مروری بر کتاب «نقش زنان در مدیریت سازمان‌ها» | اثری که از تاثیرگذاری حضور زنان در عرصه‌های مختلف می‌گوید

69

1399/11/23

13:26


مصطفی بیگدلی یکی از نویسندگان کتاب «نقش زنان در مدیریت سازمان‌ها» این اثر را جزو اولین آثاری می‌داند که در زمینه حضور زنان در سازمان‌ها به چاپ رسیده است.

مروری بر کتاب «نقش زنان در مدیریت سازمان‌ها» | اثری که از تاثیرگذاری حضور زنان در عرصه‌های مختلف می‌گوید

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: چاپ سوم کتاب «نقش زنان در مدیریت سازمان‌ها» به قلم میثم دهقان‌توران‌پشتی و مصطفی بیگدلی به‌زودی منتشر می‌شود.

مصطفی بیگدلی یکی از نویسندگان کتاب، این اثر را جزو اولین آثاری دانست که در زمینه نقش زنان در سازمان‌ها به چاپ رسیده و به هنرآنلاین گفت: قصد داشتیم جایگاه زنان در سازمان‌های ایرانی و موانع پیش روی آنان را مورد بررسی قرار دهیم. در همین راستا نیز، تلاش شد تا مشارکت و نقش زنان را در چهار بخش فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تحلیل کرده و موانع پیش روی آنان و آمارهای مربوط به هر بخش را به‌طور جداگانه بیان کنیم. هم‌چنین به دلایل ضعف جایگاه زنان و عدم مشارکت آنان در سازمان‌های ایران پرداختیم و راهکارهایی را جهت رفع این معضلات و چالش‌ها ارائه کردیم.

او با این توضیح که تحقیقات صورت گرفته در مقایسه ایران، الجزایر، تونس و مراکش نشان داد که در کشورهای دارای درآمدهای نفتی، میزان مشارکت زنان نسبت به کشورهایی که درآمدهای غیرنفتی دارند کمتر است، ادامه داد: ایران کشوری است که از دیرباز بر جایگاه زنان در اجتماع احترام گذاشته و حتی در دین اسلام نیز بیش از هر آیین دیگری بر اهمیت نقش زنان و بهره‌گیری از توانایی‌های بالقوه آنان تاکید داشته است. زن از پایه‌های نظام اجتماعی است و امروزه شاهد تاثیرگذاری هر چه بیشتر زنان در عرصه‌های سیاسی، علمی و اجتماعی هستیم. اگرچه هنوز نیز، برخی موانع و تعصبات مانع فعالیت آنان در جوامعی خاص شده است ولی نقش آن‌ها در دنیای امروز غیرقابل انکار است.

بیگدلی با بیان این که در برخی از گرایشات فکری در طول تاریخ، حتی امروز، یکسونگری و تبعیض‌های بسیاری علیه زنان می‌شود، افزود: اما نقش آنان در تکامل جامعه بشریت را نمی‌توان نادیده گرفت. به‌طوری که از دیدگاه یکی از فیلسوفان بزرگ، رالف امرسون، تمدن نتیجه نفوذ زنان پاکدامن است. همان‌طور که کارل ماکس نیز گفته است، پیشرفت اجتماعی جامعه را می‌توان به وسیله موقعیت اجتماعی جنس مونث اندازه‌گیری کرد. معتقدم، در جوامعی که مردگرا بوده و برنامه‌ریزی‌ها و سازماندهی‌ها غالبا توسط مردان صورت می‌گیرد، آن جامعه تک بعدی بوده و جدای از کاهش سرعت و پیشرفت برخی مشکلات و معضلاتی را نیز به همراه خواهد داشت.

او با این توضیح که با گسترش روند جهانی شدن و افزایش رقابت جهانی، لزوم بهره‌گیری از توانایی‌های نیروی انسانی متنوع از لحاظ جنسیت و ملیت بیشتر به چشم می‌خورد، اظهارداشت: البته اگرچه روند جهانی شدن سبب تنوع نژادی و ملیتی نیروی کار شده است، اما با این وجود، هنوز هم اشتغال و مشارکت زنان یکی از مسایل بحث برانگیز در اقتصاد جهانی است. در بخش داخلی نیز اگرچه آمارها حاکی از افزایش نیروی کار در کشور است اما نرخ نیروی کار زن در کشور و فاصله میان دو جنس دارای اختلاف بسیار معناداری است.

به گفته بیگدلی، چاپ سوم این کتاب که نخستین بار سال گذشته نشر یافت به‌زودی از سوی انتشارات شفقت منتشر می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو