عوارض کبد چرب چیست؟

عوارض کبد چرب چیست؟


منبع: آرگا

133

1399/12/11

08:00


کبد دارای میزانی چربی است اما اگر این چربی بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل بدن باشد فرد به بیماری کبد مبتلا شده است. تشخیص بیماری کبد چرب فقط از طریق آزمایش انجام می شود زیرا این بیماری نشانه خاصی ندارد. گفتنی است که عوارض کبد چرب نیز یکی از راههای تشخیص محسوب می شود اما با تشخیص زودتر می توان بیماری را کنترل و درمان کرد.

وقتی کبد برای شکستن چربی ها با اشکال روبرو شود بیماری کبد چرب اتفاق می افتد. این بیماری انواع مختلفی دارد و عوارض کبد چرب نیز ممکن است در هر کدام از آنها متفاوت باشد. به طور مثال افراد الکلی که به کبد چرب مبتلا می شوند بیشتر با اضافه وزن روبرو می شوند. یکی از انواع کبد چرب در دوران بارداری ممکن است رخ دهد که باعث آسیب به سلامت مادر و جنین شود. این بمیاری در زنان شایعتر بوده با این حال در افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال بیشتر بروز پیدا می کند.

عوارض کبد چرب

یکی از عوارض کبد چرب چاق شدن شکم است. وقتی که کبد چرب می شود بیشتر وزن بدن در اطراف شکم تجمع پیدا می کند. همچنین ممکن است چربی های اضافی در ناحیه شانه و گردن نیز تجمع پیدا کنند. جالب است بدانید که کبد چرب باعث زیاد شدن اشتها نیز می شود که یکی از دلایل افزایش وزن محسوب می شود. مصرف قند در فرد بالا می رود و همچنین تمایل به مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات دارد.

بیماری کبد چرب مزمن است که در صورت کنترل شدن نمی تواند خطر جدی برای سلامتی داشته باشد. اما ممکن است در بعضی افراد این بافتهای چربی تجمع بیشتر کنند و باعث فیبروز کبدی شوند که خود عامل بیماری خطرناک سیروز کبدی است.

افزایش وزن

ناراحتی های پوستی

از عوارض کبد چرب تاثیر روی پوست بدن است. از آنجایی که کبد چرب نمی تواند مواد سمی خود را دفع کند بخش زیادی از این مواد توسط پوست دفع می شود. به وجود آمدن کهیر، اگزما، لکه های قهوه ایی، پسوریازیس، درماتیت و آکنه های قرمز رنگ روی پوست که در اطراف چانه، بینی و گونه بیشتر دیده می شوند از مشکلات پوستی کبد چرب می باشند.

ممکن است فردی دچار موارد ناخوشایند پوستی گفته شده باشد که در این صورت با تشدید آنها می توان احتمالی برای بیماری کبد چرب نیز در نظر گرفت. نکته ایی که باید به آن توجه داشت این است که درمان مشکلات پوستی با استفاده از کرم های استروئیدی قوی از خروج مواد سمی از بدن جلوگیری می کند و کبد چرب را نیز تشدید می کند.

یکی دیگر از روش هایی که برای درمان آکنه ها به کار می رود استفاده از آنتی بیوتیک است. مصرف آنتی بیوتیک ها به مدت طولانی باعث به خطر افتادن سلامت کبد می شود. می توان با استفاده از شامپو بدن تهیه شده از روغن درخت چای به کاهش التهابات و درمان آکنه کمک کرد. همچنین استفاده از مکمل های امگا ۳ در کاهش عوارض پوستی کبد چرب موثر است.

عوارض پوستی

سندروم X

کبد چرب باعث بالا رفتن میزان انسولین در بدن می شود که به آن سندروم ایکس نیز می گویند. هورمون انسولین از طریق غده پانکراس ترشح می شود. این هورمون قند خون را به اندام هایی مانند کبد، سلول های چربی و ماهیچه می رساند. وقتی که سندروم ایکس بوجود می آید کارکرد انسولین نیز با اختلال مواجه می شود زیرا سلول های بدن در برابر انسولین مقاومت می کنند. در نتیجه میزان ترشح انسولین از پانکراس بالا می رود و به طور غیر عادی میزان انسولین افزایش می یابد که باعث بوجود آمدن مشکلاتی دیگر از قبیل افزایش وزن می شود. همچنین باعث افزایش میزان قند خون و احتمال بیماری دیابت وجود دارد. از دیگر مواردی که ممکن است در اثر کبد چرب و سندروم ایکس رخ دهد بالا رفتن چربی خون، کلسترول و اسید اوریک نیز می باشد.

فیبرو ماتوز کف دست

یکی دیگر از عوارض کبد چرب بروز بیماری فیبروماتوز کف دست است که باعث کوتاه و ضخیم شدن تاندون های کف دست می شود. این اختلال به مرور زمان باعث می شود که دست کشیده و خمیده شده و انگشتان به راحتی باز نشوند.

افزایش فشار خون

چرب شدن کبد باعث بالا رفتن فشار خون و افزایش سطح تری گلیسیرید و کلسترول LDL در خون می شود. چربی خون باعث غلیظ و چسبنده شدن خون می شوند. به همین دلیل فشار خون بالا می رود. با استفاده از داروهای کاهنده فشار خون و ادرار آور می توان به کاهش فشار خون و همچنین کاهش چربی کبد کمک کرد.

عوارض کبد چرب

سیروز کبدی

در موارد حاد بیماری کبد چرب ممکن است باعث سیروز کبدی شود. رسوب چربی در سلول های کبد باعث التهاب می شود که رشد آنها می تواند باعث بوجود آمدن بیماری های خطرناکی مانند سیروز کبدی شود. التهابات کبد باعث بالا رفتن اثر مخرب چربی کبد شده و همین دلیلی بر تشدید عوارض چربی کبد می شود

افرادی که مسن هستند، اضافه وزن دارند یا سطح آنزیم های کبدی در بدن آنها بالا است و مبتلا به دیابت نیز هستند بیشتر در معرض خطر سیروز کبدی می باشند.

احساس خستگی

یکی دیگر از مشکلات داشتن کبد چرب احساس خستگی است. افرادی که به کبد چرب مبتلا می شوند احساس ضعف و خستگی دائمی دارند.

مهمترین عوارض کبد چرب

انواع کبد چرب

کبد چرب غیر الکلی

زمانی اتفاق می افتد که کبد در شکستن چربی ها دچار مشکل و اختلال شده و در نتیجه با تجمع چربی ها در بافت های کبد، فرد بیمار مبتلا به کبد چرب می شود. لازم است بدانیدکه این نوع بیماری ارتباطی به مصرف الکل ندارد، هنگامی که وزن کبد بیشتر از ده درصد یا بیشتر چربی بگیرد، اتفاق خواهد افتاد، این نوع کبد چرب غیر الکلی در بدترین حالت موجب سیروز کبدی و یا زخم شده و بعد منجر به نارسایی کبدی خواهد شد.

کبد چرب الکلی

کبد همچنین می تواند در اثر مصرف زیاد الکل دچار آسیب شود به صورتی که دیگر قادر به شکستن و هضم چربی نمی باشد. بیماری کبد چرب الکلی در مراحل اولیه مصرف الکل اتفاق می افتد و در صورتی که کنار گذاشته شود، این مشکل نیز برطرف خواهد شد، اما در صورت ادامه مصرف الکل منجر به بیماری سیروز کبدی می شود.

مشکلات کبد چرب

کبد چرب بارداری

این نوع بیماری به ندرت اتفاق می افتد و اگر اتفاق بیفتد در صورت تجمع چربی در کبد در دوران حاملگی خطرات جدی برای مادر و جنین به همراه خواهد داشت.

همچنین بیماری کبد چرب بارداری می تواند موجب نارسایی کبدی، عفونت شدید و خونریزی داخلی شود، علت این بیماری ناشناخته می باشد، اما برخی محققان عقیده دارند؛ این بیماری می تواند با هورمون های دوران حاملگی ارتباط داشته باشد.

نشانه های این بیماری در سه ماه سوم بارداری نمایان می شود و شامل علائمی همچون استفراغ، حالت تهوع، درد در قسمت بالایی سمت راست شکم، کسالت و خستگی عمومی و زردی می باشد، حال برای تشخیص این بیماری همه خانوم های باردار باید آزمایشات لازم را انجام دهند و دراغلب زنان این بیماری بعد از زایمان بهبود پیدا خواهد کرد.

توصیه هایی برای بیماران مبتلا به کبد چرب

  • محدود کردن یا پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی
  • کنترل کلسترول و کاهش مصرف قند و اسید های چرب اشباع شده
  • کنترل قند خون
  • کاهش وزن
  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • افزایش فعالیت بدنی
  • با کاهش مقدار کالری مصرفی روزانه می توان به کاهش وزن و درمان کبد چرب کمک کرد.
  • حذف یا کاهش مواد غذایی با قند بالا و غذا های چرب از رزیم غذایی
  • مصرف غذا های سالم تر مثل میوه های تازه، سبزیجات و دانه های جامد
  • جایگزین کردن پروتئین حیوانی همچون گوشت مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز

خطرات کبد چرب

روش تشخیص کبد چرب

با استفاده از آزمایشاتی مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و آزمایشات کبدی می توان به وجود چربی کبد پی برد. همچنین نمونه برداری از کبد یکی از روش های تشخیص بیماری کبد چرب است. از طریق آنزیم های کبدی نیز می توان به اختلال کارکرد کبد و یا سایر بیماری های آن پی برد.

بیماری کبد چرب از طریق وراثت نیز منتقل می شود. افرادی که یکی از اعضای خانواده شان بیماری کبد چرب داشته اند ۱۰ برابر بیشتر از سایر افراد در معرض خطر این بیماری هستند. همچنین لازم به ذکر است که گفته شود برخی افراد مستعد این بیماری هستند و در صورت رعایت نکردن رژیم تغذیه ایی و کنترل وزن ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو