خواص ترب کوهی و تاثیراتش بر روی سلامتی

منبع: آسان طب

169

1398/2/27

20:55


ترب کوهی یکی از مهم ترین اعضای خانواده تربیان می باشد که در کشور ما با نام ترب سمنانی نیز شناخته می شود. این گیاه که احتمالا بومی جنوب اروپا می باشد، تا 1.5 متر ارتفاع دارد. مهم ترین نشانه ترب کوهی، ریشه های وسیع و سفید رنگش است. اساسا به دلیل طعم تلخ این گیاه، کمتر کسی به آن علاقه دارد. اما خواص ترب کوهی نقش مهمی در تاریخچه طب سنتی دارد به طوری که ابوعلی سینا ترب کوهی را مادر داروها نامیده است. امروزه کشور های زیادی از جمله آمریکا و آرژانتین این گیاه را در مقیاس های بزرگ پرورش می دهند و از آن برای ساخت دارو استفاده می کنند.

خواص ترب کوهی

پیشگیری از سرطان

ترکیبات گلوکوزینولات موجود در ترب کوهی، مسئول طعم تند این گیاه هستند و در مبارزه با سرطان نیز کاربرد دارند. در جهان گیاهان، گلوکوزینولات، گیاهان را از محیط های سمی یا خشن محافظت می کند. جالب است بدانید که ترب کوهی 10 برابر بروکلی در خود گلوکوزینولات دارد و به همین دلیل  شما حتی با مصرف  مقادیر کم این ترب، از خواصش  بهره مند می شوید. مطالعات متعدد، از جمله یکی از دانشگاه ایلینوی، نمونه هایی از ترب کوهی را نشان داده اند که باعث می شود بدن انسان مقاومت بیشتری نسبت به سرطان داشته باشد.  شواهد اولیه نشان می دهد که خواص ترب کوهی می تواند مرگ سلولی را در سلول های سرطانی سینه و کولون افزایش داده و همچنین از آسیب های اکسیداتیو مرتبط با رادیکال های آزاد پیشگیری کند.

خواص آنتی اکسیدانی

رادیکال های آزاد می توانند آسیب جدی به بدن وارد کنند، به همین دلیل است که شما باید با اتخاذ کردن رژیم های غنی از آنتی اکسیدان، از این آسیب ها چلوگیری کنید. ریشه های ترب کوهی دارای تعدادی ترکیبات فیتوکوئیدی است که می توانند به سلامت بدن کمک کنند. برخی از آنتی اکسیدان هایی که در ترب کوهی یافت می شوند، ضدعفونی کننده هستند، به همین دلیل می توان از آنها برای محافظت بدن در برابر موتاژن ها استفاده کرد. شواهد زیادی وجود دارند که ادعا می کنند موتاژن ها باعث بیماری های قلبی و علائم دژنراتیو می شوند.

ضد میکروبی و ضد باکتریایی

طعم تلخ ترب کوهی به دلیل وجود روغنی به اسم آللییل ایسوتیوسیانات است. این روغن بی رنگ، یک ضد میکروبی شناخته شده در برابر طیف گسترده ای از پاتوژن ها است. بسیاری از مطالعات نشان می دهد قابلیت های ضد میکروبی و ضد باکتری زیادی در خواص ترب کوهی نهفته است. در یک مطالعه به منظور اندازه گیری قدرت ضد باکتری نرب کوهی، از این روغن به گوشت گاو اضافه شد. در کمال تعجب آللییل ایسوتیوسیانات باعث شده بود تا بیش از 80 درصد آلودگی های محیطی از بین بروند و در نتیجه گوشت دو هفته دیرتر از زمان مورد نظر فاسد شد.

کاهش علائم بیماری های تنفسی

به علت خواص آنتی بیوتیکی ترب کوهی، از آن برای سالها در طب سنتی به منظور درمان برونشیت، سینوزیت، سرفه و سرماخوردگی استفاده شده است. در یک مطالعه آلمانی، یک داروی گیاهی با استفاده از ریشه ترب کوهی در برابر آنتی بیوتیک های معمولی آزمایش شد. یافته ها نشان می داد که خواص ترب کوهی در درمان سینوزیت حاد و برونشیت نقش بسزایی دارد و طول دوره نقاهت را نصف کرده است.

خواص ترب کوهی

درمان عفونت های دستگاه ادراری

با تشکر از خواص آنتی بیوتیکی ترب کوهی، این گیاه یک درمان موفق برای عفونت های ادراری محسوب می شود. برخلاف دیگر آنتی بیوتیک ها، استفاده از عصاره ترب کوهی هیچگونه عوارضی جانبی نیز ندارد. سیلگرین گلیسوزید، که در ترب کوهی یافت می شود، به منظور جلوگیری از احتباس آب، شناخته شده است و بنابراین می توان از آن برای درمان عفونت های ادراری استفاده کرد. حضور ایزوتیوسیانات آللییل، که از طریق ادرار اخراج می شود و توانایی های ضد سرطان مثانه دارد، دلیل دیگر برای استفاده از این گیاه به منظور درمان عفونت های ادراری است.

ضد التهاب و ضد درد

حتی قبل از میلاد، ترب کوهی در یونان باستان به منظور درمان کمر درد استفاده می شده است، سال ها بعد، این گیاه یکی از اصلی ترین درمان های سردرد در قبایل جنوب آمریکا محسوب می شده است. اگر چه تحقیقات بیشتری لازم است، نسخه های زیادی در طب سنتی وجود دارد که ادعا می کنند استفاده موضعی از عصاره ترب کوهی باعث کاهش درد و التهاب در عضله ها می شود. بیشتر دانشمندان این مورد را به خواص ضد التهابی ترب کوهی نسبت می دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو