سونوگرافی سینه یا ماموگرافی، کدامیک برای من مناسبتر است؟

سونوگرافی سینه یا ماموگرافی، کدامیک برای من مناسبتر است؟


منبع: نی نی بان

175

1399/12/20

11:22


سرطان سینه یکی از شایع­ترین سرطان‌­ها در خانم‌­ها است. با توجه به شیوع این بیماری و این که تشخیص و درمان زود هنگام در کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان سینه نقش بسیار مهمی دارد، پزشکان بر انجام تست­‌های غربالگری تاکید ویژه‌­ای دارند. ماموگرافی تست غربالگری برای سرطان سینه است.
در این روش تصویربرداری، به کمک پرتوی ایکس تصویری از سینه‌­ها تهیه می­‌شود. برای تهیۀ تصاویر با کیفیت بالا، نیاز به فشار بر روی سینه است که ممکن است برای برخی افراد دردناک باشد. توصیه می­‌شود که ماموگرافی در هفتۀ اول قاعدگی انجام شود. زیرا در این زمان به دلیل شرایط هورمونی، پستان­‌ها حساس نیستند و امکان تهیۀ تصاویر مناسب­‌تری وجود دارد.
توصیه می­‌شود که قبل از ماموگرافی از هیچ گونه کرم، پماد، پودر بدن، ضد عرق و یا عطر در نواحی سینه­‌ها و زیر بغل استفاده نکنید. ماموگرافی حدود ۱۰ دقیقه طول خواهد کشید. هیچ محدودیتی برای خوردن و یا نوشیدن پیش از ماموگرافی وجود ندارد.

سونوگرافی سینه یا ماموگرافی، کدامیک برای من مناسبتر است؟

سونوگرافی و رادیولوژی موج

عکس رنگی رحم، از سیر تا پیاز

moj.medical.imaging

موارد استفاده از ماموگرافی

مامو‌گرافی تشخیصی برای بررسی زنان مبتلا به یافته­‌های غیرطبیعی (مثل تودۀ پستان و یا ترشحات از نوک سینه) انجام می­‌شود.
مامو‌گرافی غربالگری برای شناسایی سرطان پستان در زنان بدون علامت انجام می­‌شود. مامو‌گرافی غربالگری از چهل سالگی شروع شده و هر سال و یا هر دو سال تکرار می­‌شود.
قبل از چهل سالگی به دلیل متراکم بودن بافت سینه، اگر ضایعه‌­ای وجود داشته باشد، به خوبی تشخیص داده نخواهد شد؛ به همین دلیل برای غربالگری پس از چهل سالگی از ماموگرافی و قبل از چهل سالگی از روش­‌های دیگر (از جمله سونوگرافی و ام آر آی) استفاده خواهد شد.
اگر در بیماری، یک پستان به دلیل سرطان برداشته شده باشد، بررسی و پیگری پستان مقابل به کمک ماموگرافی می­‌باشد.

آیا انجام ماموگرافی در خانم­‌های باردار ­ممنوع است؟

بله؛ انجام مامو‌گرافی در دوران بارداری ممنوع است.

سونوگرافی سینه

سونوگرافی سینه روشی بسیار ایمن و بدون درد برای تصویربرداری از سینه است که به کمک امواج صوتی انجام می‌شود. در این نوع تصویربرداری پروب سونوگرافی روی پوست بدن قرار می‌گیرد و پزشک با حرکت پروب بر روی بدن، قسمت‌های مختلف سینه را بررسی می‌کند. این روش تصویربرداری غیرتهاجمی و بدون ضرر است زیرا از اشعه خطرناکی استفاده نمی‌شود. سونوگرافی سینه به همراه دیگر روش‌های تصویربرداری سینه از جمله ماموگرافی، به شناسایی و تشخیص بیماری کمک می‌کند. در سونوگرافی سینه تصاویر به صورت لحظه‌ای (Real-Time) مشاهده می‌شود و ساختار و حرکت‌های داخلی اعضای بدن نمایش داده می‌شود.

سونوگرافی سینه یا ماموگرافی، کدامیک برای من مناسبتر است؟


سونوگرافی سینه برای تشخیص سرطان پستان، کیست‌ها، تومورها و ... از طرف پزشک درخواست می‌شود. امروزه سرطان پستان یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها و علت شایع مرگ‌ و میر زنان در جهان است؛ در نتیجه تشخیص به موقع آن در فرآیند درمان و کنترل بیماری بسیار تاثیرگذار است. سونوگرافی سینه نمی‌تواند تمام تومورهای سرطانی را تشخیص دهد و جایگزین ماموگرافی نیست ولی در مرحله اول عموما تصویربرداری سونوگرافی از سینه انجام می‌گیرد. وظیفه رادیولوژیست در سونو سینه بسیار حیاتی است و تشخیص درست بیماری در نجات جان بیمار تاثیر بسزایی دارد.

سونوگرافی رنگی سینه چیست؟

سونوگرافی رنگی سینه به کمک دستگاه سونوگرافی کالرداپلر انجام می‌شود. در سونوگرافی کالرداپلر سینه، جریان خون و عروق قابل رویت است. در طی سونوگرافی پستان ممکن است که از تکنیک داپلر جهت ارزیابی جریان و عدم جریان خون در کیست های پستان استفاده شود. در بعضی از کیس ها اطلاعات بیشتری از علت کیست ها در بدن ایجاد می شود.

سونوگرافی سینه چه مشکلاتی را تشخیص می‌دهد؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل سونوگرافی سینه، تشخیص سرطان پستان است. با این حال سونو برست فقط برای تشخیص سرطان نیست و برای دیگر ناهنجاری‌های پستان نیز هست. این ناهنجاری‌ها شامل انواع کیست، ترشحات، ورم، درد، قرمز وتوده‌های سطحی است. همچنین هنگام بیوپسی از سینه از سونوی پستان کمک گرفته می‌شود.
سونوگرافی سینه معمولا در مرحله اول تشخیص تومور انجام می‌شود اما ماموگرافی، استاندارد طلایی تشخیص تومورهای سرطانی است. ماموگرافی دستگاه تصویربرداری تخصصی پستان است.

کنترل اولیه سرطان سینه در چه زمانی انجام می‌شود؟

کنترل اولیه برای سرطان سینه در حداکثر 35 سالگی انجام می گیرد. در صورتی که هیچ نوع علائم خاصی در سونوگرافی فرد در این سن مشاهده نشد بهتر است که پس از ورود به سن 40 سالگی این تست بعلاوه ماموگرافی هر دوسال یک بار انجام گیرد. سونوگرافی در هر سنی قابل انجام است و محدودیت سنی خاصی ندارد. افرادی که به دلایلی قادر به انجام ماموگرافی نیستند، سونوگرافی سینه توصیه می شود.

سونوگرافی سینه یا ماموگرافی، کدامیک برای من مناسبتر است؟

سونوگرافی سینه یا ماموگرافی، کدامیک برای من مناسبتر است؟

این سوال رو شاید بارها پرسیده یا شنیده باشید که برای سینه یا پستان کدام روش بررسی بهتر است و برای من کدام مناسب تر است؟
چند فاکتور در انتخاب روش بررسی سینه خانم ها باید در نظر گرفته شود

  • اول اینکه همه خانم ها باید از سن 30 سال تا 65 سال سالیانه یکبار بررسی شوند و اگر خدای ناکرده در اقوام نزدیک درجه اول انها مثل خواهر یا مادر سرطان سینه داشته سالی دو بار باید چک شوند .
  • دوم اینکه از سن 30 سالگی چک سالیانه با سونوگرافی شروع میشود و از حدود 40 سالگی ماموگرافی به ان اضافه میشود .

سونوگرافی سینه یا ماموگرافی، کدامیک برای من مناسبتر است؟

زمان شروع ماموگرافی بسیار به سایز و میزان چربی سینه مرتبط است، یعنی یک خانم با سینه های فشرده و کوچک و متراکم و با چربی کم ممکن است به تشخیص پزشک تا سالها فقط با سونوگرافی بررسی شود و حتی بالای چهل سال نیز مامو گرافی مثلا هر دو یه سال انجام شود و فرد دیگری که سینه های بزرگ و خصوصا با چربی زیاد یا اصطلاحا سینه های چاق ممکن است از سن سی و پنج سالگی درخواست ماموگرافی شود .
بنابراین اساس درخواست بر پایه میزان چربی سینه هاست.
در سنین بالای پنجاه و پنج معمولا بافت غددی و تراکم سینه کاهش یافته و چربی جایگزین میشود پس در این سنین ماموگرافی گزینه اول جهت بررسی است

در مرکز موج‌ سونوگرافی پیشرفته و ماموگرافی دیجیتال پیشرفته توسط کادر مجرب انجام میشود و راهنمایی لازم جهت انتخاب هرکدام به بیمار داده میشود .


برای آگاهی بیشتر درباره ماموگرافی میتوانید مطالعات بیشتری داشته باشید

سونوگرافی و رادیولوژی موج

عکس رنگی رحم، از سیر تا پیاز

moj.medical.imaging

 

عکس رنگی رحم، از سیر تا پیاز

88330269

88027680

09375212588

 

عکس رنگی رحم، از سیر تا پیاز

آدرس: کارگر شمالی، بالاتر از مسجد امیر (ع)، نرسیده به مرکز قلب، طبقه فوقانی بانک پارسیان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو