روز دوم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم‌ ها و حاشیه‌ ها (+عکس)

روز دوم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم‌ ها و حاشیه‌ ها (+عکس)


منبع: روزگار

423

1400/1/30

18:31


روز دوم جشنواره فیلم فجر سی و نهم در سینما رسانه (برج میلاد) با نمایش ۲ فیلم داستانی ستاره بازی (هاتف علیمردانی) و شیشلیک (محمد حسین مهدویان) همراه بود. بعد از نمایش هر فیلم عوامل و بازیگران آن در نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

ستاره ‌بازی/ هاتف علیمردانی

بازیگران: فرهاد اصلانی، مایکل مدسن، شبنم مقدمی، مارشال منش، ملیسا ذاکری، لیندا جویز، هاوارد رسنزتین و دان لیستر

این فیلم که براساس یک داستان واقعی از مهاجرت خانواده ای ایرانی ساخته شده قرار بود در جشنواره فجر سال قبل باشد ولی به موقع آماده نشد. داستان فیلم در آمریکا اتفاق می‌افتد و درگیری‌ها و مشکلات یک خانواده بعد از مهاجرت را به تصویر کشیده است.

فیلم به لحاظ ساختار یا فرم روایی بیشتر بر صداهایی متکی بود که دختر جوان نقش اصلی داستان برای روانشناسش ارسال کرده بود و با توجه به گفتارهای متن او مخاطب از مقاطع مختلف زندگی دختر و خانواده‌اش آگاه می‌شود، اتفاقات مختلف مانند جدایی پدر و مادر دختر، ازدواج مادر با شخصی دیگر، ارتباطات دختر با دوستش و …

ستاره بازی

هاتف علیمردانی با تکیه بر اینکه داستان واقعی زندگی این دختر جوان را به تصویر کشیده بود ولی هیچ زاویه جدید یا موقعیت خاصی را به تصویر نکشیده بود که مخاطب را در تجربه‌ای جدید شریک سازد. فیلم بیشتر تصویری کردن خاطرات دختر از زندگی شخصی اش بود تا شکل گیری یک موقعیت درام یا حتی ملودرام.

مشکل اصلی فیلم این است که فیلم بر پایه تلاطم و ناراحتی‌های درونی یک دختر جوان است اما شکل و یا عمق روابط او با اطرافیانش و جهان اطرافش اصلا مشخص نیست. این که ۲ دوست با همدیگر به یک کلاب بروند و با همدیگر مواد بزنند، برقصند و … دلیلی بر عمیق بودن رابطه آنها یا صمیمیت آنها نیست. مخاطب نمی داند که این دختر جوان ارتباطش با اطرافیانش چگونه و در چه حد است و پرسش‌های بدون پاسخ زیادی در فیلم شکل می‌گیرد که بی جواب می ماند و  اصلا نیازی به مطرح ساختن آنها نیست مثل رابطه دختر با صاحب کار پدرش و … یا تکرار موقعیت شناور بودن دختر زیر آب و آبگرفتگی اطراف دختر و … که کلیشه‌ای و تکراری است.

فرهاد اصلانی طبق معمول در نقش پدر دختر خوب ظاهر شده اما واقعا مادر دختر با بازی شبنم مقدمی هیچ تاثیری در قصه نداشت و حضور و یا نبودن آن هیچ تاثیری در فضای فیلم نداشت، البته این مقوله ربطی به بازی شبنم مقدمی نداشت و مشکلی است که در فیلمنامه به آن بی توجهی شده است. بازی ملیسا ذاکری به عنوان شخصیت اصلی قابل تامل بود. حضور بازیگری چون مایکل مدسن (بازیگر آثار تارانتینو) هم امتیازی برای فیلم محسوب نمی‌شود.

(امتیاز: ۱ از ۵ )

 

روز دوم جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم‌ها و حاشیه‌ها (+عکس)

 

شیشلیک/ محمدحسین مهدویان

بازیگران: رضا عطاران، ژاله صامتی، پژمان جمشیدی، مه‌لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی‌فر و جمشید هاشم‌پور

شیشلیک تجربه جدیدی در کارنامه مهدویان محسوب می‌شود، فضایی کمدی که بر خلاف فیلم‌های سابق او به لحاظ روایت بصری هم فرم جدیدی را تجربه کرده و دوربین او بر روی سه پایه قرار گرفته و از آن دوربین روی دست و لنزهای تله دیگر خبری نیست.

فیلمنامه شیشلیک با الهام از چند موقعیت که در فضای مجازی وایرال (پر بیننده) شده بود شکل گرفته است مانند مصاحبه پیرمردی معروف به (دشواری) که می‌گفت ما هیچ مشکلی نداریم کی گفته دشواری داریم و یا صاحب کارخانه‌ای که در محیط کارخانه اش قوانینی سفت و سخت داشت که کارگرانش را به ورزش و … وادار می‌کرد و در دنیای مجازی بحث‌های فراوانی را بوجود آورد.

شیشلیک ایده خوبی دارد ولی از عناصر درستی برای آنچه مدنظر دارد بهره نبرده است. شروع فیلم و فضاسازی محیط کارخانه و اعلام قوانین یا شعارهای که می‌دهند واقعا طولانی است و به مرز تکرار هم می‌رسد بعد از آن هم موقعیت‌هایی که ساخته می‌شود فقط طرح آن است و به درستی از آن استفاده نشده است، مانند آواز خوانی رضا عطاران یا مدرس بودن ژاله صامتی و …

بسیاری از زمان فیلم مانند یک نمایشنامه رادیویی است که فقط با گوش دادن هم می‌توان به طور کامل آنرا دریافت و اساسا تصویر و بازی بازیگران هیچ کمکی جهت درک بیشتر آن ندارد.

شیشلیک

مشکل اصلی فیلم این است که خود فیلم موضوع خودش را جدی نمی‌گیرد و اتفاقا هر گاه که می‌خواهد تاثیرگذار شود به دلیل یک حرکت بی ربط یا لودگی باعث می‌شود که مخاطب هم با آن لایه تاثیرگذار فیلم ارتباطش قطع شود مانند صحنه دفن پدربزرگ (با بازی جمشید هاشم‌پور) که اگرچه قرار است در این سکانس فضا تاثیرگذار و متالم از مرگ او باشد حرکات داد و ضجه زدن عطاران آن را کاملا بی تاثیر می‌سازد.

اگرچه فیلم سعی دارد به شکلی فانتزی و اغراق آمیز بگوید بهر حال موضوعی که مطرح می‌کند نمایانگر بخشی از واقعیت‌های جامعه است ولی به همین دلیل که خود فیلم آنرا جدی نمی‌گیرد آن هم از کار در نمی‌آید. برای مثال در فیلم اجاره نشین ها مهرجویی یا لیلی با من است تبریزی قدرت فیلم ها در این است که به آنچه بازگو می‌کنند باور دارند و تا آخر وکمال آن را بیان می‌کنند.

بازی بازیگران اصلی عطاران، جمشیدی و صامتی هم اتفاق جدیدی برای آنها محسوب نمی‌شود و به نوعی تکرار یا کولاژی از نقش‌هایی است که در گذشته هم از آنها دیده‌ایم.

(امتیاز : ۱٫۵ از ۵)

 

روز دوم

 

حاشیه‌های روز دوم (شیشلیک خور):

دومین روز جشنواره فیلم فجر با ادامه حاشیه‌ها از وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور ناظرانی از وزارت بهداشت سپری شد.

با وجود آنکه از ماه‌ها قبل نسبت به برگزاری جشنواره‌های فجر ابراز نگرانی می‌شد، در نهایت اجازه برپایی جشنواره‌ فیلم و تئاتر فجر با حضور مردم صادر شد ولی از امروز ۱۳ بهمن برخی مسئولان مربوط در موضوع کرونا تاکید کردند که اگر مورد نقضی دیده شود ،جشنواره در هر مرحله‌ای متوقف می‌شود.

در همین راستا در دومین روز جشنواره ناظری از وزارت بهداشت به محل برگزاری این رویداد در مرکز همایش‌های برج میلاد آمد تا چگونگی رعایت پروتکل‌ها بررسی شود.

محمد مهدی طباطبایی نژاد- دبیر جشنواره – در این باره می‌گوید که ظرفیت ۱۸۰۰ نفری سالن نمایش فیلم به ۴۰۰ نفر رسیده و از این پس سخت‌گیری بیشتری برای انجام پروتکل‌ها صورت گیرد. ضمن اینکه محدودیت‌ها برای حضور عکاس‌ها در بخش فتوکال در روز دوم اتفاق افتاد. بجز این‌ها انتظار می‌رود از سوی مسئولان بهداشتی که مجوز برگزاری این رویداد را داده‌اند،  بررسی و ارزیابی منظم در صورت لزوم پیگیری شود و حاضران در جشنواره هم به اجرای پروتکل‌ها در تمام لحظات از جمله زمان نمایش فیلم‌ متعهد باشند.

به گفته مدیر اجرایی جشنواره -عزت الله علیزاده – کل ظرفیت سالن‌های نمایش فیلم‌ها ۵۴۴ هزار و ۱۹۹ نفر بوده که با حذف برخی صندلی‌ها حدود ۱۴۴ هزار صندلی در تهران قابل فروش مانده است.

تا شب گذشته هم بیش از ۵۹ هزار بلیت خریداری شده است و فیلم «شیشلیک» بیشترین فروش را داشته است.

فرهاد اصلانی از بازیگران اصلی فیلم ستاره بازی در برج میلاد غایب بود و گفته شد به دلیل شرایط پاندمی کرونا نتوانسته در نشست خبری فیلم حاضر شود. البته شبنم مقدمی هم که سر پروژه فیلمبرداری است تنها برای دقایقی تلفنی صحبت کرد.

عطاران

فیلم دومی که در سینمای رسانه‌ها نمایش داده شد،« شیشلیک» محمدحسین مهدویان بود که در نشست خبری آن مهدویان غایب بود و از طریق اسکایپ گفتگو کرد. مهدویان که چند سال متوالی است در جشنواره فیلم دارد، اثری در یک ژانر متفاوت را به جشنواره رسانده که با اصلاحیه‌های مختلفی هم روبرو شده، هر چند او تاکید می‌کند که ممیزی‌ها به جهان فیلمش آسیبی وارد نکرده است.

مهدویان که از فیلم‌های دفاع مقدسی و به یک کمدی تلخ رسیده، در پاسخ به سوالی که او را گاهی شیشلیک‌خور نهادهای انقلابی عنوان کرد و گاهی هم شیشلیک خور جریان شبه روشنفکری، گفت که از این حرف‌ها ناراحت نمی‌شود ، چون آن‌ها را تلاشی مذبوحانه برای کشیدن ترمز خود و ناامید شدنش میداند.

در این نشست رضا عطاران که مدت هاست در صفحه شخصی خود در اینستاگرام هم توصیه ثابت بهداشتی دارد، به شوخی به ژاله صامتی گوشزد کرد که حین صحبت ماسکش نیفتد و دهانش معلوم نشود.

همچنین پژمان جمشیدی که سابقه همکاری با ژاله صامتی و برخی دیگر از بازیگران این فیلم را داشت، از همبازی بودن با رضا عطاران ابراز خوشحالی کرد ولی در ابتدای صحبت خود به درگذشت مهرداد میناوند و زخمی که بر دلشان مانده اشاره کرد و برای علی انصاریان آرزوی سلامتی کرد.

لینک کوتاه این مطلب: http://bia2safa.net/goto/web/url/2429690

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو