وزن نوزاد سه ماهه باید چند باشه؟

منبع: اوما

526

1399/10/8

19:38


وزن نوزاد سه ماهه باید چند باشه؟

به شما مامان اومایی تبریک می گوییم که دو ماه گذشته را به خوبی و با موفقیت سپری کردید و حالا فرزندتان وارد سه ماهگی شده است. سه ماهه شدن فرزند شما می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. کودک شما در این ماه ظاهر جدیدی به خود می گیرد و مهارت های هیجان انگیز زیادی را از خود بروز خواهد داد. برخی از این مهارت ها شامل کنترل دست های خود، لبخند بیشتر و مهم ترین پیشرفت خواب شبانه منظم تر می باشد. در این مطلب می خواهیم در مورد وزن نوزاد سه ماهه و نکات مهم در این ماه با شما صحبت کنیم. پس حتما تا پایان مقاله ما را همراهی نمایید.

نکات مهمی که باید در مورد نوزاد سه ماهه بدانید!

- در 3 ماهگی، کودک شما خواب شبانه منظمی خواهد داشت. این بدان معناست که شما می توانید روی خواب های طولانی تری حساب کنید و برنامه زندگیتان را بهتر بچینید.

- در این سن هرگز کودک را روی صندلی اتومبیل، در گاری فروشگاه های مواد غذایی، به ویژه در جاهای نزدیک دسته ها قرار ندهید، زیرا می تواند باعث سقوط کردن کودک و آسیب جدی به کودک شما شود.

- اگر کودک شما در سه ماهگی انگشت شست خود را می خورد در این زمان دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

- AAP توصیه می کند که تا 6 ماهگی شب ها در اتاق نوزاد خود بخوابید، حتی اگر کودک زمان طولانی تری از شب را بخوابد.

قد و وزن نوزاد سه ماهه چگونه است؟

در 3 ماهگی، کودک شما بیش از 30 درصد از وزن زمان تولد خود را به دست آورده و قد او نیز 20 درصد افزایش یافته است. او پیشرفت های رشدی زیادی را در این ماه خواهد داشت و کم کم مهارت های مختلف را از خود نشان می دهد که شما را شگفت زده خواهد کرد؛ بنابراین باید حسابی مراقبش باشید تا غافل گیرتان نکند.

دخترها: وزن دخترها در سه ماهگی به طور میانگین بین ۵ کیلو و ۳۵۰ گرم تا ۶ کیلو و ۳۵۰ گرم است و قد آنها در حدود ۵۸ سانتی‌متر و ۴ میلی‌متر تا ۶۱ سانتی‌متر و ۲ میلی‌متر خواهد بود.

پسرها: وزن کودکان پسر در سه ماهگی بین ۵ کیلو و ۸۹۰ گرم تا ۶ کیلو و ۸۹۰ گرم است. قدشان نیز در حدود ۵۹ سانتی‌متر و ۹ میلی‌متر تا ۶۲ سانتی‌متر و ۷ میلی‌متر خواهد بود.

نحوه وزن گیری کودک سه ماهه باید چگونه باشد؟

آیا کودک شما کمی چاق به نظر می رسد؟ یا کمی بیش از حد لاغر؟ قبل از اینکه در مورد وزن کودک کوچک خود قضاوت کنید، مطمئن شوید که او واقعاً دارای اضافه وزن است و یا وزنش واقعاً کمتر از مقدار طبیعی است. برخی از کودکان به صورت ژنتیکی لاغرتر یا تپل تر هستند. به همین دلیل تنها راه ارزیابی دقیق، اندازه گیری پارامترهای رشد کودک توسط پزشک و مقایسه آن با نمودار رشد است. البته خودتان نیز می توانید خواندن و تفسیر این نمودارها را یاد بگیرید؛ اما مثلاً ترازوهای خانگی تغییرات دقیق وزنی نوزاد را نشان نمی دهند. اگر قد و وزن هر دو در رنج طبیعی رشد نوزاد باشند دیگر اهمیتی ندارد که فرزندتان در ظاهر چاق یا لاغر به نظر برسد. مهم این است که طبق استانداردهای جهانی در یک روند رشد طبیعی قرار دارد.

 

وزن گیری نوزاد سه ماهه

اما اگر به نظر می رسد وزن او سریعتر از قدش زیاد می شود، یا بالعکس، بهتر است با پزشک مشورت کنید. چرا این موضوع مهم است؟ زیرا نوزادانی که بیش از حد چاق هستند و در 6 ماه اول خیلی سریع وزن اضافه می کنند ممکن است از ابتدای 3 سالگی در معرض خطر چاقی قرار بگیرند و نوزادانی که از 4 سالگی اضافه وزن دارند در معرض خطر اضافه وزن در بزرگسالی قرار دارند.

به همین دلیل در صورت اضافه وزن در سه ماهگی باید با مشورت پزشک و یک برنامه صحیح با عدم تغذیه بیش از حد، میزان اضافه کردن وزن نوزاد را تنظیم کنید؛ به عبارت دیگر، همیشه کودک را با بطری یا سینه آرام نکنید. شاید دلیل دیگری نیز برای تغییرات خلق و خوی او وجود داشته باشد که باید دلیل آن را بررسی کرده و به کودکتان کمک کنید تا آرام شود؛ بنابراین سعی کنید در برابر استفاده از شیر برای آرام کردن کودک مقاومت کنید و از روش های دیگری برای آرام کردنش استفاده کنید تا دچار اضافه وزن و خطرات ناشی از آن نشود.
از طرف دیگر اگر حس می کنید کودکتان بیش از حد لاغر است و بعد از معاینه پزشک نیز نظر شما را تایید کرده است باید بیشتر برای تغذیه او تلاش کنید تا بتواند وزن گیری بهتری داشته باشد؛ مثلاً یک برنامه منظم برای شیردهی او در نظر بگیرید و مطمئن شوید که به اندازه کافی شیر می خورد.

بعضی از نوزادان بیش از حد مشغول یا خواب آلوده اند و نمی توانند وعده های غذایی منظمی داشته باشند و برخی دیگر کلا از خوردن غذای خود صرف نظر می کنند. گاهی ممکن است این موضوع علت خاصی داشته باشد. شما باید همه موارد را در نظر بگیرید و اگر مسئله خاصی باعث شده که نوزاد به اندازه کافی غذا نخورد آن را حل کنید. ممکن است پزشک نیز آزمایشاتی را برای رد کردن برخی از مشکلات مربوط به نوزادان تجویز کند که باید در زمان مشخص شده انجام دهید تا خیالتان راحت شود. اگر هم نوزاد با شیر خشک تغذیه می شود و دچار کمبود وزن است، ممکن است شیر خشک مورد استفاده شما با بدن او سازگار نباشد و به همین دلیل از خوردن آن امتناع می کند. در این صورت بهتر است با نظر پزشک از مارک دیگری استفاده کنید.

سخن آخر

وزن گیری نوزاد سه ماهه برای بسیاری از والدین نگران کننده است؛ زیرا در این سن گاهی نوزاد چاق تر از حد معمول و گاهی لاغرتر از حد طبیعی به نظر می رسد؛ اما بهتر است به جای اینکه خودتان را نگران کنید یا فرزندتان را با هم سن هایش مقایسه نمایید او را نزد پزشک برده و پارامترهای رشد او را با نمودار رشد استاندارد تطبیق دهید. در بیشتر موارد روند رشد طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد؛ اما در برخی موارد نیز ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که با کمک پزشک می توانید آن ها را به خوبی حل نمایید.

Corey Whelan.What’s the Average Baby Weight by Month?— Updated on July 1, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو