تولد بچه خرگوش ها و 7 روش مراقبت + ویدئو

منبع: آسان طب

637

1399/10/11

21:35


یک خرگوش ماده بین یک الی 14 بچه (به طور متوسط شش بچه) به دنیا خواهد آورد. زایمان به طور معمول به هنگام صبح زود اتفاق می افتد. در اغلب مواقع زایمان اول در عرض یک ساعت اتفاق می افتد و همه بچه ها به دنیای جدید می آیند. با این حال، در برخی از موارد زایمان یک الی دو روز ادامه خواد داشت، بنابر این باید دو روز بعد از زایمان انتظار بکشید. در ادامه این مقاله در مورد تولد بچه خرگوش ها و روش صحیح مراقبت از آن ها صحبت خواهیم کرد.

 

تولد بچه خرگوش ها

سخت زایی یا زایمان مشکل، معمولاً در خرگوش ها مشاهده نمی گردد، بنابر این نیازی نخواهد بود که شما به او در به دنیا آوردن بچه ها کمک نمایید. فقط کافی است اطمینان حاصل کنید که همه چیز عادی است، به این دلیل که هر چیزی می تواند او را عصبی کند، همانند سر و صدا، سایر حیوانات خانگی دیگر به خصوص سگ ها،  گرما و یا سرمای بیش از حد ، نور های غیرمعمول و هر چیزی که باعث می گردد او را بیش از اندازه هیجان زده گردد و یا تهدید کننده باشد می تواند به او آسیب رساند و بچه ها را کشته و یا بخورد.

تولد بچه خرگوش و مراقبت از آن ها و مادرشان

تولد بچه خرگوش

هنگامی که همه بچه ها متولد می گردند، باید ببینید باید از خوب بودن همه چیز (اوضاع) مطمئن گردید. اطمینان حاصل کنید که آن ها سالم هستند و از نظر تنفس و خوردن شیر مادر کنترل نمایید. بستری که آماده کرده اید می تواند جای 12 بچه باشد. پس از به دنیا آمدن بچه ها، غذای مناسب برای خرگوش تهیه نمایید و مدام آب تازه برای او بگذارید تا خرگوش مادر سلامت بماند. داشتن خرگوش نوزاد می تواند بسیار سرگرمی ایجاد کند، اما برای آن ها ایجاد مزاحمت نکنید و یا سد آن ها نگردید. هر گونه خلل می تواند استرس در آن ها به وجود آورده و آن ها را بترساند.

چند ساعت صبر کرده و سپس خرگوش مادر را در آغوش خود گرفته و آن طور که دوست دارد او را نوازش کرده و شروع به بررسی کردن او و بچه ها کنید. برای این کار می توانید از دامپزشک هم کمک بگیرید. هر بچه ای که مرده و یا می میرد را سریع از محیط دور کنید ، به این علت که آن ها می توانند مریض و آلوده باشند و سایر بچه ها را نیز مریض نمایند. پس از خارج کردن بچه های مرده بهتر است محل زندگی آن ها را ضد عفونی نمایید.

اگر شما متوجه شدید که تعداد بچه ها بیش از نوک سینه ها (8 الی 10 سینه) می باشند، می توانید آن ها را در سه روز اول در یک بستر کوچک تر جدا از خرگوش مادر قرار بدهید. فقط اطمینان حاصل کنید که آن ها پوشش خز جدید داشته باشند تا خرگوش مادر بتواند آن ها را بپذیرد و تلاش کنید، بچه خرگوش های بزرگتر و قوی تری را برای این کار انتخاب نمایید. متاسفانه بالا بودن تعداد بچه ها، میزان مرگ و میر آن ها را افزایش می دهد.

نکاتی در مورد تولد بچه خرگوش ها

تولد بچه خرگوش

همراهان مجله ی پزشکی آسان طب ؛ در این مواقع به چندین نکته زیر توجه داشته باشید:

  1. اگر خرگوش ماده با شما روابط صمیمی ندارد ، بهتر است به نوزاد خرگوش دست نزنید زیرا عطر و بوی انسان بر بدن آن ها مانده و این امر باعث ترس می گردد و بدین ترتیب خرگوش مادر احتمال دارد او را ترد کند، بکشد و یا حتی بخورد. همچنین این مسئله برای نوزاد بسیار استرس زا خواهد بود، حتی هنگامی که در جعبه می باشند، به آن ها دست نزنید. برای جابجایی و تمیز کردن بستر و عدم انتقال عطر و بوی خود به نوزاد و بستر، بهترین گزینه استفاده از دستکش یکبار مصرف خواهد بود.
  2. فقط تعداد اندکی از خرگوش های مادر بلافاصله شروع به مراقبت از بچه ها خواهند کرد و معمولا نگهداری از آن ها از شب تولد بچه خرگوش ها آغاز می گردد. شیر مقوی مادربرای 24 ساعت بچه ها را سیر نگه خواهد داشت (در اغلب موارد) و آن ها معمولا تمایل دارند صبح زود به بچه ها شیر دهند. باقی ساعات روز خرگوش مادر لانه بچه ها را ترک می کند که این مسئله نباید بعنوان عدم پذیرش بچه ها توسط مادر فرض گردد.
  3. خرگوش مادر مانند گربه در کف لانه دراز نمی کشد بلکه او بالای سر بچه ها نشسته و از آن ها مراقبت خواهد کرد. او آن ها را با لیس زدن تمیز کرده و همانند گربه ها شکم آن ها را لیس می زند.
  4. پس از 8 هفته، بچه خرگوش ها را می توان با پلت و یونجه تغذیه نمود.
  5. جدا کردن بچه ها از مادر بعد از 7 هفته امکان پذیر خواهد بود. در این زمان، در صورتی که بستر بزرگ باشد، می توانید بزرگترین فرزند نر یا سه بچه را جدا کرده و در محل دیگری نگهداری نمایید و اجازه بدهید که مادر از بچه های کوچکتر پرستاری نماید تا آن ها نیز وزن گرفته و قوی تر گردند.
  6. بچه خرگوش باید پس از 8 هفته از مادر جدا گردد، بعد از این ممکن است حرکت های خرگوش ماده تغییر کرده و حرکاتش تند و تیز گردد. همچنین با این کار به بچه ها فرصت تازه ای برای کشف محیط جدید را خواهید داد.
  7. پس از باز کردن چشم ها (حدود 10 روز بعد از تولد بچه خرگوش ها)، برای جلوگیری از عفونت چشم ها را بررسی نمایید که عفونت یا چیزی جلوی چشم های حیوان را نگرفته باشد.

منبع : http://bia2safa.net/goto/web/url/2157158

4.2/5 ( 12 نظر )

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو