هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

هیستروسالپنگوگرافی چیست؟


منبع: نی نی بان

172

1399/12/18

15:43


عکس رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی متداول ترین آزمون غربالگری برای باز بودن لوله رحمی است. این روش علاوه بر باز بودن لوله، اطلاعات مفیدی درباره حفره رحم مهیا می کند.
 

هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

سونوگرافی و رادیولوژی موج

عکس رنگی رحم، از سیر تا پیاز

moj.medical.imaging

زمان انجام هیستروسالپنگوگرافی

هیستروسالپنگوگرافی به عنوان یک اقدام سرپایی بوده و قبل از تخمک گذاری و معمولآ بین روزهای ۶ و ۱۱ سیکل انجام می گیرد.
 

چگونگی عکس برداری 

بیمار در وضعیت لیتوتومی دورسال قرار داده می شود. با یک تناکولوم تک دانه قسمت قدامی سرویکس گرفته می شود. لوله ای باریک در مجرای سرویکس قرار داده شده و ماده حاجب استریل به آرامی از راه آن تزریق می گردد.
 

هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

موارد استفاده عکس رنگی رحم 

  • بررسی اندومتر و اندوسالپنکس
  • سقط مکرر
  • کشف انومالی های رحم
  • میوم زیر مخاطی
  • در نازایی جهت بررسی رحم و باز بودن لوله ها
    این روش در بیمارانی که تحت بررسی باروری هستند. روش انتخابی است. اولین و بهترین اقدام تصویر برداری در نظر گرفته می شود.

موارد منع انجام هیستروسالپنگوگرافی 

  • احتمال بارداری
  • سابقه عفونت التهاب لگنی
  • خونریزی
  • استفاده اخیر از وسایل داخل رحمی و دست کاری های داخل رحمی مثل کورتاژ
  • حساسیت به ید

نکات مهم 

این  روش نباید زمانی که عفونت فعال دارید انجام شود .
قبل از انجام عکس رنگی رحم، ممکن است به شما یک مسکن ملایم و یا داروی بدون نسخه برای کاهش ناراحتی های خفیف  شما داده شود .
چنانکه شما از داروی خاصی استفاده می کنید و یا هر نوع حساسیت (مخصوصا”حساسیت به ماده ی حاجب یددار)دارید به پزشک خود اطلاع دهید .
همچنین درباره ی بیماری های اخیرتان یا دیگر موارد پزشکی تان پزشک خو د را آگاه سازید.
ممکن است از شما خواسته شود یک قسمت و یا تمامی لباسهایتان را در آورده و در طول انجام عکس رنگی، یک گان مخصوص بپوشید .
شما باید جواهرات ،عینک و یا هر گونه وسایل فلزی دیگرتان را در آورید چون اینها ممکن است باعث تداخل در کار تصویر برداری اشعه X شود .
 

هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

 

عکس رنگی رحم، از سیر تا پیاز

88330269

88027680

09375212588

عکس رنگی رحم یا هیسترو سالپنگوگرافی، نکاتی که شاید نمیدانستید

نام عکس رنگی رحم یا هیسترو سالپنگوگرافی برای بسیاری از خانم ها رعب آور است و خصوصا اگر تکیه به نوشته های دیگران در فضاهای مجازی داشته باشیم ،خاطرات خیلی ترسناک و دردآوری برایمان تعریف میکنند.

ولی واقعیت امر دقیقا چنین نیست، امروزه با روش های جدید و تصویربرداری دیجیتال این عکسبرداری هم زمانش بسیار کوتاه شده هم درد آن خیلی کمتر شده است .
مهمترین نکته در این نوع تصویربرداری انجام دهنده آن میباشد، در صورتی که پزشک و دستیار انجام دهنده از تجربه بالا و روحیه آرامی برخوردار باشند و از تجهیزات به روز استفاده کنند، عکسبرداری با حداقل درد و با سریعترین زمان انجام میپذیرد.

البته خود بیمار هم بسیار مهم است نداشتن عفونت، پرهیز از ترس های غیر ضروری که ایجاد اسپاسم و اشکال در کار عکسبرداری میکند هم بسیار مهم میباشد.

هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

سونوگرافی و رادیولوژی موج

در مرکز رادیولوژی موج، خانم دکتر و دستیار انجام دهنده از تجربه حدود پانزده ساله در انجام عکس رنگی رحم دارند و با صحبت کردن و ایجاد آرامش قبل از تصویربرداری در بیمار این عکسبرداری را با دقت بالا و با کمترین درد انجام میدهند و بسیاری از بیماران پس از پایان عکسبرداری برایشان قابل باور نیست که آنهمه تعریفهای دردآور که خوانده یا شنیده بودند، نبوده و عکسبرداری به راحتی انجام شده است . 

نکته دومی که در مورد عکس رنگی رحم باید دانست اینست که بعضی مواقع لوله ها در اثر ترشحاتی مسدود میشوند و مانع بارداری میباشند، در هنگام عکسبرداری این نوع بسته بودن با فشار تزریق باز میشوند (تا حدی هم درد به این دلیل است) و نتیجتا در این موارد بسیار دیده شده که همان ماه انجام هیستروسالپنگوگرافی فرد باردار شده است و به واقع با این روش از دردسر های پروسه های سخت باروری نجات پیدا کرده است.

انجام عکس رنگی رحم در واقع در دستان افراد مجرب عوارض خاصی ندارد، کمی لکه بینی یا حتی خونریزی کم ممکن است پیش بیاید که خودبخود متوقف میشود و درد مختصر در حد درد پریودی پس از عکسبرداری طبیعی میباشد.

نکته مهمی که باید بدانیم اینست که بهترین زمان عکس رنگی رحم دو تا چهار روز پس از پاکی است و لازم است در این چند روز قبل از عکسبرداری نزدیکی انجام نشود، ولی پس از عکسبرداری اگر خانم درد یا مشکل خاصی نداشته باشد نزدیکی منعی ندارد و همانطور که گفته شد بعضی مواقع باعث بارداری هم میشود.

سونوگرافی و رادیولوژی موج

عکس رنگی رحم، از سیر تا پیاز

moj.medical.imaging

 

عکس رنگی رحم، از سیر تا پیاز

88330269

88027680

09375212588

 

عکس رنگی رحم، از سیر تا پیاز

آدرس: کارگر شمالی، بالاتر از مسجد امیر (ع)، نرسیده به مرکز قلب، طبقه فوقانی بانک پارسیان

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو