بلوغ سازمانی چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟

منبع: آرگا

130

1400/2/22

22:11


بلوغ سازمانی دارای ۵ مرحله می باشد و اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا شما را با روند سازمانتان آشنا می کند. اگر دوست دارید این نوع بلوغ را بشناسید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بلوغ سازمانی به شما یاد می دهد تا بتوانید نیاز های یک سازمان را شناسایی کرده و در ارزیابی آن موفق تر باشید. در واقع درک بلوغ یکی از کار هایی می باشد که بسیاری از افراد دغدغه های آن را دارند. این مفهوم یک مقیاس برای آمادگی و توانایی سازمان و افرادش است که داده ها در آن بیان می شود.

بلوغ سازمانی

بلوغ سازمانی و اهمیت آن

بسیاری از افراد بلوغ عاطفی و جسمی را می شناسند ولی از این نوع بلوغ آگاهی ندارند و اهمیت آن را نمی دانند و نمی توانند به عوامل کلیدی موفقیت دست یابند. در واقع این بلوغ با مقیاس و چهارچوب هایی که دارد سنجیده می شود و روند کار های یک سازمان را بهبود می بخشد. اگر دارای سازمان خود هستید باید بتوانید به درک بلوغ سازمانی برسید و بدانید که سازمان شما در چه مرحله ای از این بلوغ قرار دارد.

مراحل بلوغ سازمان ها

یادتان باشد که برای رسیدن به بلوغ کامل باید مراحل را طی کنید. این نوع بلوغ ۵ مرحله مجزا دارد که در ادامه برایتان بررسی می کنیم.

سازمان ناآگاه

سازمان هایی که این اسمک را یدک می کشند چیزی از این مفهوم نمی دانند و از آینده کاری خود بی خبر اند و بسیاری از موارد را درباره کارشان نمی دانند. در واقع مدیران این سازمان ها نمی دانند که چه چیزی برایشان اهمیت دارد و در برابر تغییرات مقاومت می کنند. می توان گفت در این سازمان ها ارزش کار بسیار پایین بوده ولی افرادی که توانایی بسیار زیادی دارند در این سازمان ها هدر می روند.

سازمان نا آگاه

سازمان اکتشافی

در این مرحله از بلوغ افراد آمادگی دارند که پژوهش کنند و تاثیرات بسیاری بر کسب و کار هایشان بگذارند بنابراین می توان گفت این مرحله شروعی برای رسیدن به بلوغ می باشد. افرادی که در این مرحله مقاومت بسیاری به تغییر نشان می دهند افرادی اند که در بخش IT کار می کنند. زمانی که سازمانی به این مرحله برسد می تواند تمامی ارزش ها را درک کند.

تعریف نشده

این مرحله برخلاف اسمی که دارد دارای یک استراتژی تعریف شده است. در این مرحله مانند مرحله قبلی تمامی مسیر ها، چشم انداز ها و اهداف تایید شده اند و همکاری افراد با یک دیگر بهتر از دو مرحله قبل می باشد.

سازمان انتخابی

سازمان ها در این مرحله باید فرایند های اجرایی را پشت سر بگذارند زیرا تمامی کار های خود را انجام داده اند و تیم ها تشکیل شده است. سازمان ها در این مرحله یاد می گیرند که برخورد ها اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند بر آینده سازمان تاثیرات مثبت و منفی بسیاری داشته باشد.

سازمان تطبیقی و اهمیت آن

سازمان تطبیقی

این مرحله را نمی توان به عنوان مرحله آخر تلقی کرد زیرا همه چیز بستگی به بازخورد های کارکنان دارد و در صورتی که سازمان به این مورد توجهی نکنند باید به مرحله قبلی بروند و دوباره مراحل اجرایی را بگذرانند و به این مرحله بیایند. در واقع گوش نکردن به کارمندان باعث ایجاد ضعف در آن ها شده و آن ها هیچ وقت پیشرفت نمی کنند. در واقع اگر می خواهید به بلوغ موفقی دست یابید و به موفقیت در کسب و کار برسید باید به این مرحله برسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو