اسپوتنیک گزارش داد، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در جریان نشست مجازی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای گفت: آمریکا مدعی است که برخورداری ترکیه از سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ تله‌ای برای سیستم ناتو است. اما مطمئنیم که این طور نیست چرا که این سامانه‌ها تماما توسط ترکیه کنترل می‌شوند.

وی افزود: آمریکا و دیگر متحدان ناتو نباید فراموش کنند که آنها سیستم‌های دفاع هوایی برای ترکیه ارسال نکردند.

وزیر امور خارجه ترکیه در بخش دیگری از سخنرانی خود "کنفرانس شرق مدیترانه" را به عنوان راهی برای حل مناقشات منطقه‌ای پیشنهاد کرد.

وی گفت: کنفرانس شرق مدیترانه فرصتی است برای ایجاد یک بستر مناسب برای همکاری. این پیشنهاد ماست و سفیر ترکیه در بروکسل امروز با کمیسیون اتحادیه اروپا درباره چگونگی برنامه‌ریزی این نشست گفت‌وگو خواهد کرد. این پیشنهاد ما به اتحادیه اروپاست تا یک پلتفرم جامع ایجاد کند. ما از اتحادیه اروپا انتظار داریم تا بازی تهدید ترکیه را تغییر دهد.

چاووش‌اوغلو همچنین ابراز امیدواری کرد که ترکیه بتواند با آمریکا تحت رهبری دولت جو بایدن، رئس جمهوری منتخب این کشور گفت‌وگوی مثمرثمری داشته باشد.

وی اظهار کرد: آنچه ما از دولت جدید آمریکا می‌خواهیم این است که به جای زبان تهدید از طریق گفت‌وگو در مسائل مهم مشارکت کرده و برای حل آنها تلاش کند.