اصلاح اظهارنامه مالیاتی

اصلاح اظهارنامه مالیاتی


11

1401/9/10

08:52


سازمان امور مالیاتی برای مودیان حقیقی و حقوقی امکان اصلاح اظهارنامه مالیاتی را فراهم کرده است. اصلاح اظهارنامه در تمام ماه های سال انجام نمی شود، بلکه سازمان امور مالیاتی مدت زمان مشخصی را برای انجام این کار تعیین کرده که برای مودیان حقیقی و حقوقی نیز متفاوت است. اصلاح اظهارنامه به صورت غیر حضوری …

اصلاح اظهارنامه مالیاتی

سازمان امور مالیاتی برای مودیان حقیقی و حقوقی امکان اصلاح اظهارنامه مالیاتی را فراهم کرده است. اصلاح اظهارنامه در تمام ماه های سال انجام نمی شود، بلکه سازمان امور مالیاتی مدت زمان مشخصی را برای انجام این کار تعیین کرده که برای مودیان حقیقی و حقوقی نیز متفاوت است. اصلاح اظهارنامه به صورت غیر حضوری انجام می شود و مودیان نیازی به مراجعات حضوری ندارند.

البته انجام این کار مستلزم برخورداری از شرایط خاصی است، در غیر این صورت امکان انجام اصلاح اظهارنامه برای مودیان حقیقی و حقوقی وجود ندارد. با توجه به اهمیت صحت اطلاعات درج شده در اظهارنامه های مالیاتی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف اصلاح اظهارنامه مالیاتی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی

پرداخت مالیات مستقیم در تمام کشورها یکی از قوانین مهم محسوب شده و شامل حال مودیان حقیقی و حقوقی می شود. برای اینکه سازمان امور مالیاتی بتواند از حساب ها، درآمد و سایر موارد مربوط به شغل مودیان مطلع شود، امکان تکمیل و ارسال اظهارنامه های مالیاتی را فراهم کرده است. مودیانی که نسبت به تکمیل اظهارنامه در موعد مقرر اقدام نمی کنند مشمول بخشودگی نشده و گاه ممکن است ملزم به پرداخت جریمه نیز شوند.

برای اطلاع از نحوه استعلام پرونده مالیاتی بر روی لینک کلیک کنید.

از طرفی درج اطلاعات صحیح در اظهارنامه های مالیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است، ولی کم نیستند تعداد مواردی که اطلاعات اشتباه به صورت سهوی درج شده و مودیان نیازمند اصلاح اظهارنامه هستند. سازمان امور مالیاتی برای رفع این مشکل امکان اصلاح اظهارنامه مالیاتی را از طریق نرم افزار امور مالیاتی فراهم کرده است. مهلت زمانی انجام این کار تا یک ماه پس از اتمام مهلت تکمیل اظهارنامه های اصلی است.

حال سوال مهمی که ایجاد می شود این است که مهلت تکمیل اظهارنامه اصلی چه تاریخی است؟ این مهلت برای مودیان حقیقی 31 خرداد و برای مودیان حقوقی که پایان سالی مالیاتی آن ها اسفند ماه است، 31 تیر ماه محسوب می شود. به طور کلی پایان مهلت تکمیل اظهارنامه برای مودیان حقوقی 4 ماه پس از پایان سال مالیاتی شرکت آن هاست.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه اخذ مالیات از اجاره املاک بر روی لینک کنید.

شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی

بدون شک تمامی مودیان مالیاتی مشمول استفاده از طرح اصلاح اظهارنامه نیستند. سازمان امور مالیاتی برای انجام اصلاح اظهارنامه ها یکسری شرایط تعیین و طی بخشنامه های رسمی ابلاغ کرده است. براساس این شرایط، مودیان برای اصلاح اظهارنامه مالیاتی باید پس از پایان مهلت اصلی اقدام کنند، چنانچه قصد تغییر اطلاعات درج شده در اظهارنامه طی مهلت زمانی اصلی را داشته باشند باید از اظهارنامه جایگزین استفاده کنند.

براساس شرایط و قوانین تعیین شده، امکان اصلاح برای اشتباهات محاسباتی و یا تغییر طبقه بندی حساب ها فراهم است، در غیر این صورت نباید نسبت به اصلاح اظهارنامه اقدام کنید. نکته مهم دیگر این است که نباید تغییر اطلاعات مربوط به اسناد ثبت شده بعد از تکمیل اظهارنامه اصلی باشد.

برای اطلاع از شرایط مالیات خانه های خالی بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه اصلاح اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی

چنانچه از شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی برخوردار هستید و قصد انجام این کار را دارید، باید از مراجعات حضوری به ادارات امور مالیاتی استان ها خودداری کرده و به صورت غیر حضوری از طریق نرم افزار اظهارنامه مالیاتی اقدام کنید. برای انجام این کار نرم افزار را اجرا کرده و از قسمت انتهایی صفحه بر روی گزینه “جستجوی اظهارنامه” کلیک نمایید.

سپس نام کاربری، رمز عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام اظهارنامه اصلی را در قسمت های مربوطه درج کرده و گزینه “دریافت اطلاعات” را انتخاب کنید. بعد از انتخاب اظهارنامه اصلی، باید گزینه “اظهارنامه اصلاحی” را از قسمت پایینی صفحه انتخاب کنید. توجه داشته باشید برای اصلاح اظهارنامه مالیات ارزش افزوده باید به سامانه مختص آن مراجعه کنید.

روش اصلاح اظهارنامه مالیاتی

بعد از انتخاب اظهارنامه اصلاحی، باید بر روی گزینه “ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی” کلیک کرده و قسمت های مورد نظر را ویرایش کنید.

نحوه اصلاح اظهارنامه مالیاتی

نکته مهمی که در این مورد وجود دارد، امکان حذف اظهارنامه اصلی از نرم افزار یا سیستم است. چنانچه با این مورد مواجه شدید باید از قسمت انتهایی صفحه گزینه “اظهارنامه جدید” را انتخاب کرده و با استفاده از کد رهگیری که در اختیار دارید نسبت به ثبت و ویرایش اظهارنامه اصلی و سپس اصلاحی اقدام کنید.

مراحل اصلاح اظهارنامه

همانطور که گفتیم در طول مدت زمان تکمیل اظهارنامه اصلی، امکان اصلاح وجود ندارد، بلکه باید اظهارنامه جایگزین ارسال کنید. برای انجام این کار بعد از ورود به نرم افزار اظهارنامه مالیاتی و درج اطلاعات و سپس انتخاب اظهارنامه اصلی باید گزینه “اظهارنامه جایگزین” را از قسمت انتهایی صفحه انتخاب کنید.

شیوه اصلاح اظهارنامه مالیاتی

برای اطلاع از خدمات سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی بر روی لینک کلیک کنید.

دفعات اصلاح اظهارنامه مالیاتی

در قسمت های قبلی همین مقاله شرایط اصلاح اظهارنامه های مالیاتی را توضیح دادیم، همچنین نحوه انجام این کار را نیز بیان کردیم. حال بهتر است بدانیم سازمان امور مالیاتی برای مالیات های ارزش افزوده حداکثر 3 بار امکان اصلاح اظهارنامه مالیاتی را فراهم کرده است. البته برای سایر مالیات های مستقیم تعداد دفعات اصلاح محدود نشده ولی بهتر است از ایجاد حساسیت برای سازمان امور مالیاتی جلوگیری کرده و از تکرار متعدد اصلاح خودداری کنید.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه معاملات فصلی بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توانیم اظهارنامه های مالیاتی را اصلاح کنیم؟

نحوه اصلاح اظهارنامه های مالیاتی در همین مقاله توضیح داده شده است.

آیا در هر تاریخی می توان نسبت به اصلاح اظهارنامه های مالیاتی اقدام کرد؟

خیر، سازمان امور مالیاتی بازه زمانی مشخصی را برای انجام این کار تعیین کرده است.

آیا برای اصلاح اظهارنامه های مالیاتی شرایط خاصی وجود دارد؟

بله، در صورتی که از شرایط تعیین شده برخوردار باشید، امکان اصلاح اظهارنامه برای شما فراهم می شود.

آیا اظهارنامه های مالیات ارزش افزوده نیز امکان اصلاح دارند؟

بله، این امکان برای اظهارنامه های ارزش افزوده نیز فراهم است.

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو