سرو قامتان جبهه سلامت

63

1399/9/30

12:56


سرو قامتان جبهه سلامت

سلامت نیوز:کلیدی‌ترین صحنه زندگی این روزها در دستان کسانی است که همچنان سرو قامت ایستاده‌اند تا سایه سیاه این روزها را از سر آدم‌ها کم کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، چهره‌هایی پوشیده زیر ماسک‌ و قامت‌هایی پنهان در لباس‌هایی که نفس‌گیرست، پر از انرژی هستند و اگرچه لب‌هایشان پنهان‌ست اما خط و رد تبسم را بر چشم‌هایشان می‌توان دید؛ انسان‌هایی که از مهمترین نعمتی که در اختیار دارند گذشته‌اند و جان خود را سپر بلایی کرده‌اند که ماه‌هاست جان بشر را هدف گرفته است.

پرستاران به راستی سروقامتان جبهه سلامتند، زنان و مردانی که سفیدی تنها رنگ جامه‌اشان نیست بلکه دلهایشان زلال و پاک مانده تا رنج‌های بیماران برایشان تکراری نباشد و دست‌ها و کلامشان امید به هر مریضی ببخشد؛ انسان‌های فداکاری که برای توصیف از خود گذشتگی‌هایشان، واژه‌ها را کم می‌آوریم؛ به راستی که باید در مقابل بزرگواری آنانیکه در این روزهای سخت که طوفان بیماری کرونا، بر شهر و دیارمان همچنان می‌وزد، تنها و تنها می‌توان سر تواضع، به قدردانی فرود آورد و سلامتی را از عمق وجود برایشان آرزو کرد.

امروز، در روزی که به نام مبارک حضرت زینب(س)، بزرگ پرستار تاریخ تشیع و به نام روز پرستار مزین شده است، فروتنانه در برابر از خودگذشتگی‌ها و ایثار جامعه پرستاری سر تعظیم فرود می‌آوریم و با شماری از اعضای این جامعه، هم کلام می‌شویم.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شیراز ضمن تبریک روز پرستار به جامعه پرستاری گفت: پرستاران ما بیشترین اثرگذاری را در مبارزه با این ویروس در ١٠ ماه گذشته داشته‌اند.

بهبود ترابی، تقدیم دو شهید پرستار و ابتلای ۲۹۰۰ پرستار در فارس را حاصل جانفشانی پرستاران استان در مبارزه با این بیماری ذکر و خاطرنشان کرد: پرستاران نه تنها خودشان گرفتار این بیماری شدند که به اطرافیان را هم درگیر کردند.

او با بیان اینکه پرستاران ما هیچ اضافه حقوقی تا الان نداشته و شاید در حد ٢٠٠-٣٠٠هزار تومان بوده است، گفت: از طرفی وقتی تعدادی از پرستاران درگیر این بیماری می‌شوند، فشار کاری بالایی بر دیگر پرستاران وارد می‌شود اما آنها با تحمل فشار روحی بالا و صبر زیاد که از حضرت زینب(س) الگو گرفته‌اند با هیچ چشمداتی بر بالین بیماران حاضر می‌شوند و با رغبت و با خوشرویی کار خود را انجام می‌دهند.

رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری شیراز ادامه داد: همانگونه که پرستاران و مردم فهیم فارس کار خود را در این روزها و ماههای سخت به خوبی تشخیص دادند انتظار می‌رود که مسئولان ارشد دولت در استان‌ها و در سطح کشور و در دیگر نهادها هم قدر پرستاران را بدانند و کاری برای آنها انجام دهند.

پرستار شرکتی در سیستم پرستاری معنا ندارد

ترابی خواستار حذف عنوان پرستار شرکتی و تبدیل وضعیت آنها شد و گفت: پرستار شرکتی در سیستم پرستاری معنا ندارد، چرا که پرستار در شمار تیم حاکمیتی قرار دارد و باید همه استخدام و امنیت شغلی آنها برقرار شود.

او با بیان این که عنوان پرستار شرکتی در شأن جامعه پرستاری نیست، اعلام کرد که ۱۳ هزار و ٥٠٠ پرستار در فارس زیر مجموعه هیئت مدیره نظام پرستاری هستند که ٨ هزار نفر از آنها در شیراز و مابقی در شهرستان‌ها مشغول به فعالیت هستند.

رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری شیراز با بیان اینکه مردم خوب فارس در ماه‌های گذشته و به ویژه چند هفته اخیر به خوبی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند، توصیه کرد که مردم در روزها و ماه‌های آینده هم بار کادر درمان و فشار کاری کادر پرستاری را کم کنند.

ترابی گفت: پرستاران هم انسان هستند، دوست دارند در کنار خانواده خود باشند و نفس راحتی بکشند اما توان جسمی آنها در این ماهها به شدت پایین آمده است.

او ضمن دعودت مجدد مردم در همراهی با کادر درمان، عنوان کرد: از مردم فارس که خود فرهنگساز در سطح کشور هستند، می‌خواهیم که شب یلدا را در خانه بمانند تا عزیزشان و عزیزان دیگران از دست نرود.

مرضیه عسکری‌فر، پرستار بیمارستان نمازی نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با شیوع کووید ١٩ در سطح جامعه، همه مردم درگیر این بیماری و کادر درمان هم پیش رو در مراقبت از بیماران شدند.

غلبه ترس از ابتلا بر تردید از نماندن و رفتن

او ادامه داد: به مرور زمان و با پیشروی این بیماری، ترس و وحشت در کادر درمان ایجاد شد و همه نگران از چرایی افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌ها بودند. البته بیش از تردید از ماندن یا نماندن، همکاران ما ترس از ابتلا به این بیماری داشتند.بسیاری از پرستاران در یک خانه و با سایر اعضای خانواده زندگی می‌کنند و بیم آن می‌رفت که اگر مبتلا شوند کجا شرایط قرنطینه را طی کنند؟

عسکری‌فر افزود: ترس و تردید کادر درمان از ابتلای خود و انتقال آن به خانواده‌هایشان آنها را با تردید ماندن یا نماندن مواجه کرده بود اما بسیاری از همکاران ایستادگی کردند و تصمیم گرفتند که در میدان بمانند و از بیماران حمایت و مراقبت کنند.

او خاطرنشان کرد: همکاران زیادی بودند که خود بیماری زمینه‌ای داشتند، یا فرزند شیرخوار داشتند و در خانواده افراد مستعد درگیری با این بیماری داشتند اما ایستادند و وظیفه خود را در این شرایط سخت بر مراقبت از بیماران دیدند.

این پرستار شاغل در بیمارستان نمازی شیراز با بیان اینکه با هر پیک، شیفت کاری‌ها سخت و طولانی می‌شد و به ناچار ساعت اتمام شیفت‌ها تغییر کرده بود، گفت: شرایط سختی که بعضی روزها بر ما گذشته به راحتی قابل توصیف نیست.

عسکری‌فر عنوان کرد: گاهی برخی از اطرافیان به من و دیگر همکاران تماس می‌گرفتند که مواظب خودتان باشید و نکند ما را هم درگیر این بیماری کنید اما همکاران به همه اطمینان خاطر می‌دادند که به خوبی از خود مراقبت می‌کنند.

او با تاکید براینکه علیرغم هیچ تغییری در حقوق پرستاران، آنان جانانه مانده‌اند و تمام تلاششان مراقبت هرچه بهتر از بیماران بوده است، گفت: خارج از محیط بیمارستان مدام از ما آمار می‌خواستند و تمام تلاش ما این بود که آنها را دعوت به همراهی با پروتکل‌های بهداشتی کنیم و دورهمی‌ها را کم کنند.

عسکری‌فر ادامه داد: با بررسی پرونده بسیاری از بیماران متوجه می‌شدیم که اغلب از آنها دورهمی در خانه و باغ و ... داشتند.

الهام نوری‌نژاد، پرستار بیمارستان شهید دستغیب شیراز نیز در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: هر کسی در هر شغلی به واسطه عیار و محکی ارزیابی می‌شود.

او گفت: امروز اگر بخواهیم در روز پرستار، معیاری برای شناسایی پرستار واقعی ارائه دهیم، این است که در دوران کرونا چه کارنامه‌ای داشته، همین که فردی از ابتدای شنیدن شیوع کرونا، مقاومت و ایستادگی داشته باشد یا از حرکت نایستد و در فرایند درمان به ماموریت و وظیفه خود عمل کند، گویای آن است که در کار خودش به نوعی عاشق است و خالصانه فعالیت می‌کند.

نوری‌نژاد که سابقه ده سال فعالیت در حرفه پرستاری دارد واکنون هم نیروی شرکتی هستم، افزود: هرچند کار کردن در بخش کرونا، حضور در خط مقدم است ‌اما به طور کلی کار کردن در شرایط کرونا، با دشواری‌هایی همراه است که با قبل از آن مقایسه نیست.

او که در بخش درمان کرونا در بیمارستان شهید فقیهی هم حضور داشته، ادامه داد: افراد در مقاطع مختلف برای تجدید روحیه به دیدار خانواده می‌روند، اما ببینید از زمان شیوع کرونا، چه دشواری‌هایی برای کادر درمان ایجاد شده است.

به گفته نوری‌نژاد، از یک سو، برای حفظ سلامت خانواده ناگزیر هستیم که به دیدار آنها نرویم ‌از دیگر سو، خانواده کادر درمان هر لحظه زندگی‌شان نگرانی است که مبادا فرزند، مادر، همسر، خواهر و برادر ما امروز در زمان حضور در بیمارستان و مرکز درمانی به کرونا مبتلا شوند.

او اضافه کرد: کرونا هرچند حجم فشار زیادی را در حوزه درمان این بیماری و بیمارستان‌های خاص ایجاد کرد،‌ به یکباره از حجم فعالیت بیمارستان‌های دیگر کاست و البته شیوع بیشتر بیماری سبب شد که بیمارستان‌های دیگر هم به یاری بیمارستان‌های مرجع بیایند. با این وجود، ایستادن و ماندن در همان بیمارستان‌ها با حجم مراجعه کمتر نیز نیازمند عشق به همنوعان است و ایمان به خدایی که سلامتی و شفا را از او می‌خواهیم.

نوری‌نژاد گفت: در این شرایط، وقتی کادر درمان می‌بیند که در جامعه همه اصول پیشگیری از کرونا را رعایت می‌کنند، خوب پیام مثبتی است که جامعه به خط مقدم نبرد می‌دهد تا روحیه بگیرند و کرونا را دست در دست هم شکست دهیم.

برای چند ساعت دورهمی باید چندین روز شرایط دشوار جسمی را تحمل کنیم

او عنوان کرد: از بیماران کرونایی شنیده‌ام که به خاطر شرکت در دورهمی‌ها به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که این خیلی بد است که برای چند ساعت دورهمی، چندین روز شرایط دشوار جسمی را تحمل کنیم و شاید اینگونه به زندگی خود پایان دهیم. یعنی با دست خود، خودمان و عزیزانمان را در معرض بیماری و مرگ قرار دهیم که هیچ انسانی این را نمی‌خواهد.

نوری‌نژاد ضمن دعوت از مردم در پرهیز از دورهمی‌ها در آیین شب یلدا، گفت: همه کسانی که این آیین ملی را پاس می‌دارند باید توجه کنند که اگر در دورهمی ها حضور یابند و به کرونا مبتلا شوند، هر سال شب یلدا باید به بدی از این مناسبت عبور کنند اما اگر رعایت کنند، پس از گذر از شرایط کرونا به خود و اعضای خانواده خود که با عقل و منطق به موضوع نگاه کردند، می‌بالند.

این روزها کم ندیده‌ایم از فیلم‌ها و عکس‌هایی که کارکنان پزشکی و پرستاری تنها یک پیام را مخابره می‌کنند که ما در بیمارستان هستیم تا شما در خانه بمانید.

و حالا در آستانه چند ساعت مانده به طولانی‌ترین شب سال شاید بهترین خدا قوت به آنها ارسال ویدیوهایی باشد که در خانه مانده‌ایم و با پرهیز از دورهمی‌ها، موجبات خوشنودی کادر درمان به ویژه پرستاران را فراهم کرده‌ایم.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو