اختلالی در نوزادان که با کم کاری مادرزادی تیروئید به وجود می آید

63

1400/3/4

14:17


مسئول بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان می تواند باعث ایجاد عقب ماندگی های ذهنی شود.

اختلالی در نوزادان که با کم کاری مادرزادی تیروئید به وجود می آید

به گزارش بهداشت نیوز، روح اله یزدانی اظهار کرد: غده تیروئید یا سپردیس، پروانه‌ای‌شکل بوده و در قسمت عرضی حنجره، در جلوی گلو قرار دارد همچنین این غده جزو بزرگترین غدد اندوکرین بوده که از دو لوب تشکیل شده است.

وی با بیان این که غده تیروئید در خانم ها بزرگتر است، گفت: وزن این غده حدود بیست و پنج گرم بوده و در جلو و طرفین گردن و مقابل مهره‌های تحتانی گردن و اولین مهره پشتی قرار دارد.

یزدانی مهم ترین هورمون های تیروئید را تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) خواند و گفت: مقدار تیروکسین در بدن زیادتر بوده اما تری یدوتیرونین دارای اثر بیولوژیکی بیشتری است و هنگامی که هورمون های تیروئید در خون آزاد شوند، T4 تبدیل به T3 می شود.

وی ادامه داد: یک هورمون دیگر به نام کلسی تونین نیز توسط غده تیروئید تولید می شود؛ کلسی تونین توسط سلول های خاص در غده تیروئید تولید شده و بر خلاف T4 و T3، کلسی تونین در تنظیم سوخت و ساز بدن دخالتی ندارد و هورمونی است که در تنظیم کلسیم بدن دخالت دارد و به کاهش کلسیم خون کمک می کند.

یزدانی با بیان این که عملکرد تیروئید توسط غده هیپوفیز که در مغز جای دارد، تنظیم می شود، گفت: میزان تولید هورمون تیروئید توسط غده هیپوفیز کنترل و این غده نیز توسط غده هیپوتالاموس تنظیم می شود.

وی کم کاری تیروئید (هایپوتیروئیدی)، پرکاری تیروئید (هایپرتیروئیدی)، بزرگی غده تیروئید (گواتر)، توده های تیروئید، سرطان تیروئید، التهاب تیروئید (تیروئیدیت) و کم کاری تیروئید را شایعترین مشکلاتی خواند که تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهند.

یزدانی درخصوص کم کاری تیروئید گفت: وقتی غده تیروئید کمتر از حد طبیعی فعالیت کند یا از بدو تولد ناقص شکل گرفته باشد یا به وسیله جراحی، همه تیروئید یا قسمتی از آن برداشته شده باشد و یا ید کافی در رژیم غذایی موجود نباشد دیگر نمی تواند هورمون کافی تولید کند و به این حالت کم کاری تیروئید گفته می شود.

وی ادامه داد: در بعضی موارد کم کاری تیروئید ناشی از مشکلی در غده هیپوفیز است که در مرکز مغز قرار دارد، سایر دلایل کم کاری تیروئید التهاب موقت تیروئید و داروهایی است که بر کارکرد این غده تاثیر میگذارد.

یزدانی یادآور شد: کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان می تواند باعث ایجاد عقب ماندگی های ذهنی شود.

وی بیماری هاشیموتو را شایع ترین دلیل کم کاری تیروئید خواند و افزود: این بیماری یک اختلال خودایمنی است که در آن بدن به غده تیروئید حمله می کند و نتیجه این حمله، آسیب دیدن تیروئید و کاهش تولید هورمون است.

یزدانی خستگی و فرسودگی، کندی حرکات و تنبل شدن، مشکل در تمرکز و فعالیتهای مغزی، افزایش وزن بدون علت مشخص، پوست خشک خشن و خارش دار، خشک شدن، خشن شدن و نازک شدن موها، احساس سرما مخصوصا در انتهای دست و پا، یبوست، گرفتگی عضلانی و ناباروری و یا سقط جنین را از علائم کم کاری تیروئید عنوان کرد.

وی درخصوص درمان کم کاری تیروئید گفت: اگر تشخیص پزشک کم کاری تیروئید باشد هورمون های تیروئید را به صورت قرص تجویز خواهد کرد و بیشتر افرادی که کم کاری تیروئید دارند باید این قرص ها را تا پایان عمر استفاده کنند.

یزدانی خاطرنشان کرد: درمان کم کاری تیروئید در طولانی مدت باعث می شود فرد انرژی بیشتری داشته باشد، کلسترولش پایین بیایید و به تدریج کاهش وزن داشته باشد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو