نشانه های ضربه خوردن به سر کودک و اقداماتی که باید انجام دهید

نشانه های ضربه خوردن به سر کودک و اقداماتی که باید انجام دهید


منبع: آرگا

98

1399/12/16

16:03


در این مطلب اقداماتی که بعد از آسیب دیدن سر کودک باید انجام بدهید را برایتان بیان می کنیم تا بتوانید بدون سردرگمی کار های لازم را انجام دهید و از آسیب هایی که بعد از این مشکل ایجاد می شود جلوگیری کنید.

از نشانه های ضربه خوردن به سر کودک می توان به استفراغ و تشنج اشاره کرد و زمانی که این نشانه ها را در فرزند خود دیدید بهتر است سریعا به بیمارستان مراجعه کنید. البته این مشکلات می تواند علل دیگری هم داشته باشند.

علامت های ضرب دیدن سر

علائم ضربه خوردن به سر کودک

کودک شما از یک سالگی تقریبا می تواند راه برود و در نتیجه جنب و جوش بسیار زیادی دارد در صورتی که والدین کمی از آن ها غافل شوند ممکن است زمین بخورند و آسیب ببینند. در واقع کودکان با مفاهیمی همچون خطر، آسیب دیدن و برخورد با اشیاء آگاه نیستند بنابراین کار هایی که انجام می دهند بدون هیچ گونه ترسی می باشد و ممکن است کار هایشان باعث ضربه خوردن به سر آن ها شود. باید بدانید که ضربه هایی که به سر کودک وارد می شود می تواند عواقب بسیار زیادی داشته باشد و در صورتی که ضربات بسیار شدید باشند ممکن است بافت جمجمه آسیب ببیند و در نتیجه مشکلات اعصاب و آسیب دیدن عروق مغزی ایجاد می شود. اگر جمجمه کودک شکسته باشد به زمان نیاز دارد تا به یک دیگر جوش بخورد ولی کودکانی که دچار این مشکل می شوند باید از نظر های مختلف بررسی شوند و حداقل ۲۴ ساعت باید تحت نظر باشند. در ادامه علامت های این مشکل را برایتان بررسی می کنیم.

استفراغ

یکی از علامت هایی که می تواند به شما کمک کند تا سریعا تشخیص بدهید که کودک شما آسیب دیده است استفراغ کردن کودک بعد از ضربه دیدن می باشد. این استفراغ تکرار شونده است و به دلیل بالا بودن فشار در جمجمه رخ می دهد. بنابراین سعی کنید بعد از ضربه دیدن سر کودک و مشاهده این نشانه سریعا به یک بیمارستان مراجعه کنید.

ضربه خوردن به سر کودک

تشنج

تشنج در کودکان را باید جدی بگیرید زیرا می تواند نشانه ای از مشکلات جدی باشد. از نشانه های تشنج می توان به بالا رفتن مردمک چشم ها، لرزیدن دست و پا و قفل شدن دهان اشاره کرد. این نشانه معمولا در ۲۴ ساعت ابتدایی و یا در طی هفته اول پس از ضربه خوردن سر برای کودک ایجاد می شود. یکی دیگر از موارد بسیار خطرناکی که وجود دارد این است که کودکان ممکن است بعد از ضربه دیدن سر هیچ نشانه ای نداشته باشند و بعد از حدودا ۲ سال دچار تشنج شوند. بیش تر کودکانی که دچار این مشکل می شوند قبلا به سر آن ها ضربه وارد شده است.

بیهوش شدن

یکی دیگر از علامت هایی که به والدین نشان می دهد به سر کودک ضربه جدی وارد شده است بیهوش شدن آن ها می باشد. در واقع این مشکل ممکن است یک دفعه ای رخ بدهد و بعد از مدتی گریه کردن کودک از حال می رود. بهتر است سریعا کودک خود را به نزد یک پزشک ببرید و یا سریعا به اورژانس مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که اگر کودک شما سریعا بعد از ضربه دیدن سر بیهوش شود و دو دقیقه بعد بهوش بیاید خطر بسیار کم تری دارد نسبت به زمانی که کودک بعد از چند دقیقه از حال برود.

نشانه های آسیب سر در کودکان

کبودی گوش و زیر چشم

از دیگر علامت هایی که به شما نشان می دهد شکستگی هایی در قاعده جمجمه فرزندتان ایجاد شده است کبودی هایی می باشد که در پشت گوش بوجود آمده است و یا در زیر چشم های کودک نیز کبودی هایی وجود داشته باشد. این کبودی ها به علت خونریزی ایجاد می شود.

خروج مایع مغزی نخاعی

زمانی که به سر کودک شما ضربه هایی وارد می شود ممکن است مایع مغزی نخاعی از گوش و بینی کودک خارج شود. این علامت هشدار دهنده خطرات بسیار زیادی دارد و ممکن است باعث ایجاد عفونت و مننژیت در کودک شود. این مشکل به دلیل ضربه به جمجمه ایجاد می شود و باید کودک حدودا ۲۴ ساعت تحت نظر پزشک باشد.

ضربه خوردن به سر کودک

خواب آلودگی

یکی از مهم ترین و جدی ترین مشکلاتی که بعد از ضربه خوردن به سر کودک ایجاد می شود خواب آلودگی آن ها است. مادران و یا کسانی که از کودک نگهداری می کنند آشنایی بسیار خوبی با الگوی خواب کودک دارند بنابراین باید کودک را تحت نظر بگیرند و اگر این الگو بعد از آسیب دیدن تغییر کرده است باید کودک خود را به نزد یک پزشک اطفال ببرند. اگر آسیب دیدن سر کودک در انتهای شب اتفاق افتاده است باید کودک خود را تا چند ساعت بیدار نگه دارند و تا روز بعد آو را تحت نظر بگیرند و اگر مشکلی وجود داشت سریعا به پزشک مراجعه کنند.

انحراف چشم

از مشکلات بسیار محدودی که برای برخی از کودکان اتفاق می افتد انحراف چشم ها بعد از ضربه دیدن سر می باشد. انحراف چشم در کودکان بر اثر ضربه بسیار نادر می باشد ولی اگر با این مشکل رو به رو شدید بهتر است کودک را به بیمارستان برسانید.

انحراف چشم کودک و آسیب دیدن سر او

اقدامات مهم

بعد از این که به سر کودک شما ضربه ای وارد می شود باید بتوانید اقدامات لازم را انجام بدهید تا از بروز عوارض بسیار زیاد جلوگیری کنید. این اقدامات بسیار مهم را در ادامه برایتان بررسی می کنیم.

مراجعه به متخصص

یکی از اقدامات بسیار مهمی که بعد از ضربه خوردن به سر کودک باید انجام بدهید این است که او را به پیش یک متخصص مغز و اعصاب ببرید. در واقع این کار می تواند میزان آسیب دیدگی کودک شما را تعیین کند ولی باز هم باید مراقب حرکات و رفتار های کودک خود باشید و هر گونه از علامت هایی که یاد شده را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.

تحت نظر گرفتن کودک

یکی دیگر از اقدامات اساسی که باید انجام بدهید این است که کودک خود را تحت نظر داشته باشید. این کار را باید تا ۲۴ ساعت بعد از آسیب دیدن وی انجام بدهید. بعد از یک روز میزان خطر بسیار کاهش می یابد ولی باز هم باید توجه ویژه ای به کودک داشته باشید و خواب آلودگی و میزان تعادل او را بسنجید. البته کودکان ممکن است تا چند ماه بعد از ضربه دیدن سرشان دچار سردرد های شدید شوند.

کودک آسیب دیده باید تحت نظر پزشک باشد.

مشورت با پزشک

بعد از این که میزان آسیب هایی که در اثر ضربه خوردن به سر کودک بررسی شد و اگر جمجمه فرزند شما شکسته شده باشد در نواحی شکستگی کیست های دانه مانند ایجاد می شود که پزشک آن ها را بررسی می کند و در صورت لزوم دارو هایی به کودک می دهد. کودکی که کمتر از ۲ سال دارد دارای فونتانل می باشد و پزشک در صورتی که فونتانل کودک را لمس کند می تواند اطلاعات مفیدی درباره وضعیت او بدست بیاورد.

جراحی

در صورتی که خونریزی داخل مغز کودک شما بسیار زیاد باشد و جراح تشخیص بدهید که برای جلوگیری از خونریزی داخلی باید جراحی صورت بگیرد تا بتوانند خون اضافی را تخلیه کنند و از لخته شدن آن جلوگیری کنند باید اقدامات مربوط به عمل را انجام بدهید. پیگیری این وضعیت کودک باید تا دو سال به صورت منظم انجام شود.

ضربه خوردن به سر کودک

روش های پیشگیری

برای این که از ضربه خوردن به سر کودک خود پیشگیری کنید باید نکاتی را رعایت کنید. این نکات به شما کمک می کند تا بیش تر حواستان به کودک باشد و راه کار هایی که ارائه می دهد می تواند آسیب های احتمالی را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد.

چهار چشمی کودک را در نظر بگیرید.

  • کودک نوپای شما نمی تواند تعادل خود را همانند یک کودک ۳ ساله حفظ کند بنابراین در این دوران باید حواستان بیش تر به آن ها باشد.
  • از قرار گیری آن ها در ارتفاع جلوگیری کنید و هرگز کودک خود را روی اپن آشپزخانه قرار ندهید و سعی کنید تا زمانی که کودکتان نمی تواند تعادل خود را حفظ کند آن ها را روی مبل نگذارید و اگر این کار را انجام می دهید حتما مراقب آن ها باشید.
  • برای کودکان دو سال به بالا باید وسایلی که دارای لبه های تیز می باشد را از محل بازی کردن آن ها دور کنید زیرا در صورتی که آسیب به سر آن ها وارد شود ممکن است دچار عوارض مغزی شوند.

سعی کنید تمام خانه را با فرش و موکت بپوشانید تا کودک آسیب نبیند.

استفاده از فرش برای تمام خانه

یکی دیگر از نکاتی که باید برای فرزند نوپای خود انجام بدهید این است که خانه را با استفاده از فرش و موکت بپوشانید. این امر از سر خوردن کودک جلوگیری می کند و آسیب های احتمالی را تا حدودی کاهش می دهد.

عدم استفاده از روروئک

روروئک برای کودکان مفید می باشد و می تواند به راه افتادن آن ها کمک کند ولی سعی کنید کودک خود را زمانی در این وسیله قرار بدهید که حواستان به او باشد و سعی کنید از وسایل ایمن استفاده کنید. زمانی که کودک قصد خارج شدن دارد باید به او کمک کنید زیرا ممکن است با تلاش های بسیار زیاد باعث افتادن و چپه شدن روروئک شوند و آسیب ببینند.

استفاده از پد های ضربه گیر برای کاهش آسیب دیدن کودک ضروری است.

پد های ضد ضربه

سعی کنید برای کاهش خطر از پد های ضد ضربه در زیر فرش های خود استفاده کنید. این پد ها می توانند آسیب های احتمالی را کاهش دهند و اگر کودک روی زمین بیفتد کم ترین صدمه را می بیند.

استفاده از محافظ

سعی کنید برای پنجره های خانه خود از محافظ استفاده کنید تا از افتادن کودک خود جلوگیری کنید.

به کودک خود بیاموزید!

در نظر داشته باشید که کودکان هیچ ترسی ندارند و نمی دانند خطر چیست بنابراین سعی کنید به آن ها نکات مهم همچون خطر سقوط از پله ها و یا افتادن و آسیب دیدن را به آن ها بیاموزید.

در زمان آسیب دیدن کودک باید با اورژانس تماس بگیرید.

تماس با اورژانس

شاید برای بسیاری از والدین مهم باشد که بدانند چه زمانی می توانند با اورژانس تماس بگیرند. در ادامه نشانه هایی که به شما نشان می دهد باید به اورژانس زنگ بزنید را برایتان بیان می کنیم.

  • از دست دادن هوشیاری
  • نداشتن تنفس
  • خونریزی شدید
  • علائم تشنج
  • عدم پاسخگویی به سوالات شما
  • از خواب بیدار نشدن کودک
  • شکستگی های استخوانی
  • خواب آلودگی بیش از حد
  • سردرد های شدید
  • سرگیجه
  • ضعف
  • گیجی
  • مشکلات گفتاری
  • مشکلات بینایی
  • مشکلات حرکتی و نداشتن تعادل
  • تغییر در اندازه مردمک ها
  • گریه های طولانی و فریاد های نوزاد

گریه های مکرر کودکان خطرناک است؟

کودکان آشنایی با ترس و خطر ندارند بنابراین آسیب پذیری آن ها بسیار زیاد می باشد و والدین باید از آن ها به خوبی مراقبت کنند و حواسشان به آن ها باشد در غیر این صورت ممکن است مشکلات بسیار زیادی برای آن ها ایجاد شود. بعد از این که به سر کودک شما ضربه ای وارد می شود بهتر است اقدامات گفته شده را انجام دهید و با سردرگمی زمان طلایی برای درمان را به تاخیر نیندازید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو