نرم افزار کتیا چیست؟

منبع: نبض ما

93

1399/12/17

20:20


امروزه انواع مختلفی از نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی برای انواع مختلف کاربران بسته به نیاز آن‌ها، از مبتدی تا حرفه‌ای وجود دارد. نرم افزار کتیا (برنامه‌ای سه بعدی تعاملی به کمک رایانه) یک راه حل کامل چند سکویی برای طراحی، ساخت، مهندسی، طراحی سه بعدی و PLM با کمک رایانه است.

این نرم افزار توسط سازنده Dassault Systèmes به بازار عرضه شده است و برای ایجاد مواد جامد، سطح، مجموعه‌ها، نقشه‌ها، ساخت و تجزیه و تحلیل ایده‌آل است. این برنامه مانند Solidworks از ابزارهای قدرتمند مدل سازی پارامتریک و رندر واقع گرایانه برخوردار است. با این حال، کتیا قابلیت‌های پیشرفته‌تری را برای سطوح و ماژول‌ها برای صنایع مختلف ارائه می‌دهد.

تاریخچه نرم افزار کتیا

کتیا در دهه 1970 ساخته شد. در ابتدا برای نیازهای داخلی تیم‌های Dassault Systèmes، به ویژه برای توسعه هواپیماهای جنگنده میراژ راه اندازی شد. سپس آن‌ها از این برنامه برای سایر وسایل حمل و نقل در صنایع مختلف مانند هوا فضا، خودرو یا  حمل و تقل دریایی استفاده کردند.

از زمان ایجاد نرم افزار کتیا تا به امروز، تیم های Dassault Systèmes به نوآوری و بهبود عملکرد نرم افزار ادامه داده‌اند تا زمانی که به جدیدترین نسخه‌ی کتیا یعنی، CATIA (V5-6R2016) رسیدند. این برنامه بدون شک یکی از پر کاربردترین برنامه‌های نرم افزاری CAD در بسیاری از صنایع از جمله تولید با ارزش افزوده است.

ویژگی‎های نرم افزار کتیا چیست؟

همانطور که گفته شد، این نرم افزار در ابتدا برای استفاده در صنایع هوافضا تولید شده بود. به همین دلیل، امروزه ابزاری پیچیده در نظر گرفته می‌شود که قبل از هر چیز توسط مهندسان و طراحان در صنعت خودرو و هوا فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش ساخت و ساز همچنین می‌تواند از این فناوری برای توسعه مدل‌های معماری بهره ببرد.

کتیا قادر به ایجاد مدل‌های سه بعدی پارامتری و غیرپارامتری است. این برنامه با ویندوز، سولاری ، IRIX و HP-UX سازگار است. نرم افزار کتیا به زبان‌های انگلیسی و چندین زبان بین‌المللی مختلف مانند فرانسوی، آلمانی و .. موجود است.

مانند اکثر نرم افزارهای طراحی، ما باید مدل‌ها را در قالب STL صادر کنیم تا آن‌ها را با چاپگر سه بعدی خود زنده کنیم. اگر نسخه‌های قبلی برنامه را دارید، Dassault Systèmes ابزاری را برای تبدیل پرونده‌ها جهت سازگاری با جدیدترین نسخه‌ها فراهم نموده است. علاوه بر این، این نرم افزار بسته به عملکرد مورد نیاز در دو نوع موجود است:

  • CATIA 3D Experience
  • CATIA V5-6R Experience

نرم افزار اتوکد چیست؟

اگر نمی‌دانید که «اتوکد چیست؟» یا «طراحی اتوکد چیست؟» باید بدانند که CAD مخفف کلمه‌ی «طراحی به کمک کامپیوتر(Computer Aided Design )»  است.

اتوکد ابزاری با کمک رایانه است که به انواع مختلف طراحان امکان می‌دهد انواع متنوعی از نقاشی‌ها و طرح‌ها را ایجاد کنند. این برنامه به طراحان کمک می‌کند تا طرح‌های خود را خیلی سریعتر از دستی بسازند و بسیاری از ویژگی‌های سریع، آسان و مفید مانند کپی و چسباندن را ارائه می دهد.

نرم افزار اتوکد اگرچه ممکن است پیشگام برنامه‌های طراحی به کمک رایانه نباشد، اما مطمئناً شناخته شده‌ترین نرم افزار در این دسته است. به حدی که به مرجعی بلامنازع برای طراحی، به خصوص طراحی‌های مهندسی و معماری، تبدیل شده است.

کاربرد نرم افزار اتوکد چیست؟

اتوکد می‌تواند هر نوع طرح دو بعدی و مدل سه بعدی یا ساختاری را که می‌تواند با دست ترسیم شود را ایجاد کند. این برنامه همچنین به کاربر امکان می‌دهد تا مجموعه‌ای از اشیا را گروه بندی یا لایه بندی کند. همچنین شی‌های تعریف شده را برای استفاده در آینده در یک پایگاه داده نگه دارد و خصوصیات شی‌ها را از قبیل اندازه، شکل و مکان دستکاری کند.

اتوکد دارای کاربردهای بی‌شماری در حوزه‌های مختلف است. از این برنامه می‌توان برای پروژه‌های ساده مانند نمودارها یا نمایش‌ها یا طرح‌های پیچیده مانند ترسیم معماری ساختمان استفاده کرد. برخی از کاربردهای عملی دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • طراحی‌های داخلی
  • طرح‌های هوانوردی
  • آرم‌ها
  • نقشه‌ها
  • کارت تبریک
  • طراحی‌های مهندسی
  • طرح‌های معماری

چه کسانی از اتوکد استفاده می‌کنند؟

همانطور که گفته شد، اتوکد دارای قابلیت‌های بی‌شماری است که می‌تواند برای مجموعه‌ای از پروژه‌ها در زمینه‌های مختلف استفاده شود. انواع مختلفی از طراحان به احتمال زیاد از این برنامه استفاده می‌کنند و بیشتر در زمینه‌های طراحی محور مانند معماری و مهندسی دیده می‌شود.

با این حال، بسیاری از مشاغل دیگر، مانند هنرمندان و ریاضیدانان، ممکن است از این برنامه برای ایجاد تصاویری برای کارهای خود استفاده کنند. در اینجا چند مثال دیگر از مشاغلی که نرم افزار اتوکد می‌تواند راه گشای بسیاری از معضلات کاری آن‌ها باشد و آموزش اتوکد به آن‌ها توصیه می‌شود را به اختصار نام می‌بریم:

  • طراحان داخلی
  • پیش نویس های برق
  • پیش نویس های مکانیکی
  • طراحان مد
  • طراحان گرافیک
  • طراحان صحنه
  • پیش نویس های فرآیند

 

مقایسه‌ی نرم افزار اتوکد با نرم افزار کتیا

 

طراحی نقشی مهم در پیشرفت بشر از اوایل ساکنان غارنشینان به دنیای معاصر Skylab و شاتل فضایی داشته است. تلاش‌های اولیه برای پالایش ابزارهای فیزیکی رفاه، انگیزه آغاز «هنر مهندسی» بود. بدون تهیه پیش نویس، تکامل و ثبت یک ثروت بی حد و حصر دانش مهندسی که تا به امروز جمع آوری شده است، غیرممکن بود.

یک طرح را می‌توان به‌صورت تصویری از یک شی واقعی تعریف کرد و گرافیک را می‌توان به عنوان نمایش ایده‌ها با خط نامید. بنابراین می‌توان پیش نویس را یک زبان تصویری دانست که از تصاویر کشیده شده برای انتقال دیدگاه‌ها و ایده‌ها استفاده می‌کند.

اتوکد در مقابل کتیا ابزاری است که می‌تواند به شما در طراحی و تهیه کمک کند. CAD (طراحی با کمک رایانه) را می‌توان به عنوان یک فرآیند تعاملی نامید که در آن گرافیک نقش حیاتی دارد. تبادل صحیح اطلاعات بین کامپیوتر و طراح منجر به یک سیستم CAD خوب و کارآمد می شود. CAD به شما امکان می‌دهد فعالیت‌های طراحی و پیش نویس را با استفاده از رایانه انجام دهید. اتوکد یک بسته نرم افزاری CAD است که بتوانید با کمک آن طرح‌هایی ایجاد کنید و برای مستند کردن این طرح‌ها، تصاویری تولید کنید.

می‌توان از اتوکد برای ایجاد نمودارهای ایده‌آل استفاده کرد و دقت و بهره‌وری را برای عملیات تکراری فراهم می‌کند. ایجاد مدل رایانه ای 2D یا 3D با اتوکد امکان پذیر است. می‌تواند برای تهیه تجهیزات تولیدی مانند آسیاب، تراش، برش لیزری یا چاپگرهای سه بعدی با داده‌های تحلیلی برای مهندسی یک محصول استفاده شود.

اتوکد به عنوان اولین سیستم CAD پایه خوبی برای یادگیری بسته‌های دیگر CAD برای شما فراهم می‌کند. با قابلیت‌های بزرگ در حوزه CAD شما را تحویل می‌دهد. از آنجا که پرکاربردترین برنامه نرم افزاری CAD است‌، احتمال اینکه بتوانید فایل‌های CAD و داده‌ها و اطلاعات مرتبط را با مشتریان، فروشندگان و همکاران خود به اشتراک بگذارید، بیشتر و راحت‌تر است.

در مقابل نرم افزار کتیا یک راه حل اصلی برای توسعه محصول و نرم افزار CAD برای همه سازمان‌های تولیدی است، از تولید کنندگان OEM گرفته تا از طریق زنجیره تامین آن‌ها، تا تولید کنندگان کوچک متکی به خود.

دامنه پتانسیل نرم افزار کتیا این امکان را می‌دهد تا در صنایع مختلفی از جمله ماشین آلات صنعتی، اتومبیل سازی، هوا فضا، برق، الکترونیک، کشتی سازی و کالاهای مصرفی از جمله طراحی برای کالاهایی مانند پوشاک و جواهرات به کار گرفته شود.

کتیا ابزاری را برای توسعه جمعی محصولی مانند ماشین یا دوچرخه فراهم می‌کند. با استفاده از این ابزارها، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با تیم طراحی روی همان طرح با دیگران تعامل داشته باشید. داده‌ها و کارها توسط تیم طراحی می‌تواند همزمان بر روی همان طرح به اشتراک گذاشته شود.

نرم افزارکتیا به شما امکان می‌دهد این کار را با ذخیره همه پرونده‌ها در یک پایگاه داده مشترک انجام دهید تا افراد دارای مجوزهای مناسب بتوانند هر بخشی از محصول را ویرایش کنند و به آن دسترسی داشته باشند. به عنوان یک ابزار مدل سازی جامد، نه تنها ویژگی‌های پارامتری 3D را با ابزارهای 2D متصل می‌کند بلکه از طریق فرایند تولید توانایی هر نوع طراحی را دارد.

 

کدام بهتر است؟ کتیا یا اتوکد؟

در ادامه تفاوت‌های عمده‌ی این دو نرم افزار بررسی می‌شود. این تفاوت‌ها دلیلی بر برتری هیچ کدام نیست و بهتر است باتوجه به نیاز و سلیقه‌ی خود، کتیا یا اتوکد را انتخاب کنید.

  • صفحه رابط کاربر در کتیا سفید و در اتوکد مشکی است.
  • نوع نرم افزار کتیا CAD, CAE & CAM است و نوع نرم افزار اتوکد، CAD (2D and 3D) است.
  • نرم افزار کتیا بیشتر برای طراحی سطح و مدلسازی سه بعدی مناسب است اما نرم افزار کتیا برای مدلسازی های دو بعدی بهتر است.
  • کتیا در صنایع خودروسازی و هوافضا کاربرد دارد اما اتوکد در زمینه‌های عمران، معماری و برق کاربرد بیشتری دارد.
  • اگر قصد خریداری نرم افزار اورجینال دارید، باید بدانید که اتوکد ارزان‌تر است.
  • کتیا تنها زبان انگلیسی را پشتیبانی می‌کند در حالیکه اتوکد اکثر زبان‌های اصلی را پشتیبانی می‌کند.
  • آموزش کتیا و یادگیری آن از آموزش اتوکد و یادگیری آن دشوار‌تر است.

در پایان اگر تحصیلات و یا حرفه شما به گونه‌ای است که طراحی قطعات و سازه‌ها از ارکان اصلی آن محسوب می‌شود آموزش فراگیری هر دو نرم افزار کتیا و اتوکد از الزامات موفقیت در حوزه فعالیت شماس که پیشنهاد ما استفاده از دوره‌ها آموزش کتیا و آموزش اتوکد به‌صورت آنلاین است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو