کدام رنگ ها برای اتاق بیماران مناسب تر هستند؟

کدام رنگ ها برای اتاق بیماران مناسب تر هستند؟


منبع: آرگا

153

1399/9/17

22:05


روانشناسی رنگ ها از اهمیت به خصوصی برخوردار است که استفاده از آن در اماکن متفاوت عمومی از ویژگی های منحصر برخوردار می باشد. برای آشنایی با رنگ مناسب اتاق بیماران و مراکز درمانی در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

نکته قابل توجه در مطب و مراکز درمانی، رنگ های به کار رفته در آن می باشد که باید محیطی مناسب برای درمان بهتر بیماران فراهم گردد. قابل به ذکر است که انتخاب رنگ مناسب برای دیوار و در ها از اهمیت بسیاری برخوردار است، که از این رو کارشناسان طراحی نیز به تاثیر رنگ و روانشناسی رنگ ها در انواعی از محیط های کاری از جمله مراکز درمانی پرداخته است. مکان هایی به مانند لابی، اتاق پزشکان، اتاق بیماران، باید پس از انتخاب رنگ به خصوص برخوردار شود تا در نهایت راحتی را برای کادر درمان در بیماران ارمغان آورد. ادامه مطلب را جهت آشنایی و معرفی رنگ مناسب اتاق بیماران در این بخش از محله آرگا با ما همراه شوید.

معرفی رنگ مناسب اتاق بیماران

اهمیت رنگ های محیطی

گفتنی است که مراجع بهترین کلینیک های درمانی و مطب ‌های پزشک می تواند برای بسیاری از افراد استرس زا و همراه با اضطراب بسیاری باشد. بنابراین صاحب این مراکز درمانی باید توجه کافی به رنگ مویی داشته باشد، چرا که باید برای افراد مراجعه کننده به آنجا آرامش به خصوصی را دارا شود. در این شرایط سوالی که برای همگان ایجاد می‌گردد آن است که باید از چه رنگی استفاده شود، تا در نهایت به آرامش و آسایش بیماران منجر شود.

از این رو در پاسخ به این سوال باید این چنین گفت که نکات بسیاری وجود دارد که می تواند آرامش افراد را در مطب به همراه داشته باشد. همان طور که می دانید نحوه چیدمان و دکوراسیون محیط می تواند نقش موثری در اعصاب و روان افراد داشته باشد از این رو رنگ های به کار رفته در آن نیز از ترفند های بسیار ریز و حائز اهمیت است که می تواند تاثیرات بسیاری اعم از مثبت و منفی به همراه داشته باشد.

در ادامه مطلب به معرفی لیست رنگ مناسب اتاق بیماران و روانشناسی و تاثیر آن بر روان افراد پرداخته ایم.

معرفی رنگ مناسب برای اتاق بیماران

در ادامه با لیستی از رنگ ‌های مناسب برای استفاده در مراکز درمانی و مطب ها و نوع تأثیری که بر روان افراد باقی می گذارد، آشنا می شوید.

  • بژ

قابل ذکر می باشد که رنگ های خنثی به مانند بژ ملایم بسیار آرام بخش می باشد، که در صورت استفاده به همراه رنگ های دیگر می‌تواند تاثیر خوبی بر روان بگذارد و در نهایت استرس و اضطراب را در افراد کاهش دهد. همچنین رنگ های روشنی به مانند بژ ها، می توانند نور را منعکس کنند که همین امر سبب ایجاد فضای گرم و مطبوع تر می شود.

آشنایی با روانشناسی رنگ قهوه ای

  • قهوه ای

قهوه ای را نیز می توان از مکمل های شگفت انگیزی برای آرام بخشی اعصاب معرفی کرد. این رنگ در صورتی که با دیگر طیف های رنگی روشن همراه شود، می تواند به ایجاد فضایی مدرن منجر شود. در عصر امروز از رنگ قهوه ای به همراه دیگر رنگ های مکمل برای ایجاد فضای درمانی با جذابیت بسیار بالا استفاده می کنند که بهترین بخش برای استفاده از این رنگ ها، اشیای چوبی به مانند مبلمان و یا میز است که از این رو کاربرد فراوانی را دارا می باشد.

  • آبی

غیر قابل تصور است که کسی از دیدن دریا و یا حتی آسمان آرامشی وصف ناپذیر دریافت نکند. قابل ذکر است که رنگ آبی از لحاظ روانی می تواند تاثیر بسیار موثر و مثبتی بر اعصاب قائل شود. در صورتی که از این رنگ به همراه طیف هایی به مانند رنگ سبز استفاده شود می تواند آرامش و آسایش بسیاری برای بیماران مراجعه کننده به مطب ایجاد کرد.

  • قرمز

بسیاری از افراد روانشناسی رنگ قرمز را با به عنوان انرژی و هیجانی وصف ناپذیر معرفی می کنند که از این رو توصیه می شود از استفاده این رنگ برای اماکن درمانی جلوگیری کنید. مگر آن که بخواهید در قسمت کوچکی از جزئیات به استفاده از رنگ قرمز بپردازید، همچنین قابل ذکر می باشد که از رنگ قرمز می توان برای افزایش اشتهای افراد نیز استفاده کرد. چرا که برای درمان و کاهش علائم افسردگی بسیار موثر واقع شده است همچنین در صورتی دیگر استفاده از رنگ قرمز در مراکز درمانی روانی و روانشناسی در بخش های کم و کوچک قابل قبول است.

آشنایی با روانشناسی رنگ مشکی

  • مشکی

همان طور که می ‌دانید مشکی رنگ مربوط می ‌باشد که در صورت کاربرد در اتاق ها می تواند فضا را به به نحوی پیچیده تر جلوه دهد، اما در موارد بسیار زیادی می تواند از آن کاربرد کاری نیز به عمل آورد.

  • زرد

روانشناسی رنگ زرد نیز به مانند رنگ قرمز به نشانه انرژی و هیجان است، که از این رو می تواند فضا را بیش از حد اندازه انرژی ببخشد. از این رو توصیه می‌شود که در مراکز درمانی کمتر استفاده گردد چرا که سبب بالا رفتن تنش و اضطراب در روان افراد می گردد. در صورت تمایل بسیاری به استفاده از رنگ زرد در مراکز درمانی، توجه داشته باشید که از آن تنها برای قسمت های کوچکی استفاده کنید.

  • نارنجی

طبق نظر روانشناسی رنگ ها، نارنجی نیز از دیگر طیف های گسترده و کاربردی برای مطب دکتر کودکان می ‌باشد، چرا که در نهایت گرما، انرژی و شادی را به ارمغان می آورد.

  • خاکستری

استفاده از انواع رنگ های خاکستری ملایم می ‌تواند گزینه مناسب و موثری برای استفاده در سالن های انتظار برای طراحی داخلی کلینیک ها و منطقه ها به شمار می آید.

آشنای با روانشناسی رنگ خاکستری

همچنین رنگ خاکستری در کاهش استرس به میان بیماران و همراهان مراجعه کننده به این کلینیک بسیار موثر است. همچنین باید توجه داشته باشید که استفاده از پالت رنگی که دارای تضاد شدیدی با این رنگ می شود، به شدت بپرهیزید چرا که در نهایت به افزایش فشار روحی و روانی بیمار منجر می گردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو