با گسترش پتلفرم های ویدئویی در ایران و سراسر جهان، علاقه مندان به ساخت فیلم های کوتاه و بلند فرصت های بیشتری برای رقابت در این عرصه بدست آورده اند.

جشنواره فیلم های کوتاه در سراسر جهان که هر ساله میزبان هزاران فیلم از سراسر جهان است، فرصتی مغتنم برای کسانی است که قصد دارند ایده هایشان را به فیلم تبدیل کرده و به موفقیت های بزرگ در عرصه فیلمسازی و انیمیشن سازی دست پیدا کنند.

اما علاقه مندان برای رسیدن به این موفقیت باید چه مسیری را طی نمایند؟ در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه فیلمساز شویم؟

چگونه تبدیل به یک فیلمساز شویم؟

پاسخ این سوال ساده و در عین حال پیچیده است! شما برای اینکه تبدیل به یک فیلمساز موفق شوید، در ابتدا باید طرح خود را تبدیل به فیلمنامه کرده و سپس به مباحث تکنیکی سینما مسلط شوید تا بتوانید قصه خودتان را به بهترین شکل ممکن روایت کنید. در واقع برای اینکه بتوانید در این عرصه به موفقیت برسید، باید به تکنیک در سینما مسلط شوید و سپس با آنالیز فیلمنامه خودتان، بهترین فرمی که می توانید برای روایت قصه در نظر بگیرید را انتخاب نمائید. مراحلی که باید پیش از آغاز فیلمبرداری به آن مسلط شوید را در ادامه معرفی کرده ایم که شما می توانید با مراجعه به بخش « مجموعه آموزش سینما » با تفصیل تمام آن ها را بیاموزید.

فیلمنامه:

شما یک ایده بکر برای ساخت فیلمی سینمایی براساس طرح خودتان دارید اما این به تنهایی کافی نیست! شما باید توانایی این را داشته باشید که طرح ابتدایی و خام خودتان را به زبان سینما تبدیل کنید و در قالب یک فیلمنامه به سراغ ساخت آن بروید. به خاطر داشته باشید که بسیاری از کتاب های مشهور نه توسط خالق شان، بلکه توسط فیلمنامه نویسان بازنویسی و به فیلم سینمایی تبدیل شده است. بنابراین، شما باید در ابتدا اصول صحیح فیلمنامه نویسی را فرا بگیرید.

فیلمبرداری

یکی از مهمترین مباحث در خصوص فیلمسازی، تسلط بر فیلمبرداری است. شما به عنوان فیلمساز باید بتوانید بیشترین تاثیر را بر مخاطب تان بگذارید. از این رو، باید پیش از شروع فیلمبرداری بهترین زاویه برای فیلمبرداری را انتخاب نمائید تا بتواند مفاهیم مختلفی که قصد انتقال آن به مخاطب تان را دارید را به تصویر بکشید. شما به عنوان یک فیلمساز باید بدانید که برای به تصویر کشیدن صحنه های مختلف در یک فیلم سینمایی باید از لنز های مختلف استفاده کنید چراکه یک لنز جوابگوی شما در تمام مراحل فیلمبرداری نخواهد بود.

نورپردازی

شما به عنوان یک فیلمساز باید به مباحث نورپردازی تسلط کاملی داشته باشید. نورپردازی های اصولی علاوه بر اینکه می تواند جلوه های بصری آثار شما را را به کیفیت بالاتری سوق دهد، در بخش فیلمسازی حرفه ای نیز حتی می تواند بیانگر حس و حال شخصیت های داستان شما باشد. تکنیک های گوناگون نورپردازی در سینما یکی از مهمترین مباحثی است که به عنوان فیلمساز قطعاً باید به آن توجه داشته باشید تا دستاوردهای شما در طول فیلم به هدر نرود.

چگونه فیلمساز شویم؟

تدوین

به این فکر کنید که شما بیش از 4 ساعت ویدئو از فیلمی که قصد ساخت آن را دارید ضبط کرده اید. به طور مشخص سالن های سینما روی چندان خوشی به اثر شما نشان نخواهند داد و حتی مخاطبین تان هم از اینکه 4 ساعت به تماشای فیلم بنشینند به وحشت خواهند افتاد! اینجاست که هنر تدوین در سینما به کار شما خواهد آمد. زمانی که شما نتیجه فیلمبرداری را به میز تدوین می آورید، بخش هایی از فیلمبرداری که امکان حذف شدن دارند را حذف خواهید کرد و در مقاطعی نیز می توانید از تکنیک های پیشرفته تدوین برای انتقال پیام به مخاطب تان استفاده نمائید. به یاد داشته باشید که یک تدوین اصولی و درست در تاریخ سینما بسیاری از فیلم ها را از تبدیل شدن به یک فیلم بد نجات داده است!

اصلاح رنگ و نور در فیلم

بگذارید خیال تان را راحت کنم، اصلاح رنگ و نور مبحثی است که کمتر توسط فیلمسازان تازه کار جدی گرفته می شود در صورتی که یکی از اصلی ترین دلایل تبدیل شدن اثر شما به یک فیلم حرفه ای، اصلاح نور و رنگ است! شما برای اینکه فیلمساز موفقی شوید، نیاز است که بدانید برای روایت قصه تان به چه قالب رنگی و نورپردازی در فیلم نیاز دارید تا بتواند حس مورد انتظارتان را به مخاطب انتقال دهد. به علاوه، اصلاح نور و رنگ کیفیت خروجی فیلم شما را افزایش می دهد و آن را هم رده آثار سینمایی حرفه ای قرار می دهد. پس هرگز فراموش نکنید که شما در کنار تمام مباحثی که مطرح شد، حتما باید برای فیلمتان اصلاح رنگ و نور انجام هید.

صدابرداری

به این فکر کنید که شما بهترین دوربین را در اختیار دارید و موفق به خلق صحنه ای چشم نواز شده اید اما صدایی که در صحنه ضبط کرده اید ضعیف و آزار دهنده است! در این شرایط تمام دستاوردهای شما به عنوان یک فیلمساز از دست می رود. بنابراین، شما باید پیش از آغاز فیلمبرداری از بابت تهیه تجهیزات صدا و تسلط بر آن در هنگام فیلمبرداری صحنه های داخلی و بیرونی اطمینان حاصل نمائید تا لطمه ای به پروسه فیلمسازی حرفه ای تان وارد نشود. بدون توجه به کیفیت تجهیزات صدابرداری و تنظیم درست آن ها در صحنه، همیشه اثر شما دارای ایراد خواهد بود.

چگونه فیلمساز شویم؟

پیش تولید

پس از یادگیری اصول فیلمسازی، شما برای کلید زدن پروژه تان به پیش تولید نیاز دارید که یکی از مهمترین مراحل ساخت یک فیلم به شمار می رود. در این مرحله شما 0 تا 100 یک پروژه سینمایی را بررسی می کنید و تمام پیش نیازهای ممکن برای ساختن فیلم را مهیا می کند که شامل لیست بلند بالایی خواهد شد. این لیست می تواند شامل موارد زیر باشد:

بررسی بودجه تولید فیلم

تعیین تعداد جلسات فیلمبرداری

تعیین عوامل و نقش آن ها در مراحل ساخت.

تهیه استوری بورد از سکانس ها برای درک بهتر عوامل هنگام فیلمبرداری

تهیه یک لیست از اتفاقات جلسات فیلمبرداری

ساخت دکور و هماهنگی های قانونی

قرارداد با عوامل فیلم و بازیگران

پیگیری مراحل بیمه عوامل و تجهیزات فیلمبرداری

برنامه ریزی و زمابندی فیلمبرداری

تست گریم و لباس

همانطور که ذکر شد، مرحله پیش تولید یکی از اصلی ترین بخش های فیلمبرداری محسوب می شود که باید به خوبی آن را مدیریت کنید تا هنگام ضبط و جلسات فیلمبرداری، اقدامات پیش بینی نشده به حداقل ممکن برسد.

پس تولید

زمانی که جلسات فیلمبرداری شما به پایان رسید، مراحل پس تولید یا « Post-production » آغاز می شود. در این مرحله شما به عنوان فیلمساز می بایست تمام مراحل تدوین را با دقت بررسی نمائید و اثرتان را از لحاظ رنگ بندی اصلاح نمائید. موسیقی، دیگر بخشی است که در مرحله پس تولید باید آن را به اثرتان اضافه نمائید. اگر فیلمی که ساخته اید نیاز به جلوه های ویژه دارد، باید در مرحله پس تولید به کمک نرم افزار های تخصصی نظیر after effects آن را به فیلم تان اضافه نمائید. در نهایت نیز به عنوان فیلمساز، شما باید خروجی متناسب با فرمتی که قصد پخش فیلم تان بر روی آن را دارید ( نظیر تلویزیون، فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و غیره) تهیه نمائید تا هنگام پخش فیلم تان، تمام تصویر در قاب قابل مشاهده باشد و جزئیات آن به دلیل محدودیت های تصویری حذف نشود.

چگونه یک انیمیشن ساز شویم

انیمیشن سازی

انیمیشن سازی در سال های گذشته با گسترش نرم افزارهای کامپیوتری، جایگاه مهمی در صنعت فیلم و سریال و ساخت تبلیغات یافته است. امروزه انیمیشن سازان ایده های خلاقانه خود را در قالب « انیمیشن های کوتاه » ساخته و به جشنواره های سینمایی ارسال می کنند و جوایز متعددی کسب می کنند. انیمیشن سازی از گذشته تا به امروز در صنعت تبلیغات نیز جایگاه ویژه ای داشته است. در ادامه به بررسی نرم افزار هایی پرداخته ایم که می تواند شما را در ساخت انیمیشن کمک کند.

Autodesk 3ds Max

یکی از قدیمی ترین و قدرتمند ترین نرم افزارهای ساخت انیمیشن، « Autodesk 3ds Max » است که کماکان انتخاب اول بسیاری از انیمیشن سازان حرفه ای محسوب می شود. در این نرم افزار شما قابلیت خلق مدل های سه بعدی را از خلق کردن تا حرکت دادن آن خواهید داشت. شما حتی می توانید مدل های خلق شده در این نرم افزار را برای استفاده در نرم افزار های دیگر خروجی بگیرید یا بالعکس، مدل های آماده ساخته شده توسط دیگر نرم افزارهای کامپیوتری را به محیط « Autodesk 3ds Max » منتقل نمائید و تغییرات مورد نظرتان را بر آن اعمال نمائید.

Autodesk Maya

این نرم افزار نیز محصولی از شرکت Autodesk است و به خوبی فرآیند مدل سازی و متحرک سازی را انجام می دهد.امروزه از نرم افزار « مایا » در بسیاری از  فیلم ها و سریال ها استفاده می شود و یکی از انتخاب های مطمئن فیلمسازان محسوب می شود. امتیاز ویژه این نرم افزار، داشتن امکانات فراوان به جهت هرچه طبیعی تر کردن اشیاء در محیط و قابلیت رندرگیری قدرتمند به لطف موتور رندر mentalray است.

چگونه یک انیمیشن ساز شویم

After Effects

شاید شما هم با دیدن این نام به این فکر می کنید که این نرم افزار برای ساخت جلوه های ویژه در سینما مورد استفاده قرار می گیرد که باید بگوییم درست فکر می کنید، اما « After Effects» در عین حال قابلیت های فراوانی دارد که می تواند در متحرک سازی و خلق موشن گرافیک به شما در ساخت انیمیشن کمک کند. شما می توانید مدل های ساخته شده در نرم افزار های دیگر را برای متحرک سازی به داخل « After Effects » منتقل کرده و از امکانات گسترده این نرم افزاری برای متحرک سازی و حتی سه بعدی سازی استفاده نمائید.

Anime Studio

امروزه در شبکه های اجتماعی صفحات بسیاری را مشاهده می کنید که در آن انیمیشن های دو بعدی منتشر می شوند. انیمیشن های محبوب و اغلب کمدی که مخاطبین بسیاری را در فضای مجازی به خود جذب کرده است. « Anime Studio » نرم افزار دو بعدی سازی است که می تواند بهترین همراه شما برای ساخت این انیمیشن های جذاب باشد. رابط کاربری ساده و جذاب نرم افزار باعث می شود شما خیلی زود به مباحث مختلف در این نرم افزار مسلط شوید و انیمیشن های دو بعدی خودتان را منتشر نمائید.

Photoshop

عمده شهرت فتوشاپ درباره ایجاد تغییرات در عکس ها است اما جالب است بدانید که این نرم افزار یکی از انتخاب های مطمئن انیمیشن سازان برای دو بعدی سازی است. در فتوشاپ شما به راحتی می توانید از تصاویر، انیمیشن های متحرک دو بعدی ساخته و استفاده های مختلفی از آن نمائید. فتوشاپ این قابلیت را دارد که بتوانید موشن گرافیک هایی که در این نرم افزار تولید کرده اید را با گرفتن خروجی به نرم افزار های دیگر انتقال دهید.

چگونه یک انیمیشن ساز شویم

Adobe Animate CC

ادوین انیمت سی سی، قابلیت های زیادی را پیش روی انیمیشن سازان قرار می دهد اما اغلب کاربران ترجیح می دهند از این نرم افزار برای ساخت بنرهای اینترنتی متحرک استفاده نمایند. بنرسازی برای کاربران فضای مجازی در حال حاضر درآمد قابل توجهی دارد و بسیاری از وب سایت ها هر ماه سفارش های گوناگونی را به خالقین بنرهای متحرک ارائه می کنند. پس اگر می خواهید در حوزه ساخت بنر محترک مشغول به فعالیت شوید « Adobe Animate CC » می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

Moho

یکی دیگر از نرم افزار های قدرتمند در ساخت انیمیشن Moho است. نرم افزاری که امکانات گسترده ای برای کاربران در زمین ساخت تصاویر فلش متحرک، حتی طراحی بازی های کوچک برای دستگاه های PDA اشاره کرد. Moho در عین حال قابلیت این را دارد که برای انیمیشن های از پیش ساخته شده، افکت های جذاب صدا و تصویری را اضافه نماید و انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی را با یکدیگر ترکیب نماید و خروجی مناسبی برای شما مهیا کند. شما همچنین می توانید از کتابخانه مفید این نرم افزار نیز استفاده نمائید.

در این مقاله سعی کردیم پیش نیازهای شما برای تبدیل شدن به یک فیلمساز و انیمیشن ساز حرفه ای را مطرح کنیم. بدیهی است که شما برای یادگیری اصول صحیح فیلمسازی و انیمیشن سازی نیاز به آموزش های جامع و آزمون دارید که پیشنهاد می کنید با مراجعه به وب سایت « فرادرس »، تمام مباحث را با جزئیات بیاموزید. فراموش نکنید که شما برای یادگیری نیاز به خطای فراوان دارید تا بتوانید به مباحث مختلف فیلمسازی و انیمیشن سازی مسلط شوید.

فراموش نکنید که لازمه هر موفقیتی، فراگیری آموزش صحیح است. خوشبختانه در خصوص آموزش، دوره های مختلفی در فضای مجازی وجود دارند که می توانند پیش نیازهای شما را برای یادگیری مباحث مطرح شده برطرف نمایند.

پویا اقبالی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید