یعنی برای AFC اصلا مهم نیست که مثلا کاندیداهای امسالش در کل سال آینده میلادی یک دقیقه هم بازی نکنند؛ آنها در هر صورت جزو نامزدهای سال بعد خواهند بود! به هر حال ویروس تاجدار امسال همه را سر در گم کرد؛ به‌طوری که مثلا فرانس‌فوتبال مراسم خاص توپ طلای خودش را لغو کرد، اما فیفا آیین معرفی مرد سال را به‌طور مجازی برگزار کرد. AFC هم راه آسان‌تر را برگزید و همه چیز را به پایان سال آینده وا گذاشت. اسم شش نفری هم که از امسال به انتخابات سال آینده فرستاده می‌شوند از این قرار است: علیرضا بیرانوند، سالم الدوسری، اکرم عفیف، توموکی ماکینو، احمد الظفیری و کیم بو.

لغو مراسم توپ طلا، به هر جهت برای فوتبال ایران به منزله ۱۷ ساله شدن حسرت فتح این جایزه ارزشمند است. انتخاب مرد سال قاره کهن از سال ۱۹۸۸ در دستور کار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفت و تا کنون چهار بازیکن ایرانی توپ طلا را برده‌اند. خداداد عزیزی اولین ایرانی برنده توپ طلا بود. او این افتخار را در سال ۱۹۹۶، زمانی به‌دست آورد که پیراهن تیم بهمن را به تن داشت. او این جایزه را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده است. سه سال بعد نوبت علی دایی شد که بر بام فوتبال آسیا بایستد. کاپیتان پیشین تیم‌ملی فوتبال کشورمان سال ۹۹ توپ طلا را دریافت کرد و روی جلد مطبوعات و مجلات معتبر، حتی در اروپا رفت. دایی آن زمان در لیگ آلمان برای هرتابرلین بازی می‌کرد. سومین فاتح ایرانی توپ طلا هم مهدی مهدوی‌کیا بود که سال ۲۰۰۳ به این عنوان دست یافت. بال راست فراموش‌نشدنی تیم‌ملی کشورمان آن زمان در اوج درخشش با پیراهن هامبورگ قرار داشت و توپ طلای خود را هم به موزه همین باشگاه تقدیم کرد. نهایتا هم در سال ۲۰۰۴ علی کریمی، اعجوبه فوتبال کشورمان به‌عنوان آخرین ایرانی توپ طلا را تصاحب کرد. کریمی آن زمان در الاهلی امارات توپ می‌زد. 

بعد از علی کریمی دیگر دست ایرانی‌ها به توپ طلا نرسیده و حالا این حسرت حداقل ۱۷ ساله خواهد شد. البته بازیکنان ایرانی مثل جواد نکونام، خود علی کریمی و در آخرین مورد علیرضا بیرانوند تا مرز فتح این جایزه پیشروی کرده‌اند، اما در گام آخر متوقف شدند. یک نکته مهم را هم نباید فراموش کرد؛ اینکه توپ طلا در این سال‌ها صرفا به بازیکنان آسیایی شاغل در قاره کهن اختصاص یافته، در غیر این صورت شاید فوتبال ایران حتی بین نامزدهای نهایی هم نماینده پیدا نمی‌کرد. فرض کنید قرار بود توپ طلا را طبق قوانین قدیمی اهدا کنند؛ امسال یا حتی پارسال کدام بازیکن غیر از سون هیونگ مین کره‌ای می‌توانست برنده آن باشد؟