اختصاصی/ هر آنچه باید درباره کرونای انگلیسی بدانید

40

1399/11/27

14:52


نوع جدید ویروس کرونا که چند هفته‌ای است در انگلستان ظهور کرده و به سرعت در لندن، لیورپول و تمامی مناطق مجاور آنها منتشر شده، قدرت سرایت بسیار بالاتری نسبت به ویروس قبلی -که از چین نشات گرفته- دارد.

اختصاصی/ هر آنچه باید درباره کرونای انگلیسی بدانید

سرویس ترجمه بهداشت نیوز، نوع جدید ویروس همه گیر SARS-CoV-2 به سرعت در انگلیس در حال گسترش بوده و نگرانی زیادی را در میان همسایگان اروپایی این کشور ایجاد کرده است.  برخی از آنها ارتباطات حمل و نقلی خود را با لندن قطع کرده اند. سویه جدیدی که توسط برخی از متخصصان به عنوان نژاد B.1.1.7 نامیده می شود ، اولین جهش جدید ویروس این همه‌گیری نیست که ظاهر شده اما گفته می شود که تا 70٪ قدرت انتقال بیشتری از سویه  غالب در انگلستان که پیشتر وجود داشت (نوعی که از ابتدا در چین ظهور کرد) دارد.
 
آیا باید نگران بود؟
اکثر دانشمندان می گویند بله. نوع جدید به سرعت به سویه غالب مبتلا به  COVID-19 در مناطقی از جنوب انگلیس تبدیل شده  و شیوع آن، با افزایش نرخ بستری شدن در بیمارستان‌ها خصوصاً در لندن و شهرهای مجاور آن ارتباط دارد. در حالی که این نوع جهش یافته اولین بار در ماه سپتامبر در انگلیس مشاهده شد ، تا هفته منتهی به 9 دسامبر در لندن ، 62 درصد موارد COVID-19 از نوع جدید آن بود که در مقایسه با 28٪  سه هفته قبل بسیار بیشتر است.
 
اکنون دولت های هلند، استرالیا و ایتالیا اعلام کردند که مواردی از ابتلا به نوع جهش یافته انگلیسی را ثبت کرده اند. نخستین مورد در هلند در اوایل دسامبر گزارش شد. چندین مورد ابتلا نیز در ایسلند و دانمارک مشاهده شده است. رسانه های بلژیکی از شناسایی مواردی از این ویروس جدید در این کشور خبر داده اند. 
 
چرا ویروس جدید «شدیدا نگران‌کننده» است؟
نگرانی اصلی در مورد نوع جهش یافته انگلیسی ویروس کرونا قدرت بسیار بالاتر انتقال از فردی به فرد دیگر در مقایسه با نوع اصلی آن است.  این نوع جهش‌یافته دارای 23 جهش در کد ژنتیکی خود است - یعنی تعداد نسبتاً زیادی تغییرات - و برخی از اینها بر توانایی گسترش و سرایت آن تأثیر می گذارند. دانشمندان می گویند نوع جدید حدود 40٪ -70٪ قابل انتقال‌تر است. دولت انگلیس روز شنبه گفت که جهش ویروس می تواند میزان سرایت نوع قبلی را 0.4 افزایش دهد.
 
این بدان معناست که سرعت شیوع و گردش آن در انگلیس  بیشتر و بیشتر شده، کنترل همه گیری دشوارتر و خطر گسترش آن در سایر کشورها نیز افزایش می یابد. مارتین هیبرد ، استاد بیماریهای عفونی در دانشکده بهداشت لندن در این زمینه گفت: "نوع جدید B.1.1.7 ... هنوز به نظر می رسد که تمام فاکتورهای کشنده بودن برای انسان را شبیه به همان نسخه اصلی(چینی)  داشته باشد اما توانایی انتقال آن افزایش یافته است."
 
آیا واکسن‌های کووید۱۹ از این نوع جهش‌یافته ایمنی ایجاد می‌کند؟
دانشمندان می گویند هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسن هایی که در حال حاضر در انگلیس تزریق می شود- ساخته شده توسط Pfizer و BioNtech - برای انواع مختلف جهش یافته ویروس محافظت ایجاد  نمی کند. آدام فین ، متخصص واکسن و پروفسور اطفال در دانشگاه بریستول تاکید کرد: "در صورت تاثیر جهش ویروس بر موثربودن واکسن ، بعید است که  چیزی غیر از یک تأثیر جزئی، چیز بیشتری وجود داشته باشد."
 
پاتریک والنس ، مشاور ارشد علمی دولت انگلیس نیز گفت واکسن های COVID-19 در ایجاد پاسخ ایمنی به انواع ویروس کرونا به نظر کافی و موثر است. جولیان تانگ ، استاد و ویروس شناس بالینی دانشگاه لستر خاطرنشان کرد: "ما هیچ تغییر فاحشی در پروتئین سنبله که باعث کاهش اثر واکسن شود ، مشاهده نمی کنیم."
 
سوال دیگر اینجاست که آیا نوع جدید روی تست PCR تأثیر دارد؟ تا حدی بله . یکی از جهش های موجود در نوع جدید یکی از سه هدف ژنومی مورد استفاده در برخی آزمایش های PCR را تحت تأثیر قرار می دهد. این بدان معنی است که در آن آزمایشات ، آن منطقه هدف یا "کانال" منفی ظاهر می شود. برخی دیگر از متخصصین ویروس‌شناسی نیز در این مورد اتفاق نظر دارند که نوع جدید در آزمایشات مخصوص شناسایی ویروس، تاثیر می گذارد. 
 
آیا جز نوع انگلیسی، انواع دیگری از SARS-CoV-2 وجود دارد؟
بله. سویه های مختلفی از ویروس ایجاد کننده COVID-19 در ماه های اخیر در آفریقای جنوبی ، اسپانیا ، دانمارک و سایر کشورها ظهور کرده اند که البته نگرانی‌هایی را نیز ایجاد کرده است. با این حال، تاکنون کشف نشده  که هیچ یک از جهش های موجود باعث مرگبارتر شدن آن یا احتمال بی‌تاثیری واکسن یا درمان شود.
 
 
 
منبع: رویترز/ ژانویه ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو