توزیع واکسن ایرانی کرونا از بهار 1400

63

1399/11/15

11:31


توزیع واکسن ایرانی کرونا از بهار 1400

سلامت نیوز:نشریه لنست به عنوان یکی از معتبرترین نشریات پزشکی جهان روز گذشته از اثربخشی 91.6درصدی واکسن اسپوتنیک‌وی خبر داد. این واکسن که ساخت کشور روسیه است، همان است که قرار است آخر این هفته وارد کشور شود و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی هم برای واردات آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این خبر در حالی در رسانه‌ها منتشر شده است که در روزهای گذشته برخی از رسانه‌های معاند و نیز افراد دیگر تلاش می‌‌کردند تا اقدام ایران برای خرید این واکسن روسی را زیر سوال برده و اقدام به ایجاد جو بی‌اعتمادی در کشور کنند؛ اما در کنار این خبر مهم، رییس ستاد اجرایی فرمان امام ؟ره؟ که نخستین شرکت تولیدکننده واکسن ایرانی کرونا در کشور است، روز گذشته خبرها و اطلاعات جدیدی درباره این واکسن به رسانه‌ها ارائه کرد.

با این اخبار خوب می‌توان امیدوار بود که در یکی، دو ماه آینده به مرور اقشار مختلف کشور بتوانند از واکسن‌های وارداتی و سپس تولیدی کشور استفاده کنند؛ اما خبر خوب دیگر که رییس ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ نیز به آن اشاره کرد و البته از چند روز قبل در فضای مجازی منتشر شده است مربوط به درخواست کشور سوئیس از ایران برای خرید واکسن‌های وطنی کروناست.

این امر نیز یکی دیگر از شواهد قطعی در کیفیت واکسن ایرانی کروناست که از سوی برخی افراد غربزده تکذیب شده و تلاش می‌شود تا مردم را نسبت به آن بی‌اعتماد کند.

کرونا در وضعیت کنترل

رییس ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ همچنین از آماده‌شدن زیرساخت لازم برای تولید انبوه نخستین واکسن ایرانی کرونا تا فروردین ۱۴۰۰ خبر داد.همزمان با میلاد با سعادت دخت نبی اکرم، حضرت فاطمه‌زهرا؟س؟ و روز زن و مادر، آیین شکرانه ایجاد ۱۲۰ هزار شغل برای بانوان سراسر کشور توسط ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ با عنوان «بانوی برکت» در محل نمایشگاه دائمی این ستاد در تهران برگزار شد. آقای محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ در این مراسم گفت: بهره‌برداری از ۴۰ هزار طرح اشتغالزایی بانوان، آزادی تعدادی از بانوان زندانی سرپرست خانوار دارای فرزند، افتتاح ۷۶۰ طرح عمرانی و فرهنگی و تجهیز ۶۰ خانه ورزش ویژه بانوان ازجمله اقدامات ستاد اجرایی در این ایام پربرکت است.

وی افزود: از محوری‌ترین کارهایی که در ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ انجام می‌شود، اشتغالزایی است و درحال حاضر روزانه حدود ۱۱۵۰ شغل جدید در کشور ایجاد می‌کنیم. مخبر خاطرنشان کرد: معتقدیم یکی از بهترین روش‌ها برای رفع محرومیت از مناطق کم‌برخوردار، کمک به بانوان روستایی برای ایجاد طرح‌های اشتغالزایی خرد و خانگی است و بنیاد برکت دراین زمینه اقدامات فراوانی تاکنون انجام داده است.

توجه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در یکی، دو ماه اخیر خوشبختانه توانسته است تا حد بسیار زیادی از شیوع ویروس منحوس در کشور جلوگیری کرده و موجب کاهش آمار شود؛ اما از سوی دیگر برخی افراد رعایت پروتکل‌های بهداشتی را با بهانه تولید واکسن کرونا خیلی جدی نمی‌گیرند که همین امر می‌تواند تبدیل به پاشنه آشیل و طغیان دوباره کرونا در کشور شود.

اما با وجود این، جدیت در تولید واکسن توسط محققان ایرانی موجب شده است تا این روزها خبرهای خوبی درباره مراحل موفقیت‌آمیز واکسن‌های تولید ایران بشنویم.مخبر که در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ۴۰ هزار طرح اشتغال بانوان در مناطق محروم کشور توسط ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ صحبت می‌کرد، در ادامه خاطرنشان کرد: فرایند تولید واکسن بسیار خوب پیش رفته و فاز اول در حال تمام شدن است و تست ۵۶ نفر در این چند روزه تمام شود.

به گفته رییس ستاد اجرایی فرمان امام بحث‌های فنی زیرنظر وزارت بهداشت دنبال می‌شود و باید نظر بدهند ولی به نظر می‌رسد طی همین چندروزه کار روی آن ۵۶ نفر تمام می‌شود و قاعدتا باید اجازه ورود به فاز دوم را بدهند. مخبر با بیان اینکه نتایج فوق‌العاده خوب شده است، گفت: ویروس جهش‌یافته انگلیسی نگرانی در مردم ایجاد کرده بود که خوشبختانه واکسن ساخته شده در ستاد اجرایی به طور کامل روی این ویروس اثر کرد و آن را از بین برد و امکاناتی که در ساخت واکسن فراهم شد، باعث شد که این ویروس هم از بین برود و به احتمال زیاد بسیاری ویروس‌‌‌های دیگر که حالت جهشی پیدا کنند را نیز از بین خواهد برد.

پیغام برای واکسن ایرانی

رییس ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ در بخش دیگری از سخنان خود درباره آغاز تست مرحله دوم این واکسن نیز اظهار كرد: فکر می‌کنم طی چند روز آینده وزارت بهداشت اجازه فاز دوم تست انسانی را بدهد. اگر این مجوز را صادر کند کار سرعت می‌یابد و بسیار امیدواریم تا اواخر فروردین بتوانیم واکسیناسیون با استفاده از واکسن ایرانی در کشور را شروع کنیم.

آقای مخبر با اشاره به اینکه کشورهای مختلفی حتی از کشورهای اطراف پیغام‌هایی برای استفاده از واکسن ایرانی داده‌اند اما تقاضا به صورت رسمی اتفاق نیفتاده است، اظهار کرد: فکر می‌کنم واکسن ما اواخر فروردین به بازار بیاید. مخبر درباره تولید واکسن‌های دیگر ایرانی کرونا گفت: سه مسیر دیگرمان به تست انسانی رسیده که باید وزارت بهداشت اجازه بدهد که آنها را هم شروع کنیم.

وی درباره عوارض تزریق واکسن در داوطلبان گفت: بر اساس اعتراف ناظرین وزارت بهداشت در هیچ‌کدام از داوطلبان که فاز اول روی آنها تزریق انجام شده، هیچ عوارضی نداشته‌ایم. مخبر درباره صادرات واکسن کرونا نیز گفت: فعلا به داخل و به مردم خودمان فکر می‌ کنیم و اگر بتوانیم واکسن را برای همه مردم تزریق کنیم و مازاد بر نیاز تولید شود، به صادرات هم فکر می‌‌کنیم.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ درباره ایمنی‌زایی واکسن نیز اظهار کرد: ایمنی‌زایی در حد استاندارد خوبی وجود دارد. وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر روند تولید واکسن‌‌‌های دیگر گفت: مانند واکسن کووایران‌برکت، به محض اینکه اجازه دهند، تست انسانی‌شان را هم شروع خواهیم کرد. خط تولید واکسن افتتاح می‌شودمخبر با بیان اینکه در تمام مسیرهایی که داریم واکسن را به صورت آزمایشگاهی تولید می‌کنیم امکان تولید انبوه هم فراهم کرده‌ایم، عنوان کرد: بسیار مهم است.

همین واکسنی که فاز اولش تمام شده در همین روزهای آینده خط تولیدی که بتواند دو تا سه میلیون دوز واکسن تولید کند افتتاح می‌شود. امید است تا اواسط اردیبهشت در فاز دوم که ظرفیت تولید 12 تا 14 میلیون دوز در ماه است نیز افتتاح شود. تجهیزات و زیرساخت در حال آماده‌‌‌سازی است. در سایر مسیرهایی که داریم پیش می‌‌رویم نیز خط تولیدهایشان در حال آماده‌‌‌سازی است و به‌هیچ‌وجه خط تولیدمان از کار تحقیقاتی عقب نیست.

تزریق یک دوز واکسن برای بهبودیافتگان

پیش از این گفته می‌شد که افراد مبتلا به کرونا که حالا بهبود یافته‌اند دیگر نیازی به تزریق واکسن ندارند اما حالا نتایج یک بررسی علمی نشان داده افرادی که پیش از این به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، فقط به تزریق یک دوز از واکسن نیاز دارند. در این بررسی مشخص شد افرادی که پیش از این به ویروس کرونا آلوده شده بودند با تزریق یک دوز از واکسن، سطح آنتی‌بادی در خون آنان برابر یا بیشتر از افرادی بوده که دو دوز از واکسن را دریافت کرده یا به این ویروس آلوده نشده بودند.

محققان در این مطالعه اولیه که مشابه آن تاکنون انجام نشده است، ادعا کرده‌اند: به نظر می‌‌رسد افرادی که پیش از این به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، بعد از تزریق اولین دوز، عوارض جانبی عمومی‌تری همچون خستگی، تب و درد عضلانی در آنان مشاهده شود که مشابه با شرایطی است که می‌‌تواند در سایر داوطلبان پس از دریافت دوز دوم واکسن ایجاد شود.

در این بررسی ۱۰۹ داوطلب واکسیناسیون مشارکت داشتند که ۴۱ نفر از آنان پیش از این به ویروس کرونا آلوده شده بودند. همچنین به نوع واکسن دریافتی و شدت بیماری آنان اشاره نشده است. افرادی که پیش از این به ویروس کروناآلوده نبودند، در ۹ تا ۱۲ روز نخست پس از واکسیناسیون، میزان پایینی از آنتی‌بادی در آنان مشاهده شد و افرادی که پیش از این به ویروس آلوده شده بودند، در مدت چند روز پس از واکسیناسیون، سطح آنتی‌بادی‌شان به سرعت افزایش یافت، به طوری که ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر بوده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو