درمان خانگی آرتریت و کاهش عوارض این بیماری

درمان خانگی آرتریت و کاهش عوارض این بیماری


منبع: آرگا

107

1399/9/10

10:05


مفاصل و استخوان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند که در جهت مراقبت از آن ها باید اقداماتی انجام دهید. در ادامه این مطلب به معرفی روش های درمان خانگی آرتریت پرداخته ایم.

آرتریت از دیگر بیماری های التهابی و مربوط به مفاصل می باشد که به طور کلی با مبتلا کردن چند استخوان، به ایجاد مشکل و ناراحتی در فرد می پردازد. قابل به ذکر است که این بیماری؛ انواع مختلفی دارد که روماتوئید آرتریت و استئو آرتریت از شایع ترین آن ها است. برای انجام روش های درمان خانگی آرتریت باید در ابتدا نوع آن را تشخیص دهید و سپس به انجام اقداماتی در رابطه با رفع آن بپردازید.

عوامل تاثیر گذار در بروز آرتیت

معرفی بیماری آرتریت

آرتریت از آن دسته بیماری های دردناک می باشد که فرد مبتلا را وادار به مصرف انواعی از قرص و مسکن های قوی می کند. به طور کلی درد های منجر شده از خشکی و التهاب استخوان ها، به از بین رفتن تدریجی غضروف ها می انجامد. در اصطلاحی دیگر می توان این چنین گفت که علت این نوع درد ها، سایش دو استخوان به روی یک دیگر است. همچنین هنگامی که این غضروف ها در حالت عادی باشند، به ادامه انجام وظایف خود از جمله مراقبت از مفاصل و راحتی حرکت استخوان ها می پردازند.

گفتنی است که بیماری آرتریت علاوه بر ایجاد التهاب و عفونت می تواند به ایجاد محدودیت هایی در رابطه با حرکت استخوان ها منجر شود. چرا که در این موقعیت، پوست اطراف این نواحی به مرور قرمز و ملتهب می گردد.

  • شرایط خطر زا

به طور کلی عوامل گفته شده در ادامه مطلب به ایجاد و بروز خطر می انجامد.

تجارب خانوادگی:

بروز برخی از آرتریت ها به سابقه خانوادگی و وراثت بسیار بستگی دارد. از این رو اگر والدین شما به این بیماری مبتلا هستند، احتمال ابتلای شما نیز به این گروه از بیماری ها بسیار زیاد است. قابل به ذکر است که تاثیر ژن و عوامل محیطی در بروز برخی از بیماری و التهابات بسیار می باشد.

آشنایی با بیماری آرتریت

سن:

قابل به ذکر است که بیماری هایی به مانند نقرس، روماتوئید آرتریت و استئو آرتریت با افزایش سن به احتمال بیشتری در افراد بروز پیدا می کنند.

جنسیت:

به طور کلی خانم ها بیش از آقایان به بیماری آرتریت مبتلا می شوند. این آمار در صورتی است که آقایان نیز بیش از خانم ها به علائم نقرس مبتلا هستند.

آسیب به مفاصل:

کسانی که در نواحی مفاصل به صدمه مبتلا می شوند، به مانند افرادی که متحمل آسیب در رشته های ورزشی هستند، ریسک بیشتری در ابتلا به این دسته از التهابات را دارا هستند.

اضافه وزن:

به طور کلی وزن بیش از اندازه به مفاصل فشار بسیاری وارد می کند که در این میان نواحی به مانند زانو، باسن و ستون فقرات بیش از دیگر مناطق آسیب و صدمه می بینند. از این رو افراد دارای اضافه وزن و چاقی به معرض ابتلای این التهاب بیش از دیگر افراد قرار دارند.

معرفی روش های درمان خانگی آرتریت

به منظور درمان خانگی آرتریت روش های بسیاری وجود دارد که در ادامه این مطلب به معرفی برخی از آن ها پرداخته ایم.

تاثیر مصرف قرص ماهی در درمان آرتریت

  • دارو های گیاهی

روغن ماهی:

طبق مطالعات انجام شده؛ این چنین مشخص شد که برخی از مکمل های روغن ماهی می‌تواند به کاهش درد و خشکی در بیماری آرتریت منجر شود. از عواقب مصرف آن می‌توان به حالت تهوع، بروز آروغ و ایجاد طعم ماهی در دهان اشاره کرد. همچنین امکان دارد که با برخی از داروها در تداخل باشد، که از این رو پیشنهاد می شود تا با پزشک مربوطه مشورت اعمال گردد.

روغن های گیاهی:

گیاهان دارویی به مانند دانه‌ های گل پامچال، گشنیز و سیاه دانه دارای نوعی اسید چرب می باشند، که امکان دارد به درمان درد مفاصل و خشکی صبحگاهی آرتریت منجر شود. از عواقب مصرف این دسته از درمان‌ها می‌توان به سردرد، اسهال و ایجاد گاز معده اشاره کرد. همچنین در بعضی از روغن های گیاهی می توان به بروز صدمات کبد اشاره کرد که در برخی مواقع به ایجاد تداخل دارویی منجر می شود، از این رو در این رابطه نیز باید با پزشک مربوطه مشورت کنید.

تای چی:

تای چی از دیگر حرکات درمانی دارای تمرینات آرام و کششی به همراه تنفس عمیق است که از دیگر درمان خانگی آرتریت به شمار می آید. همچنین در این رابطه بسیاری از افراد برای از بین بردن استرس در زندگی خود از این روش استفاده می‌کنند. طبق مطالعات انجام شده، مشخص شد که این ورزش امکان دارد در بهبود روحیه و کیفیت زندگی افراد مبتلا به آرتریت بسیار تاثیر گذار است. در صورتی که این تمرین ورزشی به کمک مربی آگاه انجام شود، بسیار بی خطر است اما امکان دارد که در برخی از فعالیت‌ها به احساس درد منجر شود که از این رو باید ادامه تمرین را قطع نمایید.

تاثیر تغییر در سبک زندگی برای درمان آرتریت

  • تغییر در سبک زندگی

به طور کلی اقداماتی که در ادامه مطلب معرفی کرده ایم را می توان برای محافظت از اندام های بدن خود در برابر گسترش این بیماری انجام دهید.

ورزش:

انجام ورزش به صورت مرتب و فعالیت هایی سبک می تواند، تقویت عضلات و مفاصل شما را در پی داشته باشد. شما با ورزش می توانید از خستگی مفرط عضلات جلوگیری کنید و در نهایت التهاب و عفونت را در مفاصل کنترل کنید. قبل از شروع انجام فعالیت های جسمانی بد نیست که با پزشک مربوطه مشورتی داشته باشید.

در صورتی که مبتدی هستید، بد نیست که با پیاده روی این کار را شروع کنید و از اعمال کشیدگی های بیش از حد به روی مفاصل حساس، آسیب دیده و ملتهب نیز جلوگیری کنید.

گرمایی و سرمایی:

همان طور که می دانید گرما در کاهش درد تاثیر به سزایی قائل می باشد و می تواند عضلات دردناک و سفت را به مرور شل کند. همچنین سرما نیز احساس درد را کاهش می دهد و با تاثیر ایجاد بی حسی به کاهش ورم می پردازد.

آرام باشید:

استرس را در زندگی تان کمتر کنید و روش هایی را برای مواجه با درد بیابید. از تکنیک های به مانند تصاویر هدایت شونده، نفس عمیق و شل کردن عضلات برای به دست گرفتن کنترل درد در عضلات خود استفاده کنید.

تاثیر فیزیوتراپی در درمان آرتریت

  • فیزیو تراپی

در برخی از مواقع امکان دارد که پزشک برای شما فیزیوتراپی تجویز نماید. به این صورت که با مراجعه به یک فیزیوتراپ و متخصص در این رابطه تمریناتی را آموزش می بیند که در حفظ انعطاف مفاصل تان بسیار تاثیر گذار است. همچنین امکان دارد که در طی روز روش های جدیدی به شما پیشنهاد شود که فشار کمتری به مفاصل متحمل می شود. به طور مثال امکان دارد که شما در طی روز بخواهید با استفاده از ساعد خود یک جسم را از روی زمین بردارید، از این رو وسایل کمکی بسیاری می‌تواند از فشار وارد بر مفاصل شما جلوگیری نماید‌.

همچنین برخی از چاقو های آشپزخانه که دارای برخی از دستگیره ‌ها هستند می‌توانند به مراقبت از مفاصل انگشت و مچ دست شما در حین آشپزی بپردازند. در این رابطه برخی از امکانات و ابزارها به مانند دکمه های قلاب دار برای لباس پوشیدن تهیه شده است که این فرایند را بسیار آسان تر کرده است.

همچنین کاتالوگ هایی برای فروشگاه لوازم پزشکی وجود دارد که بسیاری از این ایده ها را به نمایش گذاشته اند.

عوارضی که این بیماری برای فرد در پی دارد

به طور کلی در پی عدم انجام اقداماتی در جهت درمان خانگی آرتریت برخی از عواقب و عوارض، برای فرد بروز پیدا می کند که به شرح زیر است؛

  • پوکی استخوان

در صورت ابتلا به این التهاب ملزوم به مصرف برخی داروهای شیمیایی است که در پی آن ریسک ابتلا به پوکی استخوان نیز افزایش می‌یابد. چرا که احتمال شکستگی استخوان ها و ضعف تراکم بسیار افزایش می‌یابد.

معرفی روش های درمان خانگی آرتریت

  • ندول روماتوئید

این عبارت به معنای بروز برخی از برجستگی های سفت در نواحی به مانند آرنج است. همچنین ایجاد این گره را به مراتب می توان در هر یک از نقاط بدن از جمله ریه نیز مشاهده کرد.

  • خشکی چشم و دهان

خشکی چشم و دهان از دیگر عوارض ابتلا به بیماری آرتریت می باشد که به صورت کلی برای افراد بیشتر اتفاق می افتد. همچنین سندروم شوگرن نام اختلالی است که برای این عارضه در نظر گرفته شده است.

  • ایجاد عفونت

همان طور که تا به حال متوجه شدید، برای درمان این بیماری از قرص و داروهای شیمیایی بسیاری استفاده می‌شود که در نهایت با کاهش سیستم ایمنی بدن به ایجاد و بروز عفونت منجر می‌شود.

  • سندروم تونل کارپال

در صورت ابتلا به آرتریت مچ دست امکان دارد که التهاب در قسمت عصبی بیشتر تاثیر بگذارد و در نهایت به ایجاد سندروم تونل کارپال منجر شود.

  • عارضه های قلبی

قابل ذکر است که این بیماری می توان ریسک ابتلا به شریان های سفت و گرفتگی رگ های قلب را افزایش دهد که در نهایت ابتلا به عفونت آبشامه قلب را افزایش می دهد.

عوارض ریوی که بیماری آرتریت در پی دارد

  • اختلالات ریوی

همچنین افراد مبتلا به بیماری آرتریت ریسک التهاب و عفونت در بافت ریه برای آن ها بسیار اتفاق می‌افتد و در نهایت به تنگی نفس پیشرونده منجر می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو