب گرم دنیا، Jae Sorn نیز هست. این چشمه آب گرم که در ناحیه ای صخره ای در پارک ملی واقع شده، دارای دمای میانگین 176 تا 212 درجه فارنهایت است. این چشمه آب گرم بویژه در طول ساعات مه آلود اول صبح، زیبایی بسیار خارق العاده ای دارد. کاری که در این چشمه آب گرم بسیار معمول است، آبپز کردن تخم مرغ بوده و در تمامی غرفه های نزدیک چشمه، تخم مرغ به فروش می رسد.

چشمه آب گرم Jae Sorn

چشمه آب گرم Jae Sorn 2

دریاچه Inferno Crater

یکی دیگر از خاص ترین چشمه های آب گرم جهان، دریاچه Inferno Crater نیوزیلند هست. دمای این چشمه از 95 تا 176 درجه فارنهایت متغیر بوده و حداکثر عمقش به 98 پا می رسد. از آنجایی که دریاچه به دریاچه متصل است، دما و سطح آب هر دوی آنها به این بستگی دارد که در کجای چرخه سیستم گرمابی منحصر بفرد 38 روزه خود قرار دارند. وقتی سطح آب دریاچه پایین است، دریاچه رنگ طوسی تیره به خود می گیرد. زمانی که سطح آب بالا می رود، دریاچه با رنگ آبی آسمانی بسیار غلیظ می درخشد.

دریاچه Inferno Crater

دریاچه Inferno Crater 2

دریاچه Frying Pan

دریاچه Frying Pan که همتای دریاچه Inferno Crater است نیز در دره Waimangu Volcanic Rift Valley واقع شد. این چشمه آب گرم نیز مانند دریاچه Inferno Crater یکی از بزرگترین چشمه های آب گرم جهان بشمار می رود که البته به بزرگی آن دریاچه نیست. دمای این دریاچه از 122 تا 140 درجه فارنهایت متغیر بوده و حداکثر عمقش به 66 پا می رسد.

دریاچه Frying Pan

دریاچه Frying Pan 2

جهنم دریایی یا Umi Jigoku

جهنم دریایی یا Umi Jigoku در میان هشت چشمه آب گرم Hells of Beppu (جهنم های بپو) در ژاپن، یکی از زیباترین آنها بشمار می رود. این چشمه آب گرم که توسط باغهای بسیار پر وسعت احاطه شده، دارای تاریخی غنی بوده که قدمت آن به بیش از 1300 سال قبل باز می گردد. جهنم دریایی یا Umi Jigoku به هیچ وجه برای انسانها قابل استفاده نیست، چرا که دارای حداکثر عمق خیره کننده 656 پا بوده و آبهای آبی روشن آن به دمای 208 درجه فارنهایت می رسند.

جهنم دریایی یا Umi Jigoku

جهنم دریایی یا Umi Jigoku 2

چشمه های آب گرم مارویا Maruia

چشمه های آب گرم مارویا Maruia که با مناظر زیبای آلپ جنوبی احاطه شده اند، در پارک ملی Lewis Pass National Park واقع شده اند. دمای میانگین آنها از 96 تا 107 درجه فارنهایت بوده که آن را به یک مکان آرامش بخش برای مردم محلی و گردشگران تبدیل کرده است.

چشمه های آب گرم مارویا Maruia

دریاچه جوشان Boiling Lake

دریاچه جوشان Boiling Lake که در پارک ملی Morne Trois Pitons National Park در دومینیکا واقع شده، عنوان دومین چشمه آب گرم بزرگ در دنیا را به خود اختصاص داده است. عمق این دودخان یا فومرول (حفره ای در اطراف آتشفشانها که از آن بخار و گازهایی مانند کربن دی اکسید، گوگرد دی اکسید، هیدروژن کلرید و سولفید هیدروژن خارج می شود) به بیش از 195 پا می رسد و دمای میانگین آب طوسی-آبی رنگش از 180 تا 197 درجه فارنهایت متغیر است. اگر قصد بازدید از این چشمه را دارید، حتما کفشهای ورزشی خود را همراه ببرید، چرا که برای دیدن چشمه جوشان Boiling Lake می بایست هشت مایل کوهنوردی کنید.

دریاچه جوشان Boiling Lake

دریاچه جوشان Boiling Lake 2

استخر جوشان ماتارانکا Mataranka Thermal Pool

تصور کنید مشغول حمام گرفتن در یک استخر با آب گرم و بسیار شفاف هستید که با جنگلی از گیاهان پوست کاغذی و درختان نخل احاطه شده است. این دقیقا همان چیزی بوده که در استخر جوشان ماتارانکا Mataranka Thermal Pool در استرالیا تجربه خواهید کرد. در همان حال که دمای معتدل 86 درجه فارنهایتی آب چشمه، شما را از دردها و رنجهای فیزیکی رها می کند، درختان اطراف در نسیم ملایم و آرامش بخشی به نوسان در می آیند و یک تجربه بسیار آرامش بخش و خارق العاده را برای شما به ارمغان می آورند.

استخر جوشان ماتارانکا Mataranka Thermal Pool

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو