اسفند؛ روزهای خاکستری پایان سال

80

1399/11/21

13:02


اسفند؛ روزهای خاکستری پایان سال

سلامت نیوز:کرونا در شکننده‌ترین حالت ممکن در ایران به بقای خود ادامه می‌دهد. از یک سو عملیات تزریق واکسن به نخستین گروه از افراد خط مقدم مقابله با ویروس منحوس اجرایی خواهد شد و از سوی دیگر همزمان با تعطیلات چند روزه باز هم نگرانی از رعایت نکردن پروتکل‌ها بیشتر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، در چنین شرایطی رصد وضعیت شیوع و شدت کرونا در استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد که این بیماری در شیب ملایمی رو به افزایش است. البته این وضعیت را می‌توان با رعایت پروتکل‌ها کنترل کرد و مانع شدت گرفتن بیماری شد.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا کشور هم با بیان اینکه بروز پیک چهارم اپیدمی سرنوشت محتوم کشور نیست، تاکید کرد: وضعیت فعلی اپیدمی در کشور ما بسیار ناپایدار و شکننده است، لذا عادی‌انگاری شرایط و تزریق امید واهی می‌تواند احتمال بازگشت اپیدمی به شرایط ناگوار پیک‌های قبلی را افزایش دهد.

دکتر حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در مقطع و شرایط فعلی، امکان بروز و اوج پیک بعدی اپیدمی در برخی مناطق یا حتی کل کشور وجود دارد، به ایسنا گفت: مسلما برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های پیشگیری از بروز پیک‌های بعدی اپیدمی تنها برعهده وزارت بهداشت نیست؛ در تمامی اپیدمی‌های پیش‌رونده و تهدید‌کننده، اگرچه نقش رهبری کنترل اپیدمی وظیفه وزارت بهداشت است ولی تحقق این مهم یعنی کنترل و حذف اپیدمی تنها توسط یک سازمان و ارگان امکان‌پذیر نیست.

دکتر سوری بر نقش مردم در پیشگیری از بروز پیک و اوج اپیدمی تاکید کرد و گفت: هرچند درصد بالایی از مردم رعایت می‌کنند ولی عدم توجه درصدی هرچند محدود هم می‌تواند وضعیت اپیدمی را مجددا خراب کند. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی اپیدمی هر نوع بازگشایی و یا تعطیلی مراکز مزایا و معایبی به‌دنبال دارد، عنوان کرد: به‌عنوان نمونه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تبعات اجتماعی و تحصیلی زیادی به‌دنبال دارد و از طرفی بازگشایی آن‌ها نیز جامعه را با خطر بالقوه گسترش اپیدمی روبه‌رو می‌کند، لذا تعادل و توازن منطقی بین این دو مساله راهکار حل بحران است.


چطور به شرایط عادی بازگردیم؟

شرایط دشوار اقتصادی برای بیشتر مردم و به‌خصوص کسبه و مغازه‌داران موجب شده است که اعمال محدودیت‌های کسب‌و‌کار موجب شده است تا گلایه‌های بسیاری مطرح شود. این در حالی است که عادی‌انگاری شرایط می‌تواند هر لحظه ضربه جبران‌ناپذیر دیگری را به سلامت جامعه وارد کند. استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در باره این مساله نیز تاکید کرد: بازگشت به شرایط عادی جامعه نیازمند انجام مطالعات گسترده بومی و استناد به نتایج آن جهت اتخاذ تصمیمات صحیح است.

بنابراین اعلام بازگشایی‌ها بدون استناد به مطالعات علمی و اقتضائات ملی و بومی، اقدامی اشتباه و مخاطره‌آمیز است. دکتر سوری در ادامه با اشاره به وضعیت اپیدمی پیش از اجرای طرح شهید سلیمانی، عنوان کرد: ۱۰‌ماه ابتدای اپیدمی یعنی از اسفند‌۹۸ تا آخر آبان، اپیدمی از شرایط بسیار متزلزل و ناپایداری برخوردار بود، به‌نحوی که سه پیک اپیدمی را پشت‌سر گذاشتیم و اوج آن را در مهر و آبان تجربه کردیم؛ شرایطی که به اجبار برای تعطیلی ۱۵۰‌شهر به مدت دوهفته با هدف کاهش بار اپیدمی و تجدید قوای کادر درمان منجر شد.

دکتر سوری اجرای طرح شهید سلیمانی از اواخر آبان‌ماه را حاصل تغییر نگرش، راهبرد و رویکرد مدیریت اپیدمی در کشور دانست و ادامه داد: طرح محله محور مقابله با کرونا به‌دنبال چندین ماه کار تحقیقاتی بومی و جمع‌آوری تجربیات و درس آموخته‌های موفق بین‌المللی اجرا شد؛ به‌عنوان نمونه انتظار برای مراجعه دیرهنگام بیماران به بیمارستان‌ها جای خود را به غربال‌گری برای شناسایی زودهنگام بیماران و مراقبت فعال آنان، تغییر داد.


عواقب جبران‌ناپذیر در تأخیر مراجعه به بیمارستان

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا کشور با بیان اینکه ترس از مراجعه به بیمارستان‌ها یا ساده‌اندیشی نسبت به بیماری یکی از علل مراجعه دیرهنگام مبتلایان به مراکز درمانی بود، اظهار کرد: مراجعه دیرهنگام مبتلایان به مراکز درمانی یکی از عوامل افزایش میزان کشندگی بیماری در بین بستری‌شدگان بیمارستانی بود، به‌گونه‌ای که این رقم دو برابر میانگین جهانی یعنی چیزی حدود ۱۲‌درصد بود؛ البته این ضعف همچنان وجود دارد ولی میزان آن نسبت به گذشته کمتر شده است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح شهید سلیمانی در حدود ۶‌هفته گذشته اپیدمی شرایط نسبتا باثباتی پیدا کرده است، تصریح کرد: البته این ثبات اتفاق خوبی نیست، چراکه اگرچه رقم ۴۰۰‌مورد مرگ در روز به حدود ۷۰‌مورد کاهش یافته ولی در شرایط ناپایدار و شکننده فعلی، احتمال بالقوه بازگشت وضعیت حاد اپیدمی بیشتر از احتمال حذف آن است.

افزایش مرگ‌‌ومیر در اسفندماه

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم روز گذشته درباره افزایش آمار کرونا هشدار داد و گفت: روند افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ دوباره در کشور افزایشی و صعودی شده و با ادامه این روند حدود چهار هفته آینده شاهد افزایش مجدد موارد مرگ‌و‌میر کرونا در کشور خواهیم بود. دکتر مسعود مردانی یادآور شد: روند افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ دوباره در کشور افزایشی و صعودی شده و با ادامه این روند حدود چهار هفته آینده شاهد افزایش مجدد موارد مرگ‌و‌میر کرونا در کشور خواهیم بود.

وی در ادامه تاکید کرد: به علت کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم در روزهای اخیر شاهد افزایش موارد ابتلا و مراجعات سرپایی افراد مبتلا به کرونا در اکثر استان‌های کشور هستیم، با ادامه این روند حدود دو هفته آینده موارد بستری در بیمارستان افزایش می‌یابد و دو هفته بعد از آن نیز موارد مرگ‌و‌میر بیماری کووید۱۹ در کشور افزایش می‌یابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو