حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: در آستانه سالروز پیروزی رزمندگان در خردادماه سال ۱۳۶۱ و آزادسازی خرمشهر هستیم که فتح مهمی بود؛ هم‌چنین در این ایام شاهد پیروزی ملت فلسطین بودیم که بسیار ارزشمند بود.

وی افزود: در حادثه این ۱۲ روزی که بین مسلمانان فلسطین و رژیم غاصب، جنگ تمام عیاری شکل گرفته بود، برای اولین‌بار همه‌ی مردم فلسطین یکپارچه بودند؛ از کرانه غربی و غزه، کسانی که در اردوگاه‌هایی که در سایر کشورها بودند و آن‌ها که در منطقه ۱۹۴۸ زندگی می‌کنند، همگی به‌صورت یکپارچه بودند و این وحدت واقعا ارزشمند بود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا و تسنیم بخوانید؛ 

* هم‌چنین پاسخ قاطع غزه به تجاوز صهیونیست‌ها موفقیت بزرگی برای مردم فلسطین بود و ملت‌ها همه‌جا به‌خوبی در صحنه آمدند. دولت‌ها نیز مختلف بودند و متأسفانه دولت‌های غربی مواضع نادرستی گرفتند و کشورهای اسلامی معمولا مواضع خوبی داشتند و از دنیای عرب هم انتظار دیگری بود و متأسفانه خیلی‌هاشان تا روزهای آخر ساکت و صامت بودند اما مقاومت و ایستادگی یک ملت پیروزی به همراه دارد.

* ملت فلسطین در برابر یک رژیمِ تا دندان مسلح بودند که غربی‌ها، آمریکا و اروپا به آن کمک می‌کنند ولی فلسطین پیروزی بزرگی به‌دست آورد و به ملت صبور، مقاوم و مجاهد فلطین تبریک می‌گوییم.

*{ درباره موج چهارم کرونا}: کم‌کم از موج چهارم این بیماری عبور می‌کنیم و همه استان‌ها از نقطه پیک عبور کرده‌اند و مسیر ما کاهشی است و نقطه قرمز در سطح کشور بسیار محدود است و کشور در شرایط زرد و نارجانی به‌سر می‌برد که البته باید بازهم تلاش کنیم تا شرایط بهتر شود.

* در مدت شیوع کرونا روزهای سختی داشته‌ایم، ما روزهای پیک این بیماری که ویروس جهش‌یافته وارد کشور شد و استانی را درگیر کرد و بعد سایر استان‌ها درگیر شدند را شاهد بودیم و نیز روزهایی را داشتیم که امیدبخش بود و مردم جهان خبر تولید واکسن برای این بیماری را شنیدند.

* این ۱۵ ماه، روزهای تاریخی برای آزمون مردم ایران بود که هم شیوع کرونا را داشتند و هم تحریم‌ها را تجربه می‌کردند. قطعاً در این ۱۵ ماه مردم ما پیروز بودند و مدافعان سلامت در خط نخست این پیروزی قرار داشتند.

*  کشورهایی که تحریم و محاصره اقتصادی نداشتند هم خرید تجهیزات و دارو برایشان سخت بود، حالا ما که در تحریم بودیم وضعیت‌مان چقدر دشوارتر بود. کشوری که در تحریم نیست، می‌تواند به راحتی به اقشار و طبقات کمک می‌کند البته ما هم یاری کردیم ولی روزهای سختی بود.

* وقتی وارد پیک می شویم دستور العمل‌ها خوب مراعات می‌شود اما وقتی از پیک عبور می‌کنیم یک اطمینان کاذب در جامعه درست می شود و متاسفانه رعایت پروتکل‌ها کاهش می‌یابد، سهل‌انگاری‌ها آغاز می‌شود و همین مقدمه موج بعدی می‌شود و این مشکل اصلی است.

* باید کاملا پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنیم، همه بخش‌هایی که مسئولیت دارند، از خود وزارت بهداشت و درمان گرفته تا بخش‌های نظارت بر کسب و کارها، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج همه باید در کنار هم قرار بگیریم و کاری کنیم پروتکل ها بسیار دقیق رعایت شود و با متخلفان قاطعنانه برخورد شود.

ادامه دارد