نشانگر تغذیه‌ای برای انتخاب ماده غذایی مناسب در دوران کرونا اهمیت دارد؟

40

1399/11/6

14:07


مسئول آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: نشانگر تغذیه‌ای به عنوان همیار مصرف‌کننده برای انتخاب ماده غذایی مناسب در دوران کرونا از اهمیت زیادی برخوردار است.

نشانگر تغذیه‌ای  برای انتخاب ماده غذایی  مناسب در دوران کرونا  اهمیت دارد؟

به گزارش بهداشت نیوز، نوشین حسن‌زاده افزود: هدف اصلی از اجرای طرح برچسب نشانگر تغذیه‌ای بر روی محصولات غذایی، اصلاح الگوی مصرف در جامعه و ارتقا سطح سلامت جامعه است.

حسن‌زاده بیان کرد: نشانگرهای تغذیه‌ای (چراغ راهنما تغذیه‌ای) اطلاعات مرتبط با محصول مصرفی را به سهولت در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند و امکان انتخاب آگاهانه ماده غذایی را با توجه به محدودیت‌های احتمالی در انتخاب به مصرف‌کنندگان می‌دهند.

وی گفت: نشانگرهای تغذیه‌ای اطلاعاتی در خصوص میزان انرژی محصول که بر اساس کیلوکالری در هر سهم ماده غذایی یا در ۱۰۰ گرم/ میلی‌لیتر مواد غذایی و همچنین اطلاعات مرتبط با میزان نمک (کلرید سدیم)، چربی کل، اسیدهای چرب ترانس، قند بر حسب گرم در هر سهم مواد غذایی یا ۱۰۰ گرم / میلی‌لیتر مواد غذایی که سهم برای آنها تعریف‌نشده، به مصرف‌کننده ارائه می‌دهد.

حسن‌زاده تصریح کرد: این راهنما به منظور طراحی نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای بر روی برچسب محصولات خوراکی تدوین‌شده است تا با افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقاء سلامت جامعه گام‌های مؤثری برداشته شود.

وی افزود: نصب چراغ راهنمای محصولات غذایی ازجمله برنامه‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای آگاهی بیشتر مردم از محتویات محصولات غذایی و تأثیر آنها بر سلامتشان است که در کنار دیگر برنامه‌های سلامت محور در حال اجرا است.

حسن‌زاده تأکید کرد: شاید بتوان از علل اجرای چنین طرحی را افراط و تفریط‌های ایرانیان در مصرف برخی مواد غذایی دانست که موجب افزایش شیوع بیماری‌هایی مانند سرطان، قلبی عروقی و دیابت شده که در حال حاضر بیشترین میزان مرگ‌ومیر در کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

حسن‌زاده تصریح کرد: با این نشانگرها مصرف‌کننده تشخیص می‌دهد که این محصول ذات شور یا شیرین دارد و بر اساس نیاز خود آن را مصرف می‌کند، بنابراین چه خوب است که چراغ راهنمایی محصولات غذایی را هم در کنار چراغ راهنمایی و رانندگی به بخشی از قوانین حیاتی زندگی خود تبدیل کنیم، چراکه هر دو چراغ راه درست زندگی و سلامتی را به ما نشان می‌دهند.

مسئول آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان می‌توانند با مراجعه به برچسب ماده غذایی به راحتی از میزان قند، چربی و نمک محصول مورداستفاده مطلع شده؛ با آگاهی کامل و متناسب با وضعیت جسمانی و در جهت حفظ سلامتی خود اقدام به خرید و مصرف مواد غذایی نمایند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو