مکانیسم و کاربردهای بادکش درمانی را بهتر بشناسید

منبع: آسان طب

351

1398/3/1

17:21


نابسامانی‌های پزشکی در قرن اخیر را می‌توان تا حدود زیادی به این خاطر دانست که انسان‌ها یا بهتر است بگوییم پزشکان رابطه خود را با گذشته قطع کرده‌اند. قطعا اگر دانشجویان عرصه پزشکی، نسبت به گذشته پزشکی آگاهی لازم را داشته باشند قطعا می‌توانند برای پیشرفت علم پزشکی گام‌های بلندی بر دارند. بادکش درمانی یکی از شیوه‌های طب سنتی است که در  گذشته برای درمان برخی از بیماری‌ها از آن استفاده می‌شد. در این مقاله قصد داریم به معرفی بادکش درمانی و انواع آن بپردازیم.

بادکش درمانی

سابقه بادکش درمانی

 در طب سنتی چین، یک نوع تلفیق میان بادکش درمانی و طب سوزنی انجام گرفته است، به طوری که پزشکان برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر طب سوزنی، همراه با آن بادکش درمانی هم انجام می دادند. در طب سنتی ایران هم بادکش درمانی سابقه طولانی دارد و پزشکان حاذقی مانند ابوعلی سینا، جرجانی و رازی آن را برای بیمارانشان تجویز و توصیه می کردند.

به گزارش آسان طب در تمام دنیا به ویژه در ایران، پزشکان برای تسکین بسیاری از دردهای بیماران داروهای مسکن تجویز می کنند که خود این داروها می توانند سبب به وجود آوردن عوارض جانبی برای بیمار شوند و گاه این عوارض می توانند شکل جبران ناپذیری به خود بگیرند. استفاده از دستگاه بادکش یا دردکش به عنوان یک روش فیزیکی برای تسکین دردها، می تواند بسیار حائز اهمیت واقع شود.

هم اکنون نیز مطالعات فراوانی بر روی بادکش درمانی انجام شده و به نتایج مفیدی در زمینه درمان بیماری ها و تنظیم مکانیسم به دست آمده است. دکتر یوهان ابلر (پزشک آلمانی) یکی از افرادی است که به پژوهش هایی در زمینه بادکش درمانی دست زده است. کتاب Cupping Therapy نیز نوشته پروفسور چیرالی در زمینه بادکش درمانی یا خلا درمانی است.

انواع بادکش درمانی

بادکش درمانی به طور کلی به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شود، پزشکان طب سنتی تاثیر بادکش درمانی گرم را بیشتر از بادکش درمانی سرد می دانند، بعضا پزشکان طب سنتی بادکش درمانی را «حجامت گرم و خشک» نیز می نامند.

بادکش درمانی

  مکانیسم و کاربرد درمانی بادکشی چیست؟

  1. یکی از دلایلی که باعث بروز درد و خستگی در قسمت های گوناگون بدن می گردد، جمع شدن بعضی مواد مثل اسید لاکتیک و مواد زاید سلولی در مویرگ های سطحی بدن است که سبب اختلال در خون رسانی موضعی می گردد. باد کش با ایجاد خلا سبب می شود تا انبساط عروق سطحی و تجمع خون در موضع بهبود یابد و خون رسانی به اعضای بدن افزایش پیدا کند، در نهایت اکسیژن و غذای بیشتری به سلول ها می رسد و خستگی و درد کم می گردد.
  2. بادکش به علت ایجاد خلا، در تخلیه سموم و عفونت های موضعی، مثل مار گزیدگی یا عقرب گزیدگی موثر است.
  3. بادکش سبب ایجاد فشار منفی می شود و حاصل این فشار منفی انبساط عضلانی است که نهایتا می تواند اسپاسم عضلانی که دلیل بسیاری از دردهای موضعی است را رفع کند و در رفع آن موثر باشد.
  4. بادکش سبب تحریک روده ها و دستگاه گوارش می گردد و با انجام این عمل می تواند در درمان برخی بیماری های گوارشی مثل زخم معده، تنبلی روده و یبوست موثر واقع شود.
  5. برخی از پزشکان طب سنتی حتی معتقدند که بادکش گرم با سوزاندن چربی های موضعی می تواند در لاغر شدن افرادی که چاقیشان به علت تجمع چربی است موثر باشد.
  6. علت برخی از دردهای عضلانی درگیر شدن اعصاب حسی بین ماهیچه ها یا بافت پیوندی سخت است، پس با بادکش نمودن این مناطق می توان فشار را از روی عصب برداشت و درد را تسکین داد.
  7. افرادی که طبع سرد و تر دارند -یا در اصطلاح طب سنتی بلغمی مزاج اند- می توانند از منفعت های بادکش گرم و خشک بهره ببرند و این مورد می تواند برایشان جایگزین مناسبی به جای حجامت باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو