چگونه جلوی خروپف را بگیریم

75

1399/11/30

01:01


خروپف فقط بر مردان میانسال دارای اضافه وزن تاثیر نمی‌گذارد - زنان و حتی کودکان نیز ممکن است خروپف کنند.

چگونه جلوی خروپف را بگیریم

به گزارش بهداشت نیوز  به نقل از ویمن ویکلی، اما آپنه انسدادی خواب (OSA / انسداد تنفس در هنگام خواب) معمولاً در زنان تشخیص داده می‌شود، و حتی اگر از هر سه مبتلا یک نفر زن باشد، اما نیمی از آنها علائم OSA را گزارش نمی‌دهند، شاید به دلیل خجالت.

و ممکن است پزشکان آنها علت علائم آنها را نیز تشخیص ندهند، بنابراین مردان ممکن است دو برابر بیشتر برای بررسی خواب مراجعه کنند.

اما OSA همیشه باید جدی گرفته شود. کوتاه مدت، می‌تواند باعث حوادث شود و روابط را مختل کند. دراز مدت، با افزایش وزن، فشار خون بالا، حملات قلبی و ضربان‌های قلب نامنظم، سکته‌های مغزی و دیابت نوع 2 ارتباط دارد.

علائم

خروپف در OSA فقط سر و صدا نیست - مجاری تنفسی به طور نسبی یا کاملاً مسدود می‌شوند و اکسیژن‌رسانی را قطع می‌کند، تا زمانیکه با صدای خروپف یا صدای خفگی، برای بازگرداندن تنفس طبیعی مغز ما را از خواب بیدار کند.

این اتفاق می‌تواند ده‌ها بار در شب رخ دهد، خواب عمیق ترمیمی را کاهش می‌دهد، اگرچه ممکن است متوجه نشویم که چه اتفاقی می‌افتد (شریک زندگی ممکن است متوجه شود که ما برای نفس کشیدن تلاش می‌کنیم یا بیدار می‌شویم).

می‌تواند بر میزان تمرکز، عملکرد و حافظه ما تاثیر بگذارد و باعث خواب‌آلودگی روزانه شود (اگر رانندگی کنیم یا ماشین‌آلات را کنترل کنیم خطرناک است) ، سردرد، حالت تهوع، کاهش میل جنسی، تحریک‌پذیری و کمبود انرژی دیگر تاثیرات است.

ما (یا پزشکانمان) ممکن است استرس، بی‌خوابی، یائسگی یا افسردگی را مقصر بدانیم، که منجر به تاخیر تشخیص و آزمایشات یا درمان‌های غیرضروری می‌شود.

علل

خروپف ممکن است به دلیل انسداد بینی - احتقان، انحراف تیغه بینی، پولیپ، آدنوئید، تومور (به ندرت) – لوزه‌های بزرگ، یا سایر بافت‌های بزرگ شده در پشت بینی و دهان (شایع در چاقی یا تیروئید کم‌کار) باشد.

در OSA، زبان، کام نرم، گلو و یا بافتهای مجاری هوایی در هنگام خواب شل و سست می‌شوند و جریان هوا را قطع می‌کنند. در صورت اضافه وزن، سن بالاتر، استعمال دخانیات، داروی آرامبخش و به پشت خوابیدن این احتمال بیشتر است. به لطف تغییرات عضلانی مربوط به هورمون، بعد از یائسگی در زنان سه برابر می‌شود.

درمان

تغییرات سبک زندگی، مانند کاهش وزن، قطع سیگار و پرهیز از داروهای آرام بخش، می‌تواند OSA را به طور قابل‌توجهی بهبود بخشد.

انسداد بینی ممکن است با داروهای ضد‌احتقان، درمان آلرژی یا جراحی اصلاحی بهبود یابد. ممکن است لازم باشد آدنوئیدهای بزرگ شده و / یا لوزه‌ها برداشته شوند.

اما اگر OSA شدید دارید که قابل درمان نیست، ممکن است یک دستگاه CPAP (فشار مثبت مداوم هوایی) به شما پیشنهاد شود.

هوای فشرده شده را از طریق ماسک پمپ می‌کند تا از بسته شدن راه‌های هوایی شما در هنگام خواب جلوگیری کند، کیفیت خواب را ببود می‌بخشد، علائم را کاهش می‌دهد و عوارض طولانی مدت را متوقف می‌کند.

8 کاری که شما می‌توانید انجام دهید 

1. از شخصی بخواهید که ببیند آیا شما از دهان، بینی یا گلو خرخر می‌کنید، و آیا هنگام خواب تنفس شماا قطع می‌شود.

2. وزن و قدخود را برای آگاهی از اضافه وزن اندازه بگیرید.

3. معاینه گوش، بینی و گلو از طریق تلسکوپ (آندوسکوپی) برای بررسی انسداد احتمالی.

4. بررسی‌های قلب، فشار خون و ریه برای یافتن عوارض جانبی.

5. پرسشنامه‌ای برای دیدن تاثیر آن بر فعالیتهای روزانه.

6. آزمایش خون برای تیروئید کم‌کار (کم‌کاری تیروئید).

7. برای تنظیم نظارت بر خواب در منزل - حسگرهای تنفسی و گیره انگشتی که میزان ضربان قلب و میزان اکسیژن را اندازه گیری می‌کند.

8- مطالعه عملکردهای مختلف حیاتی هنگام خواب در کلینیک خواب.

منبع: سایت سلامت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو