خواص شاه بلوط و موارد منع مصرف آن

خواص شاه بلوط و موارد منع مصرف آن


منبع: آرگا

91

1399/9/17

20:49


جالب است بدانید که خواص شاه بلوط بی شمار است به گونه ای که از گذشته های بسیار دور از آن یاد کرده اند و به همین خاطر در این مقاله سعی داریم شما را با خواص درمانی و دارویی این میوه خوشمزه آشنا نماییم با ما همراه باشید.

میوه شاه بلوط که در واقع در سطح کشور ما با نام های شاه بلوط هندی و شاه بلوط ترکیه شناخته می شود میوه ای است سرشار از مواد مغذی که به بهبود عملکرد غده تیروئید کمک می کند و باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی خواهد شد و همچنین که خواص شاه بلوط در زمینه بارداری نیز قابل ملاحظه است.

شناخت مزایا و خواص شاه بلوط

بهتر است بدانید که شاه بلوط از دسته درختان مرتفع پرخاصیت مانند درخت اکالیپتوس می باشد که بلندی آن به ۲۵ الی ۳۰ متر می رسد و به صراحت می توان گفت که مخصوص مناطق کوهستانی است. البته که در کشور ایران نیز با به کارگیری روش های مخصوصی کاشته و پرورش داده می شود. جالب است بدانید که میوه این درخت باعث سیری می شود و از آنجایی که سرشار از منیزیم است به عنوان یک میوه ایده آل برای ورزشکاران شناخته می شود. اگرچه بسیاری از افراد میوه شاه بلوط را فراموش کرده اند اما بازهم توصیه می شود با توجه به معیارهای خاصی که کیفیت آن ها را تضمین می کند انتخاب شود. برای مثال اگر قصد جمع آوری آن ها دارید به این نکته دقت داشته باشید که باید تنها آن هایی را برداشت کنید که از درخت افتاده اند زیرا تضمین کیفیت خواهند داشت اما اگر آن ها را از سوپرمارکت یا خواربار فروشی تهیه کرده اید توصیه می شود حتما چک کنید تا سالم باشند و دارای پوستی محکم و نرم باشند زیرا اگر پوست سطح شاه بلوط چین خورده باشد به این معنی است که شاه بلول پیر شده ولی اگر پوست آن دارای سوراخ های کوچک باشد به این معنی است که شاه بلوط مورد حمله انگل ها قرار گرفته اند.

خصوصیات و خواص شاه بلوط

فواید بلوط برای انسان:

همانطور که بیان شد میوه شاه بلوط به دلیل خواص متعددی که دارد از گذشته مورد توجه بسیاری از افراد بوده و به همین خاطر در ادامه سعی داریم شما را با برخی از این فواید منحصر به فرد آشنا نماییم:

باعث سیری می شود:

به طور کلی اگر رژیم دارید و قصد دارید کمتر غذا بخورید پیشنهاد می شود این میوه را دریابید زیرا این میوه سرشار از فیبر است. در واقع در هر ۱۰۰ گرم از شاه بلوط حدود ۶ گرم فیبر موجود است و قادر است به خوبی از عهده سیر کردن شما بربیاید. علاوه بر این فیبر ها می توانند به دفع راحت کمک کنند و برای همین احساس سنگینی و مشکلات گوارشی نخواهید داشت.

فاقد گلوتن می باشد:

یک اطلاعیه جالب برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند این است که می توانید با خیال راحت این میوه را به غذاهای روزانه تان اضافه کنید زیرا که ردپایی از گلوتن در آن نخواهید یافت.

مزیت های شاه بلوط برای انسان

انرژی زود جذب دارد:

از آنجایی که میوه شاه بلوط دارای مقدار زیادی نشاسته است به همین خاطر یک ماده غذایی انرژی زا محسوب می شود. همچنین که گلوسید های موجود در آن پس از پخته شدن به راحتی هضم می شوند و به تدریج تولید انرژی خواهند کرد. به طور کلی مزیت شاه بلوط این است که قند خون را به سرعت افزایش نمی دهد و شاخص گلیسمی آن نیز بالا نیست. جالب است بدانید که وجود ویتامین های خانواده ی B به خصوص ویتامین B1 در میوه شاه بلوط باعث می شود که بدن بتواند به خوبی گلوسید های آن را جذب کند و تولید انرژی نماید.

سرشار از مواد معدنی است:

بهتر است بدانید که میوه شاه بلوط سرشار از مواد معدنی است و به همین خاطر برای ورزشکاران بسیار مفید است. همچنین این میوه حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، عناصر مغذی و آهن است که برای بدن ورزشکاران الزامی خواهد بود. میوه شاه بلوط منبع ویژه ای از منیزیم است به گونه ای که هر ۱۰۰ گرم از این میوه حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد نیاز روزانه افراد به مواد معدنی را تامین می کند.

مواد مغذی موجود در شاه بلوط

مقابله با بیماری ها:

به طور کلی مواد مغدی و خواص میوه ای آن وسیله ای ایده آل برای مقابله با بیماری هایی مانند بیماری قلبی عروقی و برخی از سرطان ها محسوب می شود. باید بدانید که جذب میزان کافی منیزیم معمولا کار ساده ای نیست به ویژه اگر استرس زیادی داشته باشید. از این گذشته میوه شاه بلوط حاوی منگنز و مس می باشد به گونه ای که هر ۱۰۰ گرم از این میوه حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد منگنز و ۱۰ درصد مس بدن را تامین می کند.

منبع ویتامین B:

میوه شاه بلوط منبع غنی از ویتامین های گروه B می باشد یعنی اینکه سرشار از ویتامین B9، B6 و B1 است. جالب است بدانید که وجود ویتامین B1 در بدن باعث می شود سیستم ایمنی تقویت گردد. ویتامین B6 اجازه نمی دهد بدن با کم خونی مواجه شود و از سیستم ایمنی و همچنین سیستم عصبی بدن محافظت خواهد کرد. در نهایت ویتامین B9 نیز ضد عفونی کننده است و از کم خونی جلوگیری خواهد کرد. این میوه در واقع برای بانوان باردار به ویژه در سه ماهه ابتدایی به خاطر اینکه از نقص عضو مادرزادی جنین جلوگیری می کند فوق العاده است.

مصرف شاه بلوط برای مقابله با بیماری ها

کاهش میزان کلسترول:

بهتر است بدانید که میوه شاه بلوط فاقد کلسترول غذایی است و این یک نقطه مثبت محسوب می شود. نتایج پژوهش های انجام شده نشان می دهد که مصرف یک مشت از این میوه در طول روز می تواند میزان کلسترول بدن خون را ۹ تا ۱۹ درصد کاهش دهد به خاطر اینکه میوه شاه بلوط حاوی چربی های اشباع نشده است که با کلسترول بد مبارزه خواهد کرد.

مواد منع مصرف میوه شاه بلوط:

توجه داشته باشید که علاوه بر میوه درخت شاه بلوط پوست، ریشه و برگ های آن نیز دارای خواص درمانی بی شماری هستند اما بایستی بدانید که مصرف بیش از حد میوه شاه بلوط باعث کاهش آهن موجود در بدن می شود. همچنین که با برخی از داروها تداخل ایحاد می کند و ساپونین موجود در آن باعث تحریک لایه مخاطی معده و برگشت اسید خواهد شد. بهتر است بدانید که مصرف این میوه دارویی در طول دوران بارداری و شیردهی بایستی تحت نظر پزشک باشد.

 

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب خواص اکالیپتوس و همچنین خواص بلوط نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو