معرفی انواع بازی با کودک چند ماهه برای رشد خلاقیت و هوش نوزادان

معرفی انواع بازی با کودک چند ماهه برای رشد خلاقیت و هوش نوزادان


منبع: آرگا

137

1399/9/27

15:05


توجه داشته باشید که برای با کودک چند ماهه چندان سخت و دشوار نیست و در این مقاله سعی داریم شما را با اصول و بازی جذاب برای این سن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی نخستین و هیجان انگیزترین راه کار برای ایجاد رابطه کودک با دنیای اطراف بازی با نوزاد یا کودک چند ماهه است، این اولین گام هایی است که با دنیای اطراف و بیرون او است زیرا نوزاد با بازی کردن یاد می گیرد، تجربه می گیرد و آزمایش می کند. راهنمایی و درست کردن تجربه های خوب به کودک کمک می کند تا علم او از دنیایی که در آن زندگی می کند افزایش یابد و همچنین به زیاد شدن هوش کودک نیز کمک خواهد کرد.

بازی با کودک چند ماهه

بهتر است بدانید هنگامی که نوزادی به دنیا می آید، جمعی از توانایی های بالقوه توانایی هایی است که در رابطه با مادر و پدر  اجرا می شود. یکی از راهکار های مهم و کلیدی که می تواند برای شکوفایی و رشد استعداد های کودک بسیار مهم باشد بازی کردن مادر و پدر با نوزاد می باشد این راهکار همان راهی است که بعد تولد کودک برای مادر و پدر محیا است و با استفاده از این روش پدر و مادر می توانند رابطه خوبی با نوزاد داشته باشند و کودک را در ابعاد مختلف پرورش دهد. توجه داشته باشید هنگامی که نام بازی کردن وسط می آید، در ذهن اسباب بازی های خود نمایی می کنند اما بازی کردن را می توان با خیلی از وسایل ابتدایی هم انجام داد و این می تواند بسیار لذت بخش باشد. روز جهانی کودک تنها بهانه ای است تا شما با تمام بازی های شگفت انگیز که می توانید تا دو سالگی با کودک خود انجام دهید آشنا شوید؛ بازی هایی که می تواند به توانایی های جسمانی و پرورش خلاقیت کمک و نیز در ارتباط محکمی با پدر و مادر صورت دهد. به صراحت می توان گفت بعد از به دنیا آمدن نوزاد به طور ناگهانی تمام علم انسان درباره کودک از بین می رود و می دانند که به ظاهر کودک نمی تواند با اسباب بازی های قبلی خود بازی کند. در این هنگام سوال بسیار بزرگی پیش خواهد آمد. نوزاد را چگونه سرگرم کنم؟ چگونه ارتباط او را با بازی کردن به دنیای اطراف زیاد تر کنم؟ برای افزایش هوش کودک چه کنم؟ مگر می شود با یک نوزاد دو ماهه بازی کرد؟

چگونگی بازی با کودک چند ماهه

بازی با کودک از بدو تولد تا دو ماهگی:

جالب است بدانید که می توان با کودک بعد از دو ماهگی بازی کرد و مهم ترین بازی که می توان با نوزاد تازه متولد شده انجام داد، ماساژ دادن نوزاد است. با ماساژ دادن کودک چند روزه نه تنها حس لامسه او را تقویت می کنید بلکه راهی برای ارتباط پوستی با مادر و پدر نیز ایجاد می کنید. هنگامی که بدن نوزاد را ماساژ می دهید سعی کنید از روغن های ماساژ موجود در بازار استفاده نمایید و اگرچه همه روغن ها از گیاهان گرفته می شوند ولی روغن زیتون و بادام توصیه بیشتری می شود. همچنین پس از هر مرتبه استحمام و پس از تعویض پوشاک حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه فرزند خود را ماساژ دهید و در این زمان توصیه می شود با او ارتباط چشمی برقرار کنید و برایش آواز بخوانید تا صدای پدر و مادر در نوزاد حس اطمینان ایجاد کند زیرا نوزاد در ۹ ماه پیش از تولد با صدای پدر و مادر خود اخت گرفته است. توجه داشته باشید که این بازی را تا زمانی بایستی انجام دهید که کودک همراهی کند و هنگامی که حس کردید او خسته شده بهتر است ادامه ندهید. در انتهای دو ماهگی به بعد در زمان ماساژ کودک پارچه های تمیز با بافت های متفاوت را بر روی پوست کودک به آرامی بکشید زیرا انجام این کار باعث می شود حس لامسه در او تقویت شود.

روش های بازی با کودکان

بازی با نوزاد از دو تا چهارماهگی:

به طور کلی در این دوران نوزاد شما تعامل بیشتری با محیط اطراف دارد و بازی های بیشتری می توان با او انجام داد و از کنار هم بودن لذت بیشتری برد و به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از بازی های محبوب و همچنین اصول بازی با کودک چند ماهه پرداخته ایم:

بازی دنگ دنگ دنگ دنگ:

از آنجایی که رنگ ها برای نوزادان بسیار جذاب هستند و بدان واکنش نشان می دهند. به همین خاطر برای بازی با او بایستی توپ های پارچه ای رنگی را در مقابل چشمانش نگه دارید به گونه ای که توجه اش را جلب کند. سپس به آرامی توپ رنگی را حرکت داده و دقت داشته باشید که کودک با چشمانش توپ را دنبال کند. جالب است بدانید که انجام این بازی به تقویت ماهیچه های چشم او کمک زیادی خواهد کرد. همچنین برخی جغجغه های موجود در بازار که درونشان زنگوله ای وجود دارد برای این بازی مناسب خواهند بود زیرا هم رنگ و هم صدای آن برای کودک چند ماهه بسیار جذاب است و به گونه ای که کودک با حرکت آن هیجان زده شده و صدا و زنگ تولید شده را دنبال می کند. همچنین پیشنهاد می شود در این زمان حتما با او ارتباط کلامی و چشمی هم برقرار کنید.

چگونگی بازی با کودک چهار ماهه

بازی دنگ دنگ پاپا:

جالب است بدانید که بازی با کودک چند ماهه انواع زیادی دارد به گونه ای که کودک در این ماه مادام پاهایش را حرکت می دهد به ویژه زمانی که همه چیز روبه راه است و آماده بازی برای آموزش عمل و عکس العل و همچنین درک این رابطه است. پیشنهاد می شود برای شروع از پارچه ای نرم و همچنین از کاغذ های زرورقی در میان آن ها استفاده نمایید و سپس در زیر پاهای کودک قرار دهید. این کار را به گونه ای انجام دهید که با هر مرتبه تکان خوردن پاهای کودک صدایی ایجاد شود. در واقع انجام این بازی جذاب موجب تقویت هماهنگی پاها و شنوایی او شده و کودک درکی از رابطه علت و معلولی پیدا خواهد کرد.

بازی آفتاب مهتاب کجایی:

توجه داشته باشید که از حدود ۴۵ روزگی تا سه ماهگی بسیاری از نوزادان دچار دردهایی به نام کولیک می شوند که اغلب دردناک هستند و با گریه های نوزاد همراه است. به همین خاطر یکی از راهکارهایی که هم شما و هم کودک احساس بهتری خواهد داشت بازی آفتاب مهتاب است که برای انجام این بازی بایستی کودکتان را در آغوش بگیرید و به آرامی در آغوش خود همانند گهواره تکانش دهید و آواز آفتاب مهتاب کجایی، به خونه ما می آیی را بخوانید. همچنین که انجام حرکت های موزون شما همراه کودک و خواندن آواز به هر دو شما کمک می کند تا آرامش و امنیت را لمس نمایید و بتوانید آرامش پیدا کنید. این بازی اغلب در سن های بالاتر هم می تواند همراه با قهقهه کودک هیجان بالایی را با خود به همراه داشته باشد.

بازی با کودک برای ارتباط با او

بازی با کودک از چهار تا شش ماهگی:

به صراحت می توان گفت که کودک در این سن قادر است دمر بخوابد و برخی کودکان نیز نیم خیز خواهند شد. کودک اغلب به آرامی سر خود را تکان می دهد و می تواند سر را بالا نگه دارد. او در این سن به خوبی می تواند اجسام را در دست خودش نگه دارد و تکان دهد. به همین خاطر پینشهاد می شود کودک را دمر بگذارید و یک توپ رنگی در مقابلش با فاصله ۱۰ الی ۱۵ سانتی متری قرار دهید و کودکتان را تشویق کنید تا با دست به سوی توپ برود و سعی کند آن را بگیرد. جالب است بدانید یکی از اولین تعاملات و شناخت های کودک شناخت و تعامل با خود است زیرا او از صدای خودش به شعف می آید و زمانی که خود را در آیینه می بیند هیجان زده شده است. پیشنهاد می شود از آیینه های نشکن استفاده نمایید و در مقابلش قرار دهید و بگذارید مدتی با تصویر درون آیینه تعامل داشته باشد.

بازی با کودک شش ماهه

در این دوره اسباب بازی هایی که به عنوان زمین بازی یا پلی جیم شناخته می شوند و به دلیل داشتن آویز های رنگارنگ و آیینه در این دوره بسیار کاربردی خواهد بود. همچنین خواندن کتاب یا داستان هایی که چند برگی هستند و دارای شعر هایی کوتاه می باشند نیز جالب خواهند بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو