به فیل سفیدت رحم نکن! (موانع شروع کسب‌ و کار اینترنتی)

منبع: دلگرم

88

1399/10/15

15:14


به فیل سفیدت رحم نکن! (موانع شروع کسب‌ و کار اینترنتی)

درگذشته هنگامی که یکی از سران مناطق کشور قصد داشت اوج ارادت خود را به پادشاه یک کشور ابراز کند، برای او فیل سفیدی به‌عنوان پیشکش هدیه می‌برد. فیل سفید خاص بود و ارزش بسیار زیادی داشت اما نیاز به مراقبت ویژه داشت.

نیاز به افرادی داشت که همواره از او مراقبت کنند و به نیازهایش رسیدگی کنند. همان‌طور که می‌گذشت، چون پادشاه بسیار برای نگهداری از این فیل سفید زحمت‌کشیده بود؛ دلش نمی‌آمد که آن را از دست بدهد. بااینکه این فیل سفید هیچ کار مفیدی برای پادشاه انجام نمی‌داد.

همینجا صبر کنید!

بعضی‌هایمان شغلی داریم که به آن علاقه نداریم و درآمد چندانی ندارد؛ اما چون سال‌ها برای آن درس‌خوانده‌ایم و برایش زحمت‌کشیده‌ایم؛ نمی‌خواهیم از آن دست بکشیم.

همیشه به فکر این بوده‌ایم که کسب و کار خودمان را راه بیندازیم، اما هر دفعه هزار تا اما و اگر سد راهمان شده و از تصمیم خود منصرف شده‌ایم. این دقیقاً مثل همان فیل سفید است که دست و پای ما را برای ایجاد یک کسب‌وکار جدید بسته است.

چرا برای راه‌اندازی کسب و کار امروز و فردا می‌کنیم؟

درست است که راه‌اندازی کسب و کار به این سادگی‌ها نیست ولی قبول کنید که بیشتر موانع را خودمان برای خودمان می‌تراشیم. در ادامه چند تا از دلایلی که باعث می‌شود راه انداختن کسب و کار اینترنتی را به تأخیر بیندازیم را با هم مرور کنیم و ببینید که شما بیشتر درگیر کدامش هستید.

موانع شروع کسب‌وکار اینترنتی

1. پیدا کردن پولسازترین ایده جهان

ایده شروع کسب‌وکار از سه حالت زیر خارج نیست:

  • هنر یا مهارتی دارید که می‌توانید آن را با بقیه به اشتراک بگذارید.
  • کسب‌وکار کوچکی دارید که می‌خواهید در فضای مجازی آن را گسترش دهید.
  • هیچ یک از شرایط بالا را ندارید!

وجه مشترک هر سه این گروه برای شروع کسب‌وکار تنها در «تلاش» خلاصه می‌شود. همه‌چیز به این بستگی دارد که شما چه اهدافی دارید و چند ساعت در طول روز برای کار خود زمان می‌گذارید. خبر خوب این است که اکنون هزاران آموزش رایگان در بستر اینترنت وجود دارد که می‌توانید با یک سرچ ساده به آن‌ها دسترسی داشته باشید و اگر همت کنید، در کار خود متخصص شوید.

پس اکنون این فیل سفید را کنار بگذارید و با روشی اصولی کار را شروع کنید.

2. جمع کردن سرمایه یا پیدا کردن سرمایه‌گذار خوب

اولین ویژگی کسب و کارهای اینترنتی این است که برای شروع نیاز به سرمایه خاصی ندارید. شما نیازی به اجاره مکان فیزیکی ندارید، لازم نیست کالا تهیه کنید یا برای شاگرد و کارمند به فکر حقوق و بیمه باشید. شما با کمترین هزینه و سرمایه می‌توانید یک کسب و کار اینترنتی راه بیندازید؛ وقتی کمی در کار جا افتادید، آن موقع به فکر سرمایه‌گذار و تبلیغات باشید.

3. ترس از نرسیدن به درآمد

اگر هزینه و زمانی که برای کسب‌وکار صرف کردم جواب ندهد و شکست بخورم چی؟ چگونه می‌توانم مطمئن باشم که درنهایت به درآمد خوبی می‌رسم؟ مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار پر از چالش‌ها و ریسک است.

وقتی می‌خواهید با یک قایق یا کشتی به سفر برید، نمی‌دانید در دل دریا چه خبر است و با چه چالش‌هایی مواجه هستید. به همین خاطر است که به یک کاپیتان و راهنمای خوب نیاز دارید تا مسیر را به شما نشان دهد و سالم به مقصد برساند. در ادامه یک نقشه و راهنمای کارآزموده برای پیمودن این مسیر پر پیچ‌وخم به شما معرفی می‌کنیم.

4. وسواس موفقیت حتمی در کسب‌وکار

چگونه از موفقیت ایده خود مطمئن شوم؟ چطور ایده‌ام را در ابعاد کوچک تست کنم؟ مثال‌های واقعی از کسب‌وکارهای ایرانی و شنیدن داستان شکست‌ها و موفقیت‌ها می‌تواند در این مسیر برای شما راهگشا باشد.

به این ترتیب، فعالیت در بازار اینترنتی و چالش‌های آن را بهتر می‌شناسید. اما باز هم روش‌هایی برای آزمون و خطا قبل از شروع کسب‌وکار وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید. فراموش نکنید که شروع نکردن، بزرگترین شکست است.

موانع شروع کسب‌وکار اینترنتی

5. آشنایی کم با پلتفرم‌های مجازی

برای پیج اینستاگرام سرمایه‌گذاری کنم یا وبسایت بزنم؟ اگر توییتر یا لینکدین برای کسب‌وکارم بهتر باشد چه؟ باید از ربات اینستاگرام کمک بگیرم یا خودم برای جمع کردن فالور تلاش کنم؟

خیلی اوقات این نشخوارهای ذهنی که با مطالعه یک کتاب یا مقاله حل می‌شود، همان فیل‌های سفیدی هستند که مانع از شروع کسب‌وکار می‌گردد. درست است که شما آشنایی چندانی با فضاهای مجازی ندارید و از ناشناخته‌ها ترس دارید اما با مطالعه برخی از کتاب‌هایی که در این حوزه نگارش شده است می‌توانید دید خوبی را برای انجام یا برون‌سپاری این مسائل به دست آورید.

  1. کمال‌گرایی در یادگیری فروش و بازاریابی

بین این همه رقیب که من اصلاً شانسی ندارم! پس فلسفه وجود بازاریابی چیست؟ کسایی که برای اولین بار سراغ این رشته رفتند، هدف‌شان این بود که به شما کمک کنند تا در میان رقیب‌های متعدد و فراوان موفق شده و مخاطبین خاص خود را بیابید.

لازم نیست که حتماً دانشگاه بروید و بازاریابی بخوانید تا بتوانید به فروش برسید. با کمک برخی از کتاب‌ها و دوره‌هایی که توسط دانش‌آموختگان بازاریابی تهیه شده است، نیاز خود را برطرف کنید.

اکنون که فیل‌های سفید را شناسایی کردید، وقت آن است که با یک راه‌حل ساده آن‌ها را از بین ببرید.

ساختن کسب‌وکار اینترنتی ۱۰۰% موفق

چگونه می‌توانید یک کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی کنید که موفقیت آن حتمی باشد؟

کتاب «ساختن کسب‌وکار اینترنتی ۱۰۰% موفق» به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با این ظرفیت‌ها بیشتر آشنا شده و پیش از درمان، به دنبال پیشگیری از نابودی باشید.

«آینده متعلق به کسب‌وکارهای اینترنتی است.»

این جمله، شعار این کتاب است. این کتاب به تمام دغدغه‌های شما در خصوص شروع یک استارتاپ اینترنتی پاسخ می‌دهد. در این مطلب به تعدادی از این دغدغه‌ها را با عنوان فیل سفید اشاره کردیم. درصورتی‌که شما نیز با این افکار دست‌وپنجه نرم می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا نگاهی به سرفصل های این کتاب بیاندازید.

در نگاهی دقیق‌تر، در شرایط زیر می‌توانید بیشترین بهره را از این کتاب ببرید:

  • به دنبال ایده‌ای جذاب و پول‌ساز برای کسب درآمد اینترنتی هستید.
  • یک ایده در ذهن دارید، اما نمی‌دانید که چطور باید آن را عملی کنید.
  • یک کسب‌وکار آفلاین (مثلاً فروشگاه) دارید و می‌خواهید آنلاین شوید.
  • دوست دارید درزمینه راه‌اندازی کسب‌و‌کار اینترنتی، بیشتر یاد بگیرید.

توجه داشته باشید گاهی فیل سفید می‌تواند انحصارگرایی در ابزارهای آموزشی باشد که استفاده می‌کنیم و این انحصارگرایی، مانع از این می‌شود که به دنبال روش‌های جدید آموزش برویم. اگر شما نیز در نابودی فیل سفید خود مصمم شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که بخش‌هایی از این کتاب را به صورت رایگان مطالعه کنید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو