درمان درد ساق پا با روش های علمی متفاوت

درمان درد ساق پا با روش های علمی متفاوت


منبع: آرگا

125

1400/3/9

10:08


درد ساق پا به دلایل مختلفی می تواند بروز کند که شاید حتی نشانه یک بیماری باشد و گاهی نیز در در این ناحیه به خاطر فشارهای زیادی است که بر حسب انجام کاری بر آن وارد می شود. برای درمان درد ساق پا ابتدا برای تشخیص علت درد باید به پزشک مراجعه شود و بسیاری از دردهی این ناحیه با انجام تمرینات و خود مراقبتی بهبود می یابد.

درد در ناحیه ساق پا به سه علت عمده عصبی، مشکلات عضلاتی-اسکلتی و علل عروقی که مربوط به رگ های خونی می شود، می باشد. گرفتگی عضلات ساق پا و لنگیدن در هنگام راه رفتن از نشانه های درد در این قسمت است. برای آگاهی از درمان درد ساق پا در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

درمان ساق پا و آشنایی با علل  درد

هر گونه فعالیت بدنی می تواند باعث ایجاد درد عضلات ساق پاها شود به خصوص اینکه یک برنامه تناسب اندام را به تازگی شروع کرده باشید، اما با بکارگیری اقداماتی ساده از جمله استراحت، کمپرس یخ و کشش می توانید این دردها را بهبود ببخشید، همچنین به هنگام ورزش کردن نباید بیش از حد از اندامتان کار بکشید، زیرا امکان بروز مجدد این مشکل وجود دارد. به طور کلی درد ساق پاها هنگامی به وجود خواهد آمد که از ماهیچه و بافت استخوان در اثر انجام ورزش های مکرر، زیاد از حد کار کشیده شود.

درد ساق پا یا سندرم استرس استخوان درشت نی در واقع التهاب عضلات تاندون ها و بافت های استخوانی اطراف درشت نی  است و درد اغلب در جایی که عضلات به استخوان می چسبند (مرز درونی استخوان درشت نی)، ایجاد می شود.

درمان درد ساق پاها

تغییرات ناگهانی در فعالیت های بدنی منجر به ایجاد درد ساق پا شده و این تغییرات می تواند در اثر افزایش تکرار دفعات انجام ورزش اتفاق بیفتد، مثلا افزایش تعداد روز های انجام ورزش هایی مثل دویدن در مسیر های طولانی و دویدن روی تپه با تغییر در شدت و مدت انجام آنها.

همچنین از دیگر عوامل موثر در ایجاد درد ساق پاها می توان به کف پای صاف یا قوس غیر طبیعی پاها و نیز انجام ورزش با کفش نامناسب اشاره کرد؛ حال بروز مشکل درد ساق پا در دونده ها، رقصنده ها و سربازان بیشتر از افراد دیگر اتفاق می افتد.

علائم و نشانه های درد ساق پا

مشهود ترین و رایج ترین علامت این عارضه، وجود درد در امتداد مرز استخوان درشت نی می باشد، ضمن اینکه احتمال دارد کمی ورم هم داشته باشد، به طور کلی درد ساق پا می تواند شامل علائم زیر باشد :

  • درد تیز و خنجری بوده و یا به حالت کند و ضرباندار
  • این درد قبل و بعد از انجام ورزش ایجاد شود.
  • با لمس کردن ناحیه آسیب دیده شدت یابد.

بهبود درد ساق پا

روش های درمانی برای درد ساق پاها:

برای بهبود درد ساق پاها می توان از روش های درمانی ذکر شده در ذیل استفاده نمود:

  • درمان گرفتگی عضلانی: در رفع گرفتگی ساق پا، صاف نگه داشتن و کشیدن پا به سمت جلو می تواند موثر باشد. ماساژ در درمان گرفتگی های عضلانی موثر است اما اگر درد ادامه یافت مصرف مسکن ها تاثیر بیشتری می گذارند. برای رفع این مشکل علاوه بر ماساژ از موارد دیگری همچون: در هنگامی که پا را به سمت جلو می کشید، چند ثانیه ای مکث کنید و بعد پا را به حالت اول برگردانید. برای رفع گرفتگی عضلات پا (ساق پا) بر روی پاشنه پای خود راه بروید هم می توانید استفاده کنید.

درمان های درد ساق پا

  • درمان لنگیدن و درد در هنگام راه رفتن: از آنجایی که لنگیدن در هنگام راه رفتن نشانه خطر بالای حمله قلبی می باشد از اهمیت بالایی برخوردار است و باید طبق یک برنامه درمانی به این شکل که: سیگار را ترک کنید، سطح دیابت و فشارخون بالا خود را کنترل نمایید، چربی و کلسترول خود را کاهش دهید، از داروهای ضد پلاکت استفاده کنید و پیاده روی انجام دهید پیروی نمایید.

راه های درمان درد ساق پا

  • استراحت: با استراحت نیم بیشتری از دردهای ساق پا را می توان درمان کرد. استراحت به این معنی که از انجام هرگونه فعالیتی که به تشدید شدن درد در این ناحیه منجر می شود اجتناب کنید.
  • کمپرس یخ: طبق نظریه پزشکان در ۴۸ ساعت اولیه درد هر ده دقیقه از یک کمپرس یخ برای تسکین درد در ساق پا استفاده کنید. قطعه های یخ را درون یک کیسه پلاستیکی بریزید و درون یک پارچه بپیچید و در محل درد قرار دهید.

روش های درمان درد ساق پا

  • بالا بردن پا: در هنگام نشستن و دراز کشیدن قرار دادن پا در سطحی بالاتر از ران هم به درمان درد ساق پا کمک می کند. هنگامی که دراز می کشید یک بالشت زیر پای خود قرار دهید و در هنگامی که نشسته اید پا را حداقل تا سطح مفصل ران بالا ببرید.
  • داروها: مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب زیر نظر پزشک نیز در تسکین پا درد موثر است.

    درمان دردهای ساق پا

درد ساق پا با استراحت بهبود می یابد اما در صورتی که علت ایجاد درد مشخص نشود امکان عود و بازگشت مجدد آن وجود دارد. بهتر است برای درمان به یک ارتوپد مراجعه کنید و علت اصلی بروز درد را ریشه کن نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو