آشنایی با خواص تخم هویج و کاربردهای آن در طب سنتی

آشنایی با خواص تخم هویج و کاربردهای آن در طب سنتی


منبع: آرگا

165

1400/1/14

09:03


تخم هویج مانند خود هویج خواص مفیدی برای بدن دارد که از جمله آن افزایش هورمون استروژن و مردانه، افزایش شیر مادر، ضد گاز و نفخ معده، بهبود دردهای قاعدگی و تنظیم آن و مدر و ملین بودن می باشد.

هویچ گیاهی دو ساله می باشد که ریشه ای صاف و راست و ساقه ای بدون کرک دارد، این گیاه در اغلب نقاط جهان پرورش می یابد و قسمت های مختلف آن مانند گیاه، ریشه، میوه و تخم آن دارای خواص مختلفی می باشند، در این مطلب می خواهیم شما را با انواع خاصیت های تخم هویج آشنا سازیم، همراه ما باشید.

خواص مختلف تخم هویج

تقریبا تمام افراد با هویج آشنایی داشته و از آن میل کرده اند، هویج گیاهی ست علفی که ریشه ای راست و دوکی شکل با رنگ های زرد یا زرد کاهی دارد که در تمام نقاط ایران کشت می شود. هویج دارای تخمی به رنگ قهوه ای شکل روشن می باشد که تخمه مرغی شکل بوده و دارای سطحی ناصاف و برجستگی های بال مانند می باشد، هر بال تخم دارای دندانه یا ریشک های سفید رنگ می باشد. تخم هویج از تیره چتریان بوده و دارای بویی مطبوع می باشد. علاوه بر خواص مختلفی که هویج برای سلامت دارد، تخم آن نیز دارای خواص مختلفی می باشد که اغلب آن ها در طب سنتی به اثبات رسیده اند، برای آشنایی بیشتر با این ماده مغذی در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

خاصیت های مختلف تخم هویج

مشخصات ظاهری

همانطور که اشاره شد تخم هویج ظاهری تخم مرغی داشته و به رنگ قهوه ای روشن می باشد، در حالت کلی تخم هویج استوانه ای شکل بوده و در روی آن خار قلاب مانند وجود دارد.

طبیعت تخم هویج

با توجه به نظر حکمای طب سنتی، تخم هویج دارای طبیعتی گرم و تر می باشد.

خاصیت های مهم تخم هویج

ترکیبات موجود در تخم هویج

تخم هویج دارای ترکیبات و مواد مغذی ضروری برای بدن می باشد، بیشترین مقدار از حجم تخم هویج را آب تشکیل می دهد. از دیگر ترکیبات مهم آن می توان به ۰/۲۰ درصد چربی، ۱/۵ درصد مواد ازته، ۱/۵ درصد سلولز، ۸ درصد مواد گلوسیدی و همچنین ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین D و ویتامین E می باشد. علاوه بر این رنگی بودن آن به دلیل ماده رنگی موجود در آن به نام کاروتن می باشد که نشان از وجود ویتامین A در آن است.

در کل مواد شیمایی تشخیص داده شده در تخم هویج تیگلک اسید، آسارون، بیزابول و اسانس روغنی فرار شامل دوکول و کاروتال می باشند.

معرفی خواص تخم هویج

خاصیت های مهم

از جمله خواص مهم تخم هویج می توان در یک نگاه کلی به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش دهنده شیر
  • قاعده آور و مدر
  • خارج کننده سنگ کلیه
  • تقویت کننده عموم بدن
  • تنظیم کننده دوره ماهیانه بانوان
  • فعال کننده روده ها و ضد عفونی بدن
  • پاک کننده دستگاه گوارش و بهبود دهنده ناراحتی های کلیه

انوع خواص تخم هویج

خاصیت های تخم هویج در طب سنتی و روش مصرف

  • یک قاشق غذاخوری تخم هویج را در یک لیوان آب جوش ریخته و بگذارید تا به مدت ۵ دقیقه دم بکشد و سپس آن را میل کنید. دم کرده تخم هویج دارای خاصیت نیرو دهنده، اشتها آوری، افزایش دهنده شیر بانوان است، بعلاوه خوردن دم کرده تخم هویج به همراه جویدن تخم هویج باعث خارج نمودن گاز معده می شود و فعالیت روده ها را بیشتر می کند.
  • از نظر طب سنتی تخم هویج برای باردار شدن مفید است و برای رفع عفونت واژن نیز موثر می باشد.
  • تخم هویج دارای خاصیت ادرار آوری بوده و مدر است و همچنین به تقویت قوای جنسی کمک می کند. برای این درمان می توان تخم هویج را به شکل پودر شده و یا جوشانده مصرف نمود، البته در این مورد اشخاص گرم مزاج در خوردن تخم هویج نبید زیاده روی نمایند.

خاصیت ها و ویژگی های تخم هویج

  • همچنین در بعضی از منابع غیر علمی گفته شده است که به منظور پسر دار شدن می توان از تخم هویج در کنار دستورها و روش های دیگر استفاده نمود. برای اینکار باید ۳۰ گرم تخم هویج را به خوبی با آب سرد شسته و سپس آن را با آب تازه بجوشانید و اجازه دهید تا دم بکشد، این نوشیدنی را مادر از شب اول شروع عادت ماهیانه خود با نبات میل کند. این مورد از خاصیت های تخم هویج از گذشته عنوان شده و نسل به نسل منتقل شده است اما تا کنون جنبه علمی آن ثابت نشده است.
  • تخم هویج برای تقویت اسپرم مردان مفید می باشد، متخصصین طب سنتی بر این عقیده هستند که برای تقویت اسپرم باید مقداری از تخم هویج را با مقداری تخم آلبالو از هر کدام چیزی حدود دو تا سه گرم، با هم مخلوط کرده و به خوبی بکوبید و بعد آن را با کمی عسل ترکیب کرده و به مدت دو ماه روزی یک مرتبه از آن بخورید.

بررسی خاصیت های تخم هویج

  • بانوان در طول دوره شیردهی خود برای بیشتر شدن شیر می توانند از تخن هویج استفاده کنند و آن را بخورند.
  • برای تقویت سیستم ایمنی بدن می توان از این تخم استفاده نمود و دم کرده آن یا پودر آن را مصرف کرد.
  • تخم هویج بهترین روش برای خارج سازی سنگ کلیه می باشد که باید در طول روز برای دفع سنگ کلیه از ان به مقدار لازم میل شود.
  • برای تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین تنظیم عادت ماهیانه از این تخم می توان مصرف کرد، بعلاوه بانوانی که عادت ماهیانه آن ها عقب افتاده باشد می توانند از تخم هویج استفاده نمایند.
  • تخم هویج بسیار مفید برای ضد عفون کردن بدن است، از این رو برای درمان یرقان ناراحتی های کلیه و هیستری مفید می باشد. بعلاوه مفید برای پاک کردن دستگاه گوارشی می باشد و برای فعال نمودن رودها مناسب است.

خواص تخم هویج برای بدن

روغن تخم هویج

تخم هویج دارای روغنی بسیار مفید می باشد که برخی آن را با روغن هویج له شده اشتباه می گیرند. هویج یک گیاه کاملا شناخته شده و مفید در بین سبزیجات می باشد که بسیار مفید و مغذی است، این سبزی دارای ویتامین A فراوانی است که بسیار مفید در سلامت و جوانسازی است. روغن تخم هویج نیز مانند خود آن با ارزش و مغذی می باشد.

خاصیت های تخم هویج برای سلامت بدن

از روغن تخم هویج بیشتر در آروماتراپی مراقبت از پوست استفاده می گردد، این روغن خیلی راحت وارد انواع لوسین و کرم های مرطوب کننده می گردد. به ویژه افرادی که دارای پوست حساس دور چشم هستند یا پوستشان آسیب دیده می توانند از این لوسیون ها و روغن تخم هویج استفاده نمایند. روغن تخم هویج تاثیر زیادی روی پوست های شل شده دارد و باعث می شود تا حدی خاصیت ارتجاعی پوست به آن برگردد. علاوه بر این روغن تخم هویج دارای خواص التیام بخشی روی مشکلات پوستی مثل درماتیت، اگزما و پسوریازیس می باشد. همچنین برای کاهش ورم از این روغن استفاده می شود زیرا می تواند سموم را از بدن خارج کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو