گرفتگی عضلات در خواب؛ عوامل و راه‌های درمان آن

منبع: فرزند

174

1398/8/2

19:11


گرفتگی عضلات در خواب؛ عوامل و راه‌های درمان آن

برای اکثر شما ممکن است پیش آمده باشد که در اثر کشش عضلات بدن از خواب بیدار شده باشید، درحالیکه تازه خوابیده بودید.

همچنین، شما احتمالاً فرد دیگری را نیز در خواب دیده اید که پا یا دست خود را تکان می دهد. اما، چه چیزی موجب گرفتگی عضلات در خواب می شود؟

گرفتگی عضلات در خواب باعث اختلال خواب شده و سطح انرژی فرد را کاهش می دهد و موجب تنگی خلق و خوی می شود. همچنین بر خلاقیت و حافظه فرد تاثیر می گذارد. انواع مختلفی از کشیدگی وجود دارد که بیشتر آنها قابل درمان هستند. مهم است که شما نوع کشیدگی را بفهمید تا راه حل موثری پیدا کنید.

گرفتگی عضلات در خواب چیست؟

کشش، حرکت ناگهانی و ناخواسته ای است که در هر زمانی که شما در خواب عمیق هستید، رخ می دهد. حرکات می توانند موقتی باشند و نیاز به درمان نداشته باشند. با این حال، مواردی وجود دارد که تشدید غیر مجاز و خارج از حد، نشانه ای از وجود چندین شرایط پزشکی مختلف در فرد است.

به همین دلیل مهم است که مردم نوع کششی که دارند را متوجه شوند. توضیح دادن یک کشیدگی البته آسان نیست. در نتیجه، دشوار می شود علت یا شرایط ممکن را دقیقاً مشخص کرد. بعضی از افراد می گویند که به علت اسپاسم عضلانی دچار کشیدگی می شوند و بعضی از افراد ممکن است آن را تیک عصبی تلقی کنند.

انواع گرفتگی عضلات

انواع مختلفی از گرفتگی عضلات وجود دارد:

پرش‌های عضلانی (میوکلونوس)

این حرکات غیر دائمی است و زمانی که آرامش ناگهانی یا تنگی ماهیچه ها یا عضلات به وجود می آیند، رخ می دهد.

تشنج

اسپاسم های غیر ارادی هستند که به شکل مشابه تشنج بروز می کنند.

تیک‌ها

حرکات تکراری متناوب و خود به خود است. تیک ها تمایل به تمرکز بر روی یک منطقه بدن مانند تنه، صورت، شانه، دست و گردن دارند.

اسپاسم عضلانی

انقباض غیرمستقیم عضلات است که عمدتاً موجب گرفتگی عضلات می شود. گرفتگی عضلات پا نیز هنگام خوابیدن رخ می دهد و این یک مشکل رایج است که ممکن است نیاز به درمان نداشته باشد. با این حال، همیشه باید به پزشک خود در مورد اسپاسمی که در شب می گیرید، اطلاع دهید.

لرزش

این حرکات غیر دائمی است که در یک حرکت ریتمیک رخ می دهد. آنها نسبت به تیک ها، اسپاسم ها و تشنج ها، ملایم تر هستند.

چه عواملی موجب گرفتگی عضلات در خواب می‌شوند؟

لرزش در خواب

دست ها، بازوها و پاها مناطقی هستند که عمدتاً تحت تأثیر لرزش هستند. وقتی خوابیدید، لرزش ها در تنه، صورت و صدا نیز رخ می دهد. هنگامی که لرزش حین خواب رخ می دهد، می تواند علائم برخی از اختلالات عصبی باشد.

لرزش می تواند ناشی از ترک الکل، مصرف الکل، پرکاری و یا حتی به صورت ارثی در خانواده باشد. هرچند که در افراد بالای ۴۰ سال، لرزش ها می تواند در هر سنی رخ دهد.

پرش‌های عضلانی (میوکلونوس) در خواب

میوکلونوس می تواند در سری های منظم و یا تکی بروز کند. مواردی وجود دارد که در ناحیه خاصی از بدن ظاهر می شوند و سپس به سایر عضلات در قسمت های مختلف بدن گسترش می یابند. این درگیری اغلب در زمانی که شما در مرحله اولیه خواب هستید، رخ می دهد. میوکلونوس همچنین می تواند نشانه ای از اختلالات خواب مانند سندرم پای بیقرار باشد.

تشنج در خواب

این ها اسپاسم های ناخواسته عضلات هستند و می توانند تا دو دقیقه طول بکشند. هنگامی که شما در حال تشنج در خواب هستید، به پاها یا بازوهایی که تکان می خورند توجه داشته باشید که آیا تغییری در هوشیاری شما به وجود می آورد و یا تب می کنید.

تشنج های خواب می توانند نشانه هایی از بیماری هایی مانند آسیب های سر، بیماری قلبی، صرع و یا کم بودن قند خون باشند. اگر تشنج ها متوقف نشدند، به پزشک مراجعه کنید.

اسپاسم موضعی عضلات (دیستونی)

این اختلال حرکتی چیزی است که باعث لرزش دیستونیک می شود و می تواند در همه سنین تاثیر بگذارد. این تکان ها به عنوان نتیجه تحرکات کششی و موقعیت های دردناک زمانی رخ می دهد که عضلات خود را، به طور غیرارادی منقبض می کنند.

اختلال رفتاری REM

REM یک مرحله در خواب است که در آن چشم شما به سرعت شروع به حرکت می کند. وقوع طبیعی REM زمانی است که بدن شما با بی حسی خواب درگیر است، اما مغز هنوز اطلاعات را پردازش می کند.

در این مرحله، رویاها و خوابهای قوی رخ می دهند. اگر اختلال REM دارید، در فاز REM به شدت درگیر اسپاسم عضلانی و کشش غیر ارادی خواهید شد. همانند خود رویا، عضلات نیز واکنش غیرعادی نشان می دهند.

نحوه درمان گرفتگی عضلات در خواب

درمان‌های خانگی

درمان های خانگی معمولاً راه حل های موثری برای این مشکل هستند. برای پیدا کردن یک راه حل مناسب شناسایی دلیل خاص کشیدگی، مهم است.

یادگیری مقابله با استرس و کسب آرامش

سعی کنید نفس های عمیق بکشید. تکنیک های آرامش عضلانی نیز پس از یک روز خسته کننده کمک خواهند کرد. پیلاتس و یوگا نیز عالی هستند.

تمرین روزانه

ورزش را به بخشی از کار روزانه خود را تبدیل کنید. متوسط ۳۰ دقیقه ورزش روزانه داشته باشید، زیرا خواب سالم را تقویت می کند و استرس را کاهش می دهد. البته باید بدانید که ورزش بزرگسالان با کودکان متفاوت است.

خوردن غذای غنی از منیزیم

برخی از غذاها که غنی از منیزیم هستند، شامل دانه، آجیل، نخود فرنگی، لوبیا و سبزیجات سبز مانند بروکلی و اسفناج، بسیار مفید می باشند.

تغییر روال زمان خواب

اگر بعد از مصرف برخی از داروها دچار گرفتگی عضلات در خواب می شوید، می توانید برنامه روزانه خود را تغییر دهید.

نوشیدن مقدار زیاد آب

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات ناشی از کم آبی بدن، مصرف آب جو، سودا و قهوه را محدود کنید.

مصرف مکمل های ویتامین

اگر این مشکل ناخوشایند ناشی از کمبود ویتامین باشد، مکمل های ویتامین را برای تأمین ویتامین و مواد معدنی خود مصرف کنید. این امر، علائم گرفتگی عضلات در خواب را کاهش می دهد. قبل از مصرف مکمل های مولتی ویتامین با پزشک خود مشورت کنید تا ابتدا کمبود، شناسایی شود.

یک شیوه زندگی سالم در پیش بگیرید

در هنگام خواب گرم باشید. آرامش عضلات شما همچنین می تواند نشانه های گرفتگی عضلات را کاهش دهد. حمام گرم، تمرینات کششی و ماساژ نیز کمک خواهد کرد که ماهیچه های خود را شل کنید.

شما همچنین باید یک رژیم متعادل غذایی، برای پیشگیری از گرفتگی عضلات داشته باشید، شامل مواد معدنی و ویتامین هایی نظیر فولات، روی، کلسیم، آهن و منیزیم.

با پزشک خود درباره گرفتگی عضلات در خواب صحبت کنید

مادامی که به درمان مشکلات خواب کمک کند، مشاوره با پزشک که یکی از مهم ترین مراحل است. در صورت نیاز، شما باید در یک مطالعه خواب شرکت کنید.

در طول مطالعه خواب، دستگاه هایی هستند که توسط تکنسین ها برای اندازه گیری حرکات بدن شما (که شامل کشیدگی ها نیز هست) استفاده می شود. این مطالعه به تعیین اینکه چه چیزی دلیل تحرکات ناگهانی شما بوده و چه درمانی مناسب است، به شما کمک می کند.

برخی از درمانها عبارتند از:

  • درمان برای گرفتگی عضلات پا
  • تمرینات و ورزش ها
  • نکات خواب
  • درمان سندرم پای بی قرار

اگر گرفتگی عضلات در خواب مجدداً شروع شود و با اخلال در توانایی شما برای خواب همراه شود، باید با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سرسره

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو