اصول مراقبت از لاستیک ماشین برای افزایش طول عمر آن ها

اصول مراقبت از لاستیک ماشین برای افزایش طول عمر آن ها


منبع: آرگا

92

1399/9/29

15:04


شما با نگهداری درست و مراقبت از لاستیک ماشین خود می توانید عمر مفید او را بیشتر کنید که یکسری موارد مثل: دور نگه داشتن از نور آفتاب و گرما، فشار باد، درست نگهداری از تایر زاپاس، هوای شرجی، آج لاستیک، تعداد پنچرگیری، تاریخ انقضای تایر و … رابطه مستقیمی با مواظبت و نگهداری از او دارد که ما در این مقاله توضیح می دهیم با ما همراه باشید.

خیلی از رانندگانی که ماشین دارند از آسیب و صدمه هایی که به لاستیک وارد می شود چیزی متوجه نمی شوند که باید یکسری توجهات در هنگام خرید لاستیک ماشین داشته باشند. علاوه بر هزینه زیاد آن ها برخی از فروشندگان لاستیک کهنه جایگزین لاستیک نو به مصرف کننده می فروشند که یکی از راه های فهمیدن آن داشتن باد تایر می باشد. مثلا برای بهتر متوجه شدن می توان گفت: ترکیب و تنظیم باد و تایر خودرو شباهت زیادی به گوشت پاشنه و استخوانش دارد که ۵% از وزن خودرو برروی تایر وارد می شود و ۹۵% دیگر باد داخل تایر تحمل می کند. این دلیلی است که کارشناسان فنی خودرو از تایر به عنوان پاشنه آشیل اتومبیل از آن یاد می کنند. همینطور که ما انسان ها باید به فکر سلامتی پاهای خود باشیم برای حفظ و نگهداری ایمنی اتومبیل خود باید به فکر سلامتی تایر های آن باشیم. برای آشنایی با نحوه مراقبت از لاستیک ها تا پایان همراه ما باشید.

نکاتی در جهت مراقبت از لاستیک ماشین

مراقبت از لاستیک ماشین

برای تهیه لاستیک خودرو باید همیشه از بهترین و سالم ترین نوع او در جلوی ماشین استفاده کنیم چرا که امکان ترکیده شدن کمتر شود. ترکیدن لاستیک های جلو خطرناک تر از تایر های عقب خودرو می باشد و در هنگام سرعت داشتن احتمال چپ شدن زیاد است. تایر های اتومبیل در قسمت جلو هدایت کننده خودرو هستند که ذاتا بخش بیشتری از نیروی خودرو را در سر پیچ ها تحمل خواهند کرد. با وجود این تایر های عقبی خودرو نیرو رانش را تحمل می کنند به همین خاطر لاستیک های جلو بیشتر در بخش بیرونی آج خورده می شوند که لاستیک های چرخ عقب از قسمت میانی آج آسیب می بینند. در این راستا ما در مجله آرگا عنوانی تحت مراقبت از لاستیک ماشین را به شما همراهان به اشتراک می گذاریم باشد که مورد رضایت تان قرار بگیرد.

لاستیک های درجه 2 ماشین

  • کنترل فشار باد لاستیک ها

پر اهمیت ترین نصیحتی که اغلب مکانیک ها خصوص مراقبت از لاستیک ماشین دارند کنترل ماهیانه فشار باد تایر ها است که براساس استاندارد ها تنظیم شود که اتومبیل سازان در دفترچه راهنمای ماشین آن را اعلام خواهد کرد. فشار باد ها معمولا برای هر اتومبیل به صورت برچسبی در کنار و طرف راننده یا در صندوق عقب تعبیه می شود که میزان فشار باد لاستیک برای ماشین های سواری از سی تا سی و پنج psi می باشد. اگر فشار باد لاستیک کمتر از مقدار اعلام شده باشد موجب جابجایی و لغزش زیاد از حد تایر ها خواهد شد که در ناحیه تماس با جاده باعث افزایش حرارت زیاد می شود. همین امر درباره فشار زیاد صدق می کند اگر فشار باد لاستیک بیشتر از حد استاندارد باشد تماس لاستیک با جاده ناقص بوده که علاوه بر کم شدن عمر تایر می تواند برای سرنشین خودرو خطرناک باشد.

روش مراقبت از لاستیک اتومبیل

طبق نظریه کارشناسان زمانی که لاستیک خنک است اقدام به تنظیم فشار باد تایر ها و در قبل از حرکت نمایید. زمان رانندگی دراز مدت فشار باد و حرارت زیاد می شود که در این حالت هیچ گاه نباید باد او را کم کنید و بعد خنک شدن مجدد فشار باد تایر باید کنترل شود. این نکته را هم باید گفت که تنظیم فشار باد تایر ها بر حسب باری است که خودرو متحمل می شود. پس نباید باری که زیاده از حد مجاز برای وسیله نقلیه است با آن حمل کنید. اگر مجبور شدید باری بیشتر از حد مجاز خودروتان حمل کنید باید طبق دفترچه راهنما و نظریه کارشناسان فنی میزان باد لاستیک را بیشتر نمایید.

مراقبت از لاستیک خودرو

  • گزینه درست برای تعیین رینگ تایر ها

با انتخاب صحیح و متناسب در بازار لاستیک توصیه می کنیم از رینگ مناسب لاستیک استفاده نمایید که در دفترچه راهنما از مدل استاندارد، اسپرت، با بار معمولی و زیاد باید توجه کرد. در حال حاضر نیروی انتظامی نسبت به خودرو های اسپرت حساسیت نشان می دهد و مردم نسبت به قبل کمتر به طرف رینگ و لاستیک پهن و اسپرت می روند. طبق نظریه کارشناسان فنی اتومبیل تیر و رینگ های پهن به اصطلاح عام اسپرت زیبایی خاص و بی نظیری به ماشین می دهد ولی همین لاستیک های پهن موجب خشکی حرکت فرمان می گردد. اغلب اتومبیل هایی که از کمپانی خارج می شوند با تایر های فابریک استاندارد هستند که مثلا روی خودروی پژو ۲۰۶ با لاستیک و رینگ در اندازه ۱۸۵/۶۵/۱۴ نصب شده است. حداکثر سایز رینگ و لاستیک متناسبی که باید برای اسپرت کردن چنین خودرویی باشد ۲۰۵/۴۵/۱۶ است. عدد ۲۰۵ پهنای لاستیک به میلی متر ۴۵ فاق لاستیک و عدد ۱۶ قطر رینگ به اینچ را نشان می دهد.

نگهداری و روش درست استفاده از لاستیک

  • انتخاب لاستیک بایاس یا رادیال

قدم بعدی درخصوص مراقبت از لاستیک ماشین توجه به تکنولوژی تولیدی است که به طور طبیعی تایر موجود در بازار در ۲ نوع بایاس و رادیال می باشد. طبق نظریه کارشناسان فنی در تولید لاستیک بایاس که از تکنولوژی قدیمی برخوردار می باشد از رشته و الیاف نخی استفاده می شود که در تولید تایر های رادیال از رشته های سیمی استفاده می گردد. عرضه کنندگان تایر معتقد هستند که تایر های بایاس اگر تحت نیروی عمودی قرار بگیرند سطح تماس آج آن ها تغییر شکل داده و به مرور حالت جمع شده ای پیدا می کند که این امر موجب کمتر شدن عمر تایر و چسبندگی به جاده پیدا می کند. ولی تایر های رادیال به خاطر ساختار محکم و تغییرات کمی که در شکل آج در پیچ و چسبندگی خوبی دارد به سطح جاده توصیه می شود که این تایر ها در بکار گیری رشته های سیمی در ساختار و تحمل سرعت بالایی نسبت به تایر های بایاس دارد عمر آن ها نسبت به لاستیک بایاس حدود ۵۰% بیشتر است. توجه داشته باشید قیمت لاستیک های رادیال بیشتر از نوع بایاس بوده و نوع تایر روی آن حک شده که تولیدی های شرکت ایرانی از نوع بایاس بوده و تایر های رادیال وارداتی می باشند.

نکات مهم در رابطه با حفظ تایر اتومبیل

  • نحوه شناسایی لاستیک تازه

یکی از دغدغه های مردم برای شناخت و مراقبت از لاستیک ماشین تازه تولید شده از تایر هایی که در انباری مانده شده در زمان خرید زیاد است. که باید گفت متاسفانه در این کشور لاستیک خارجی زیادی وجود دارد که بیشتر از ۵ سال از تاریخ ساخت شان گذشته و این مشکل برای لاستیک های ساخت داخلی کمتر وجود دارد. خطر های که در هنگام رفت و آمد هوای گرم و رعایت نکردن سرعت و خانواده های پر جمعیت و تکمیل ظرفیت افراد خانواده موجب ناامنی هایی در جاده با استفاده از لاستیک ها به وجود می آید که استفاده از خودرو در مدت زمان و ساعت زیادی افزایش می یابد.

راه های افزایش عمر لاستیک ماشین

لاستیک هایی که در بازار به عنوان لاستیک انباری وجود دارند به علت مختلفی توقیف محموله های قاچاق و عدم فروش در یک کشور به خاطر مختلف و انتقال کشور ثالث با لاستیک ها در سری ساخت کارخانه مشکل فنی داشته که به دست تولیدکنندگان کشور های جهان سوم قاچاق می شود و دلایل دیگری نظیر سازندگان باخبر دارند. این نوع تایر ها در انباری توسط فروشندگان جزیی با قیمت تقریبی ۱۰ تا ۲۰ هزار کمتر از لاستیک های تازه تولید از عمده فروشان لاستیک خریداری می شود که موقع خرید فروشنده ها از انباری بودن آن ها خبر می دهند. ولی صداقت زیادی در هنگام خرید به مشتریان وجود ندارد که بدون اطلاع به مشتری با قیمت لاستیک تازه فروخته می شود که تفاوت چندانی با ظاهر لاستیک های تازه و نو ندارد سازندگان خودرو جهت مشخص نمودن زمان تولید لاستیک ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند.

نگهداری و مراقبت از لاستیک ماشین

ولی این تاریخ ثبت شده برروی تایر توسط مصرف کننده قابل تشخیص نیست که در جداره بیرونی لاستیک ۱ عدد ۴ رقمی وجود دارد که زمان تولید آن را و تعداد هفته در ۲ رقم اول تعداد هفته و ۲ رقم آخر سال تولید را نشان می دهد. باید برای مراقبت از لاستیک ماشین این توجه را داشته باشید که تایر هایی که از تولید انقضا آن ها سه سال بگذرد مناسب نمی باشد. به عنوان مثال روی لاستیک عدد ۱۶۰۸ است که یعنی در هفته ۱۶ سال ۲۰۰۷ تولید شده و عدد ۳ رقمی به معنای قبل سال ۲۰۰۰ می باشد.

مراقبت از لاستیک ماشین ها

یک نکته مهم این که در لاستیک های ایرانی علامت استاندارد باید در دو طرف مهر استاندارد خورده باشد تا تقلبی و نوع ۲ نباشد. اگر فقط یک طرفش علامت استاندارد خورده باشد به معنای درجه ۲ بودن تایر است. لاستیک هایی که موقع تولید در کارخانه به علت قطع برق وقفه ایجاد شود به مجموع تایر های درجه ۲ می پیوندند. همچنین می توانید مقاله ما درباره بررسی کیفیت لاستیک های ایرانی را نیز مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو