محمد علی زم؛ پدر «روح الله زم» کیست؟

محمد علی زم؛ پدر «روح الله زم» کیست؟


منبع: روزیاتو

158

1399/9/24

19:15


محمد علی زم در سال ۹۹ یکی از مطرح ترین روحانیان ایران است که نامش در رسانه های داخلی و خارجی بارها آمده و اکنون پس از اعدام فرزندش در زندان رجایی شهر استان البرز، در کانون توجه افکار عموممی قرار گرفته است.

محمد علی زم، پدر روح الله زم، موسس آمدنیوز است. روح الله زم چند روز پیش با تایید دیوان عالی کشور، اعدام شد. محمد علی زم چند فرزند داشت و تنها پسرش اکنون به جرم جاسوسی و فساد فی الارض، اعدام و زیر خروارها خاک قرار گرفت.

محمد علی زم در سال ۱۳۸۲، موسسه انتشاراتی پایان قرن را به همراه ۲ دخترش سمانه و زینب تاسیس کرده بود. محل این شرکت در خیابان سمیه تهران بود.

دستگیری فرزند محمد علی زم توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور در قالب مستندهایی از بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دومسیما پخش شده بود. اعدام روح الله با محکومیت اتحادیه اروپا روبرو شد و به همین خاطر، سفیر آلمان و فرانسه در تهران به وزارت خارجه احضار شدند. فرانسه، از زمان اقامت روح الله زم در فرانسه، تدابیر شدید امنیتی برای حفاظت از وی را در دستور کار قرار داده بود.

محمد علی زم پس از انتشار خبر اعدام روح الله زم، ۲ تصویر از تنها پسرش در اینستاگرامش به اشتراک گذاشت که ده ها هزار کامنت دریافت کرده است. مطالبی که محمد علی زم درباره اعدام روح الله زم در اینستاگرامش در ۷۲ ساعت اخیر نوشته، با واکنش دادستانی تهران نیز مواجه شده است.

محمد علی زم در پیام تسلیتی که به مناسبت اعدام فرزندش در اینستاگرام منتشر کرد، به مادر، همسر، دختران و خواهران پسرش تسلیت گفت.

محمد علی زم

اینستانوشته محمد علی زم پدر روح الله زم در فقدان تنها پسرش ۲۴ ساعت پس از اعدام

محمد علی زم در اینستاگرامش نوشته بود که روز جمعه به ایشان و خانواده اطلاع دادند که می توانیم با روح الله زم ملاقات کنیم. . . .

محمد علی زم متولد دوم آبان ماه سال سی وچهار در تهران است. او سالها ریاست حوزه هنری را بر عهده داشت و یکی از روحانیون فعال در حوزه های فرهنگی و هنری در سه دهه اخیر بود. در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، معاون فرهنگی و اجتماعی بود و مدتی هم رئیس هیات مدیره انجمن صنفی ویدیو رسانه بود. او در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در تهران، کاندید شده بود.

محمد علی زم در سال ۹۸، عضو بنیاد شعر و ادبیات داستان ایرانیان شد و همراه مهدی قزلی، اسمعیل امینی و محمد ناصرزاده شریفی، عضو هیات امنا این مجموعه غیر دولتی شده بود.

آگهی تغییرات بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان

محمد علی زم در سال ۱۳۸۴ با همکاری موسسه بنیان فرهنگ و هنر ایرانیان، شرکت ویدیو رسانه پارسا را تاسیس کرد. همکاران وی علی ابوحمزه و محمد رضا بی بی نیا از شرکت فرهنگی هنری جوانه پویا و امیر زم به نمایندگی از موسسه هنر هشتم سپهر بود. علی اکبر محمودی مهریزی هم از موسسه هنرهای تصویری سوره ، از دیگر همکاران محمد علی زم بود.

تاسیس شرکت ویدیو رسانه پارسا توسط محمد علی زم در سال ۱۳۸۴

این روحانی شصت و پنج ساله تهرانی، در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و باشگاه پرسپولیس هم نقش آفرینی کرده بود. تحصیلات حجت الاسلام محمد علی زم، در حوزه بوده و ایشان دروس خارج فقه و مکاسب را در دهه شصت و هفتاد شمسی نزد حضرات آیات فرا گرفت. عضویت محمد علی زم در شورای سیاستگذاری صدا و سیما، ستاد فرهنگی هنری دفاع مقدس، تعاونی اعتباری شهر و شهرداری تهران، از جمله فعالیت های محمد علی زم در ۳۰ سال اخیر است.

موسسه آموزش شهر از جمله موسساتی بود که محمد علی زم از اوایل دهه هشتاد شمسی در آن در کنار عطالله نافعی و ذکریا یازرلو فعالیت داشت.

محمد علی زم بر خلاف برخی از روحانیون شناخته شده این روزها، حضور فعالی در اینستاگرام داشت اما خیلی شناخته شده نبود. در واقع پس از جریان سازی ها و افشاگری های گوناگون روح الله زم در کانال تلگرامی و سایت آمد نیوز، توجهات به پدر او افزایش یافت.

با این حال، تا زمان اعدام روح الله زم، اینستاگرام محمد علی زم در کانون توجه افکاری عمومی قرار نداشت. محمد علی زم در اینستاگرام، بیش از ۱۳۰۰ پست به اشتراک گذاشته و تا آذر ۹۹، ۱۰ هزار دنبال کننده داشت. اینستاگرام محمد علی زم در نشانی: @mohammadali_zam قرار دارد.

محمد علی زم بر اساس آنچه سایت کتابخانه ملی ایران روایت می کند، کتاب هایی را به رشته تحریر درآورده است. کتاب جمهور جهانی شیعه: کلیات مهندسی فرهنگی را محمد علی زم در سال ۱۳۸۴ با کمک نشر جمهور منتشر کرد.

مادر محمد علی زم چند سال پیش فوت کرد و محمد رضا عارف، معاون اول خاتمی به وی تسلیت گفته بود. روح الله زم فرزند یک روحانی مطرح شیعه پس از انقلاب اسلامی بود که راهش را از پدر جدا کرد و به پاریس رفت.

محمد علی زم در جلسات صبحانه خوری عزت الله ضرغامی (رئیس سابق صدا و سیما)

اینکه چرا روح الله زم، روح الله زم شد، می تواند از نقطه نظر جامعه شناسی خودمانی ایرانیان و رفتارشناسی نسل جدید ایرانیان ، نقطه خوبی برای واکاوی این جریان و این داستان تلخ پر فراز و نشیب امنیتی-اطلاعاتی-عقیدتی باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو