آموزش معاینه چشم در خانه برای بررسی عیب های مختلف بینایی

آموزش معاینه چشم در خانه برای بررسی عیب های مختلف بینایی


منبع: آرگا

107

1400/2/24

09:08


در این مطلب روش معاینه کردن جشم ها را در منزل توضیح می دهیم تا بتوانید با تشخیص به موقع از بروز مشکلات حاد چشمی پیشگیری کنید. برای یادگیری این تکنیک ها بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

معاینه چشم در خانه به شما کمک می کند تا بتوانید آسیب های چشمی را سریع تشخیص داده و از بروز مشکلات جدی چشم پیشگیری کنید. در واقع هر نوع بیماری چشمی دارای نشانه هایی می باشد که اگر آن ها را در چشم خود و اطرافیانتان مشاهده کردید باید به پزشک مراجعه کنید.

آموزش معاینه کردن چشم

آموزش معاینه چشم در خانه

اگر شما هم به سلامت چشم های خود اهمیت می دهید و دوست دارید همیشه آن ها را معاینه کرده و از سلامت آن ها مطمئن شوید چندین روش به شما آموزش می دهیم که بتوانید با استفاده از آن ها نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم، ضعیفی چشم، پیر چشمی و آب مروارید را تشخیص دهید.

استفاده از روش ایشیارا

ایشیارا نام پزشکی می باشد که در سال ۱۹۱۷ توانست با معاینه کردن چشم ها بیماری های چشمی بسیاری را تشخیص بدهد. در این معاینه ار درک رنگ ها استفاده می شود که دقت بسیار بالایی دارد و می تواند نواقصی که در بینایی وجود دارد را معلوم کند.

نمودار چشمی

این نمودار ساخت ایتالیا می باشد و وضعیت دقیقی از چشم های شما به فرد متخصص می دهد و متخصص با توجه به معیار های استاندارد مشکل چشمی شما را تشخیص می دهد. البته شما نیز می توانید در منزل از این نمودار استفاده کرده و در صورت بروز مشکل به پزشک مراجعه کنید. برای استفاده از این نمودار باید آن را به دیوار بچسبانید و ۲۰ قدم از آن دور شوید و سعی کنید از ریز ترین مورد ها شروع کنید و در حین انجام تست یکی از چشم های خود را با دست بگیرید.

نمودار چشمی آسان ترین روش برای تشخیص مشکلات چشمی

معاینه های آنلاین

بسیاری از معاینه های آنلاین برای شما مفید خواهد بود و بیماری چشمی شما را زود تر از موعود تشخیص می دهد. این معاینه ها برای سنجش توانایی در تمرکز به جسم های دور و نزدیک، وجود حساسیت به نور و ….. به کار می رود. برای این کار کافی است یکی از برنامه های معاینه آنلاین چشم را در گوشی خود نصب کرده و تست های آن را انجام دهید و منتظر پاسخ بمانید.

درک عمق

این معاینه به نام بینایی سه بعدی نیز شناخته می شود و می تواند دور بینی و نزدیک بینی چشم را تشخیص دهد. برای این کار کافی است دست خود را روی یک دایره نگه دارید. ابتدا به دستان خود متمرکز شوید در این صورت باید اطراف دستتان به طور کامل محو شوند و شما آن ها را تار ببینید. بعد از این کار به دایره متمرکز شوید تا بتوانید انگشت خود را تار ببینید. اگر در این آزمایش مشکل داشتید و نتوانستید آن را انجام دهید حتما به پزشک مراجعه کنید.

معاینه چشم در خانه

معاینه ساده برای تشخیص آستیگمات

آستیگماتیسم یکی از رایج ترین مشکلات چشمی می باشد که به دلیل انحنای قرنیه رخ می دهد و نور های بازتاب شده در یک نقطه جمع نمی شود بنابراین شما تصاویر را چند تایی می بینید. افرادی که دارای چشم های آستیگمات هستند در تمرکز کردن بر روی یک جسم ناتوان اند و نمی توانند به خوبی این کار را انجام دهند و دید آن ها چند تایی می شود. اگر می خواهید این مشکل را در منزل تشخیص بدهید باید با استفاده از عینک خود به یک تصویر نگاه کنید و فاصله شما از تصویر باید حدودا ۳۵ سانتی متر باشد. در صورتی که خط های مشاهده شده تاریک بود بدین معنا است که چشمان شما آستیگمات نمی باشد و در صورتی که خطوط را چند تایی دیدید و حالت آن ها تار و کمی روشن بود بدین معنا است که چشم های آستیگماتیسم دارید.

آزمایش نقطه کور

همانطور که می دانید چشم انسان دارای محدودیت هایی می باشد و دارای نقطه کور است. در واقع همه افراد دارای نقطه کور می باشند که شما می توانید با یک آزمایش ساده از این مشکل اطلاع پیدا کنید. برای تشخیص نقطه کور باید با دست خود چشم راستتان را بپوشانید و به یک نقطه در طرف راست نگاه کنید. اگر علامت هایی را دیدید که در حال محو شدن بود بدین معنا است که نقطه کور دارید.

تاری دید و مشکلات بینایی در خانه قابل تشخیص است.

تاری دید

ماکولا به مرکز قرنیه چشم شما گفته می شود که توانایی این را دارد تا به شما در تمرکز کردن، رانندگی و کتاب خواندن کمک کند. اگر ماکولای چشم آسیب ببیند باعث می شود تاری افزایش پیدا کند که در این صورت در حین خواندن کتاب دچار مشکل می شوید.

امتحان تاریکی

یادتان باشد که این روش یکی از بهترین و فوق العاده ترین روش ها برای معاینه چشم در خانه می باشد و افرادی که شک دارند که دچار مشکلات بینایی هستند یا خیر با این روش می توانند از مشکلات بینایی خود اطمینان حاصل کنند. برای این کار لازم است تا فضای خانه را تاریک کرده و تلویزیون را روشن کنید. اگر در این تاریکی شما بتوانید به خوبی تمامی وسایل خانه را مشاهده کنید. بعد از این روش سعی کنید برق اتاق را روشن کنید و در این حالت هم چشمان خود را امتحان کنید. اگر بیش تر از ۶۰ ثانیه برای طبیعی شدن نور زمان نیاز دارید بدین معنا است که چشمان شما دچار تنبلی شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو