اسامی در حال انقراض را بشناسید

اسامی در حال انقراض را بشناسید


منبع: کولاک

253

1398/4/18

11:53


چرا دیگر خبری از «کریگ» و «اما» نیست؟

مجله اینترنتی کولاک، ترجمه: پرویز فغفوری

خودمان هم در نسل‌های مختلف یا دهه‌های گوناگون تجربه کرده‌ایم. در هر دوره بنا به بعضی دلایل از برخی نام‌ها بیشتر استفاده می‌شود و از برخی نام‌ها کمتر. به عنوان مثال در دهه ۶۰ خودمان دعوا بر سر میثم، میلاد و احسان بود. در دهه‌ ۷۰ امیرحسین و امیرمحمد و امیرمهدی‌ها روی بورس بودند و دهه ۸۰ هم جولانگاه آریان، آرتین و آرین‌ها بود. طبیعتاً از بقیه اسامی کمتر استفاده می‌شود و حتی ممکن است به آرامی از دور خارج شوند.

اما انگار در انگلستان وضع وخیم‌تر از این حرف‌هاست. با ما همراه باشید تا دلتان برای جزیره‌نشین‌ها بیشتر بسوزد.

آیا شما هم از آن دست آدم‌ها هستید که آخر هفته‌ها سریال «جزیره عشق» را نگاه می‌کنید؟ اگر بله، پس حتما کریگ دیوید را در آن سریال دیده‌اید. آیا به نظر شما چنین اسمی برای یک کودک مناسب است؟ اگر به نظرتان مناسب نیست باید بگویم شما تنها نیستید و خیلی‌ها مثل شما فکر می‌کنند.

اگر بگوییم استفاده از «کریگ» برای نام‌گذاری روی پسرانی که از سال ۱۹۹۶ به این طرف دنیا آمده‌اند ۹۶ درصد کمتر شده، باورتان می‌شود؟ براساس تجزیه و تحلیل داده‌های سازمان ثبت احوال انگلیس و ولز که از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۷ گردآوری شده‌‌، انگار قرار است همین بلا بر سر اسامی دیگری همچون «کریستی»، «جوردن» و «اما» هم بیاید.

آیا والدین جدید مرخصی گرفته‌اند؟

حالا چرا والدین از «رز» کمتر استفاده می‌کنند؟ سریال Friends (دوستان) که یادتان هست. حتی دکتر گلر هم حاضر نبود برای دخترش از این اسم استفاده کند. واقعا چه بر سر والدین انگلیسی آمده؟

اگر در دهه سوم عمرتان (۲۰ تا ۳۰ سالگی) هستید و ساکن انگلستان، کافی است سر یک کلاس بروید تا با یک لشکر پسر به نام‌های «کیران» (Kieran)، «راس» (Ross) و «لی» (Lee) مواجه شوید و اگر با دخترها قرار است آن کلاس را تشکیل دهید مطئمناً لبریز خواهد بود از «جید» (Jade)، «دانیل» (Danielle) و «لورن» (Lauren). شک نکنید.

حالا اگر از اسامی نوزادان برای شما مثال بیاوریم مطمئنا بیشتر تعجب خواهید کرد. چرا؟ چون همین ۶ اسمی که در بالا برایتان به عنوان مثال آوردیم، در میان نوزادان پارسال و امسال حداقل ۹۰ درصد کاهش محبوبیت داشته‌اند. در حال حاضر اسامی محبوب برای نوزادان انگلیسی (درواقع برای والدین آنها) جکسون (Jackson/Jaxon) برای پسرها و آریا (Aria) برای دخترهاست. سوال اینجاست که اگر قرار بود نمایش سریال «بازی تاج و تخت» باعث ترویج اسم «آریا» شود چرا «سانسا»، «سرسی» یا حتی «دنریس» مهجور مانده‌اند؟ حالا «جان» (اسنو) برای پسرها به کنار.

در این بین باتوجه به رشد جمعیت مسلمانان در بریتانیا طبیعی است که استفاده از اسامی «امیره» (Ameerah) و «ایمان» (Imaan) برای دخترها و «داوود» (Dawud) و «زین» (Zayn) برای پسرها در حال افزایش باشد.

از تاثیر تلویزیون نگذرید. «کالیسی» (Khaleesi) به لطف پخش سریال «بازی تاج و تخت» تبدیل به یکی دیگر از اسامی محبوب اهالی بریتانیا شده است. نام ۷۶ نوزاد در سال ۲۰۱۷ «کالیسی» بود و والدین ۱۱ نوزاد هم تصمیم گرفتند اسم بچه‌ خود را «تایریون» (Tyrion) بگذارند. لابد به نیت تایریون لنیستر «بازی تاج و تخت»!

محققان دانشگاه آکسفورد به تازگی روند نام‌گذاری در بریتانیا را طی ۱۷۰ سال گذشته بررسی کرده‌اند و به نتایج جالبی رسیده‌اند. از جمله این که گاهی والدین اسامی نامعمول و منحصر به فردی برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند که در طول زمان تبدیل به اسامی معمول می‌شوند و استفاده از آن اسامی به اصطلاح خودمان «مد» می‌شود.

بنا بر این تحقیق، یکی از دلایل استفاده از این نوع اسامی غیرمعمول، همان غیرمعمول بودن آنهاست که باعث می‌شود اسم نوزاد آنها انحصاری شود.

در این بین استفاده از نگارش‌های مختلف برای یک اسم هم غوغا کرده است. به طور مثال فقط بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵، یعنی کلا طی ۱۷ سال، ابیگیل (Abigail) بارها با املای مختلف و در مکان‌های مختلف بریتانیا به ثبت رسیده است. خودتان بخوانید و تعجب کنید: Abbie Gayle، Abigael و Abygayle.

کیرا نایتلی (Keira Knightley)، هنرپیشه نامدار انگلیسی هم در این بین قربانی املای اشتباه مادرش شده است. قرار بوده نام او Kiera باشد که مادرش، حالا هول بوده یا کم‌سواد، در فرم ثبت احوالش نوشته Keira.

دکتر استفن بوش، محقق دانشگاه آکسفورد، گفت: «الهام گرفتن برای نام‌گذاری دلایل بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد. یکی از قوی‌ترین دلایل، تاثیرگذاری رسانه‌ها و شخصیت‌های رسانه‌ای است. شخصیت‌های رسانه‌ای مختلف، مجری، گزارشگر، بازیگر یا حتی بازیکنان ورزشی. هرکدام به نوعی. هرچه تعداد رسانه‌ها بیشتر باشد و شبکه‌های اجتماعی هم گسترده‌تر، دست والدین برای انتخاب نام هم بازتر می‌شود.»

در این میان اداره ثبت احوال انگلستان با این که با تنوع اسامی برای نوزادان مواجه شده، همچنان بر همان قوانین قدیمی پافشاری می‌کند. انتخاب هر نامی غیر از اعداد (یک، دو، سه و…)، انواع ناسزا و یا اسامی (کلمه‌های) غیرقابل تلفظ آزاد است.

حالا اندکی تنفس هم بد نیست. نگاهی به پراستفاده‌ترین اسامی دختر و پسر در سال ۲۰۱۸ در میان کشورهای انگلیسی‌زبان و کشورهایی که زبان رسمی‌شان انگلیسی نیست اما از اسامی انگلیسی برای فرزندان خود استفاده می‌کنند، ممکن است خستگی شما را در کند:

در برخی نقاط جهان بعضی والدین انتخاب‌های کمتری برای نام فرزندان خود دارند. والدین آلمانی باید نام فرزندان خود را طوری انتخاب کنند که هنگام صدا زدنشان، جنسیت آنها نیز مشخص شود. کمی که فکر کنیم می‌بینیم ایده بدی هم نیست.

در دانمارک دست والدین بازتر است. آنها باید از یک لیست شامل ۴۰ هزار اسم که از پیش به تایید مقامات مسئول رسیده، نام فرزند خود را انتخاب کنند. البته انتخاب یک اسم از میان ۴۰ هزار اسم، کار راحتی هم نیست. هرکه بامش بیش، برفش بیشتر.

در انتها باز هم ما می‌مانیم و همان سوال اول. آیا کریگ نام مناسبی برای یک نوزاد است؟

منبع: BBC

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو