پروانه ای اثرگذار در افزایش سوخت و ساز بدن

58

1400/3/5

12:49


رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تیروئید غده کوچکی شبیه پروانه است که در جلوی گردن، روی نای و پایین تر از غضروف تیروئید، قرار دارد و بزرگ‌ترین غده درون‌ریز بدن بشمار می‌رود؛ دارای دو لوب (راست و چپ) و یک قسمت میانی به نام ایسموس دارد.

پروانه ای اثرگذار در افزایش سوخت و ساز بدن

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر پری میرشفیعی بیان کرد: تیروئید در افزایش سوخت و ساز بدن، تکامل سیستم مغزی عصبی و همچنین رشد و نمو نقش اساسی دارد.
 
وی ضمن تاکید بر اینکه اثرات هورمون تیروئید(تیروکسین) در رشد و تکامل مغز بسیار مهم و ضروری است، افزود: اگر به هر علتی هورمون تیروئید در بدن تولید نشود، ‌یا تولید آن کم باشد، بیماری کم‌ کاری تیروئید به ‌وجود می‌آید و عوارض مختلفی در بدن پدیدار می‌گردد؛ این عوارض در سنین مختلف متفاوت هستند و اگر ترشح هورمون بیش از حد طبیعی شود موجب بیماری پرکاری تیروئید می‌شود و عوارض مختلفی در بدن پدیدار می‌گردد.
 
وی تاکید کرد: کم کاری تیروئید در مراحل اولیه اش به ندرت سبب ظهور علایم بیماری می شود، ولی در اغلب مواقع، کم کاری تیروئید درمان نشده می تواند سبب ایجاد چاقی، درد مفصل، ناباروری و بیماری قلبی شود.
 
وی اظهار داشت: برای تشخیص تیروئید آزمایش های دقیق سنجش عملکرد تیروئید در دسترس هستند و درمان کم کاری تیروئید با هورمون های تیروئید سنتتیک معمولا راحت، ایمن و موثر است وقتی که دوز مناسبی از دارو مصرف شود.
 
دکتر میرشفیعی در ادامه خاطرنشان کرد: کم کاری تیروئید اولیه، کم کاری تیروئید مرکزی یا ثانویه و کم کاری تیروئید محیطی از انواع بیماری های کم کاری تیروئید هستند.
 
رییس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در اکثر بیماران مبتلا به بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان اختلالی در ساختمان و یا عملکرد غده تیروئید وجود دارد که به این موارد بیماری کم کاری تیروئید نوزادان اولیه می‌گویند؛ در برخی از بیماران مبتلا به بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان اختلال در ساختمان و یا عملکرد غده تیروئید وجود ندارد، بلکه به ‌علت اختلال در غده هیپوفیز و عدم ترشح کافی هورمون ‌TSH، غده تیروئید تحریک نشده و در نتیجه هورمون تیروئید تولید نشده و بیماری بروز می‌کند؛ به این موارد بیماری کم کاری تیروئید نوزادان مرکزی و یا ثانویه می‌گویند.
 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو