به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر خارجه هند از گزارش دو اندیشکده خارجی مستقر در آمریکا و سوئد و تاکید آنها بر وخیم شدن پارامترهای دموکراسی تحت حاکمیت نارندرا مودی به شدت انتقاد کرد.

 دولت هند شدیدا به گزارش دو اندیشکده غربی شامل "فریدم هاوس" آمریکا و "وی-دم" سوئد درباره وخیم شدن وضعیت دموکراسی هند به ویژه آزادی‌های مدنی و حقوق اقلیت‌ها واکنش نشان داده است.

سوبراهمانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند شنبه در مصاحبه‌ای گفت: یک سری متولیان خود انتصابی در جهان هستند که تحمل نمی‌کنند کسانی در هند به دنبال تایید آنها نباشند. این به دموکراسی یا خودکامگی ارتباطی ندارد، این بحث ریاکاری است. من نیازی به تاییدیه خارجی که چنین دستورکاری داشته باشند، ندارم.

جایشانکار در مقایسه واکنش جهانی دهلی‌نو به پاندمی کرونا با کشورهای دیگر تاکید کرد که دولت‌های "فرا ملی‌گرا" در زمانی که جهان بیشترین نیاز را به آنها داشت، از دست رفتند.  

وزیر خارجه هند تاکید کرد: آنها میگویند که به اصطلاح یک دولت هندو ناسیونالیست در هند داریم و به اصول دموکراتیک ما حمله میکنند. خب... هند توانست در زمان نیاز آنها به کشورهای دیگر واکسن کووید ارسال کند.

در حالی که اندیشکده دولتی فریدم هاوس آمریکا در گزارش سالانه خود وضعیت هند را از "آزاد" به "نسبتا آزاد" تقلیل رتبه داده است، تحقیقات دیگری در موسسه وی-دم دانشگاه گوتنبرگ سوئد (گوناگونی دموکراسی‌ها) تاکید داشت که هند در دوران نخست وزیری نارندرا مودی به "حکومت خودکامه منتخب" تبدیل شده است.

این دو موسسه بر فرسایش آزادی‌های مدنی تحت نخست وزیری مودی از حزب بهاراتیا جاناتا تاکید داشتند. در گزارش فریدم هاوس تحت عنوان "دموکراسی تحت محاصره" همچنین دولت هندو ناسیونالیست مودی و متحدانش مسبب افزایش خشونت ها که بر جمعیت مسلمان این کشور تاثیر میگذارد، شناخته شدند.

پیشتر وزارت خارجه هند هم در واکنش به این گزارش‌ها، این قضاوت‌های سیاسی را "نادرست" توصیف کرد. سخنگوی وزارت خارجه هند گفت: هند نهادهای مستحکم و رفتارهای دموکراتیک نهادینه شده‌ای دارد. ما به خطابه نیازی نداریم، به ویژه از جانب کسانی که نمی‌توانند حقوق بنیادین خودشان را بگیرند.