گلدن گلوب 2021

در گزارش جدیدی که «لس‌آنجلس تایمز» منتشر کرده فاش شده است که «اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود» (HFPA) که مراسم اهدای جوایز «گلدن گلوب» را برگزار می‌کند دچار آشفتگی شده. در این گزارش آمده است که دادخواست «شرستی فلا» ژورنالیست نروژی که این تشکیلات را به «فرهنگ فساد» متهم کرده رد شده است. او ادعا کرده است که این سازمان معاف از مالیات «مانند یک کارتل عمل، و داوطلبان واجد شرایط از جمله خود او را محروم می‌کند».

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، شکایت ضدتراست فلا در فاصله‌ی یک هفته مانده تا برگزاری «گلدن گلوب» ۲۰۲۱، از اختلافات بالقوه در میان اعضای اتحادیه حکایت می‌کند. یکی از اعضای فعلی اتحادیه که درخواست کرده نامش فاش نشود می‌گوید: «رد این دادخواست ناامیدکننده است. من فکر می‌کردم که تغییراتی اساسی به وجود خواهد آورد… ما یک سازمان قدیمی هستیم. هنوز معتقدم که HFPA برای ایجاد تغییر نیازمند فشار از بیرون است.»

هرچند «اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود» در طول ۲۸ سال گذشته ۴۵ میلیون دلار برای فعالیت‌های بشردوستانه اهدا کرده، اما «لس‌آنجلس تایمز» می‌نویسد که «پرسش‌هایی پیرامون مشروعیت اتحادیه، بررسی صلاحیت اعضایش و اصول اخلاقی آن باقی می‌ماند.»

در این گزارش با بیش از ۵۰ نفر از جمله مدیران صنعت سرگرمی و اعضای فعلی و پیشین اتحادیه مصاحبه شده است. نویسندگان «لس‌آنجلس تایمز» فاش می‌کنند که اتحادیه علی‌رغم اینکه سازمانی غیرانتفایی است، اما حقوق اعضایش را معمولاً به شکلی پرداخت می‌کند که به اعتقاد برخی کارشناسان ممکن است در تضاد با دستورالعمل‌های «خدمات درآمد داخلی» (IRS) باشد. اعضای اتحادیه برای فعالیت در کمیته‌های مختلف و اجرای وظایف دیگر، در پایان سال مالی خود در انتهای  ژوئن ۲۰۲۰ نزدیک به ۲ میلیون دلار دریافت کرده‌اند که نزدیک به دو برابر سه سال قبل است.

مراسم اهدای جوایز «گلدن گلوب» سال گذشته برای اتحادیه ۲۷.۴ میلیون دلار درآمدزایی کرده است. یکی از اعضای اتحادیه می‌گوید: «ایده‌ی پسندیده‌ای است که از شبکه‌ی NBC مبلغی دریافت و صرف امور خیریه مانند تدریس یا ترمیم فیلم‌ها شود. اما حالا این روحیه وجود دارد که باید سازمان را دوشید و پول را برداشت. شرم‌آور است.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که اتحادیه ژوئن سال گذشته ۱.۹۲۹ میلیون دلار به اعضای کمیته برای انجام وظایف خود پرداخت کرده است. این مبلغ برای ژوئن ۲۰۲۰ به ۲.۱۵ میلیون دلار افزایش پیدا کرده.

 

گلدن گلوب 2021

نحوه‌ی انتخاب نامزدها موضوع دیگری است که این گزارش به آن پرداخته است. از جمله انتقادهایی که به نامزدی «امیلی در پاریس» (Emily In Paris) و نامزد نشدن «می‌توانم نابودت کنم» (I May Destroy You) شد و اعتراض شدید نویسنده‌ی «امیلی در پاریس» را به دنبال داشت. فیلم نکوهش‌شده‌ی «میوزیک» (Music) «سیا» نیز امسال نامزد دریافت دو جایزه است.

یکی از اعضای اتحادیه در مورد نامزدی «امیلی در پاریس» می‌گوید: «آن سریال در میان هیچیک از فهرست‌های برترین عناوین سال ۲۰۲۰ وجود نداشت. این یکی از دلایلی است که ما می‌گوییم تغییر لازم است. اگر به این روند ادامه دهیم، انتقاد و تمسخر را فرامی‌خوانیم.»

در گزارش جداگانه‌ای «لس‌آنجلس تایمز» به نقل از یکی از اعضا می‌نویسد هرچند اتحادیه دارای چند فرد رنگین‌پوست است اما هیچ عضو سیاه‌پوستی در آن حضور ندارد. غفلت اعضای این اتحادیه از فیلم‌های «۵ هم‌خون» (Da 5 Bloods)، «یهودا و مسیح سیاه» (Judas and the Black Messiah) و «بلک باتم ما رینی» (Ma Rainey’s Black Bottom) و نامزد نشدن آن‌ها در بخش‌های اصلی نشان‌دهنده‌ی همین مسئله است.

«لس‌آنجلس تایمز» در بخش دیگری از گزارش می‌نویسد اعضای اتحادیه در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند از راه‌های غیرمرسوم از جمله فروش بلیت گلدن گلوب درآمدزایی کنند. در سال ۲۰۱۷ «رپ» گزارش داد که «منور حسین» عضو بنگلادشی اتحادیه بلیت گلدن گلوب خودش را به قیمت ۳۹ هزار دلار فروخته است. پس از این ماجرا، اتحادیه مجازات‌هایی برای فروش بلیت تعیین کرد. اما منابع نزدیک به سازمان به «لس‌آنجلس» تایمز می‌گویند این عمل همچنان ادامه دارد و بلیت سال گذشته گلدن گلوب تا ۱۰ هزار دلار و مراسم افتر-پارتی تا ۲۰۰۰ دلار به فروش رفته است.