دریافت گواهی مالیات ارزش افزوده و قوانین آن

دریافت گواهی مالیات ارزش افزوده و قوانین آن


منبع: آرگا

151

1400/2/23

14:11


توجه داشته باشید که گواهی ارزش افزوده در واقع مالیاتی است که افراد در قبال انچه استفاده می شود پرداخت خواهند کردو در این مقاله سعی داریم تا شما را با مراحل ثبت نام این گواهی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی به ارزشی که در فرآیند تولید به ارزش کالاهای واسطه ای افزوده می شود گواهی ارزش افزوده گفته می شود و در واقع این مفهوم به روند تولید مربوط است و نوعی مالیات عام محسوب می شد که به صورت چند مرحله ای از اضافه ارزش کالاهای تولید شده در مراحل مختلف اخذ می شود.

آشنایی با گواهی ارزش افزوده

بهتر است بدانید گواهینامه ارزش افزوده در واقع به برگه ای گفته می شود که از طرف سازمان امور مالیاتی صادر می شود و بنا بر تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده به صورت ۶ ماهه یا یک ساله صادر خواهد شد که پس از پایان این تاریخ اعتبار اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی می باشد. همچنین کلیه خریداران موظف هستند هنگام پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب فروشندگان گواهینامه ثبت نام را از آن ها درخواست کرده و پس از روئت آن و اعتبار تاریخ نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید. همچنین کلیه فروشندگان کالا و خدمات نیز مشمول این قانون ملزم به ارائه گواهینامه ثبت نام ارزش افزوده به مشتریان خود خواهند بود. توجه داشته باشید که منظور از ارزش افزوده تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین می باشد. ارزش افزوده را می توان مالیاتی دانست که غیر از تولیدکننده اصلی هر واسطه ای موظف است یک مرتبه آن را پرداخت و در مرحله بعدی آن را از مشتری اش دریافت و به حساب دولت واریز نماید. در واقع مالیاتی است که خریدار در زمان استفاده از خدمات یا همراه با خرید کالا در طول فرآیند تولید و خدمات پرداخت می کند و دریافت کننده مبلغ هم باید مالیات دریافتی را به حساب دولت پرداخت کند. این مالیات معمولا بر تمامی کالاها و خدماتی که در برابر پول انجام می شوند تعلق خواهد کرفت.

آشنایی با گواهی ارزش افزوده

مشمولین اجرای قانون:

به صراحت می توان گفت که کلیه اشخاص حقوقی فعال با هر حجم از فروش یا درآمد به استثنای اشخاص حقوقی با فعالیت های صرفا معاف موضوع ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده که به موجب فراخوان های قبلی تاکنون برای اجاره قانون فراخوان نشده اند مشمول اجرای قانون خواهند شد. همچنین اشخاص حقوقی که پس از تاریخ اجرای قانون فراخوان نیز ایجاد، تاسیس و به ثبت می رسند و یا شروع به فعالیت می کنند در صورت فعالیت با هر حجم از فروش و درآمد بایستی از اولین دوره مالیاتی پس از شروع کار اقدام به پرداخت مالیات ارزش افزوده کنند.

نحوه محاسبه مالیات برای اشخاص حقوقی و حقیقی:

معمولا طی یک دوره سه ماه در یک سال شرکت مبلغی را به صورت قانونی و بر اساس قوانین اعلام شده توسط سازمان مالیاتی خریداری می کند و در حین خرید ۹ درصد آن اضافه بر مبلغ کالا به فروشنده به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می شود و از طرفی شرکت مبلغ دیگری را به صورت قانونی و بر اساس قوانین اعلام شده توسط سازمان مالیاتی به فروش می رساند که در روند فروش ۹ درصد از آن اضافه بر مبلغ کالا را از خریدار به عنوان مالیات دریافت خواهد کرد. در پایان نیز مهلت سه ماهه مالیات اخذ شده و در مقابل مالیات پرداخت شده قرار خواهد گرفت و مازاد آن به اداره ارزش افزوده طی فیش مالیاتی پرداخت می شود و چنانچه مقدار مالیات پرداخت شده بیشتر باشد می توان آن را از دولت استرداد نمود و یا به دوره بعدی موکول کرد.

نرخ مالیات ارزش افزوده:

توجه داشته باشید که ارزش افزوده از سال ۸۷ با نرخ ۳ درصد آغاز شد و به مرور زمان این درصد افزایش پیدا کرد تا به امروز که نرخ مالیات ارزش افزوده به ۹ درصد رسیده است. همچنین از این نرخ حدود ۶ درصد به عنوان مالیات ارزش افزوده و ۳ درصد به عنوان عوارض ارزش افزوده تعیین می شود.

مقدار نرخ مالیات بر ارزش افزوده

مراحل دریافت گواهی:

معمولا ثبت نام برای دریافت گواهی ارزش افزوده نیاز به مراحل و مدارکی دارد که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها به صورت کامل بپردازیم:

  • ثبت نام اولیه ارزش افزوده شرکت
  • دادن برگ ثبت نام اولیه همراه با مدارک
  • ثبت نام مرحله دوم پس از امدن رمز عبور
  • دادن مدارک لازم برای اداره دارایی

مدارک لازم برای مرحله اول ثبت نام:

  • کد اقتصادی
  • کپی مدارک اعضای شرکت اعم از شناسنامه و کارت ملی
  • آخرین تغییرات شرکت
  • آگهی تاسیس شرکت
  • وکالتنامه
  • تلفن ثابت و همراه پیمانکار و در صورت امکان مدیر عامل
  • آدرس کامل سکونت پیمانکار
  • کد پستی پیمانکار
  • مجوز فعالیت یعنی گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت رتبه بندی
  • کد پستی دفتر و یا در صورت نبود کد پستی محل فعالیت یا منزل

مراحل لازم برای گرفتن گواهی ارزش افزوده

مدارک لازم برای مرحله اخر ثبت نام:

  • نام شعبه بانک
  • نام بانک شرکت
  • شماره حساب
  • کد شعبه
  • کد پستی و آدرس رئیس هیات مدیره
  • تلفن رئیس هیات مدیره
  • کد اقتصادی
  • آخرین تغییرات
  • مدارک آخرین اعضا

همچنین بنا بر تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده این گواهینامه برای مدت ۶ ماه یا یک سال صادر می شود که پس از اتمام تاریخ اعتبار اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی خواهند بود. توجه داشته باشید تمامی خریداران نیز می توانند تا در هنگام پرداخت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب فروشندگان گواهینامه ثبت را از آن درخواست نمایند و پس از رویت و تاریخ اعتبار آن نسبت به پرداخت اقدام کنند.

مدارک لازم برای اجرای مالیات

دستورالعمل صدور گواهینامه:

در اولین گام بایستی به فهرست مودیان متقاضی گواهینامه ثبت نام ارزش افزوده در قسمت مدیریتی سامانه مالیات بر ارزش افزوده مراجعه نمایید و در قسمت زیرین صدور گواهینامه ثبت نام تمامی بندهای ۱، ۳، ۴ و ۵ را بررسی و تایید کنید. پس از این کار شرایط صدور گواهی ثبت نام به کارتابل رئیس امور مالیاتی ارسال خواهد شد تا تایید نهایی به دست بیاید.

به این نکته دقت داشته باشید که مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده برای افرادی که بدهی مالیاتی خود را پرداخت کرده اند یک سال و برای افرادی که ترتیب پرداخت آن را داده اند شش ماه خواهد بود.

در این مرحله رئیس امور مالیتی به بخش مدیریت سامانه مالیات بر ارزش افزوده منوی گواهینامه ثبت نام را مشاهده کرده و فهرست افرادی که درخواست گواهی آنان توسط کاربران خدمات تایید شده است برای بررسی، کنترل و در صورت لزوم اعمال تغییرات در خصوص زمان اعتبار و تایید صدور گواهی مورد توجه قرار می دهد.

پس از تعیین مدت اعتبار گواهینامه ثبت نام و تایید آن توسط معاون یا رئیس امور مالیاتی گواهی فرد قابل چاپ خواهد بود و کاربران خدمات مودیان موظف هستند نسبت به چاپ آن در فرم های مخصوص جهت امضاء معاون یا رئیس امور مالیاتی مربوط اقدام نمایند.

توجه داشته باشید که گواهینامه های صادره صرفا از طریق پست سفارشی دو قبضه به نشانی اقامتگاه قانونی یعنی محل فعالیت مودی که در سامانه مالیات بر ارزش افزوده درج شده ارسال خواهد شد. در صورت عودت گواهی مزبور توسط پست به هر دلیل و مراجعه و ارائه توضیحات کثبی توسط مودی چنانچه دلایل ارائه شده به لحاظ راستی آزمایی کافی به مقصود باشد گواهی باید مجددد به آدرس قبلی ارسال شود و در غیر اینصورت بر اساس مققرات اقدام خواهد شد.

آشنایی با گواهینامه ارزش افزوده

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب مدارک مورد نیاز تمدید پروانه کسب و همچنین مطلب مدارک لازم جهت کارت بازرگانی ساخت نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو