خطرات کیست رحم و علائم شناسایی آن

خطرات کیست رحم و علائم شناسایی آن


منبع: آرگا

145

1400/3/16

16:07


رحم به عنوان عضو اصلی و مهم باروری در بانوان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و امکان دارد که تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار آسیب و بیماری شود. از این میان می توان به کیست های رحمی اشاره کرد که متناسب با علت ایجاد متفاوت بوده و تقسیم بندی می شوند و بانوان باید در رابطه با خطرات کیست رحم آگاهی لازم را داشته باشند تا بتوانند به موقع و در زمان مناسب به درمان و بهبودی آن بپردازند.

یکی از مشکلات و بیماری های شایع در بین بانوان که امکان دارد آن ها را درگیر کند کیست رحم می باشد که این نوع عارضه امکان دارد در تمامی رده های سنی اتفاق بیفتد. علل مختلفی ممکن است سبب بروز این مشکل شوند که اغلب قابل تشخیص و درمان می باشد. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب به جهت آشنایی و آگاهی شما عزیزان علائم و خطرات کیست رحم را به همراه راه های درمان آن مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی خطرات کیست رحم

کیست رحم در واقع انواع مختلفی دارد و در اثر عوامل گوناگونی در قسمت دیواره داخلی رحم به وجود می آید که اغلب با استفاده از عمل سونوگرافی قابل شناسایی می باشد. خطرات کیست رحم امکان دارد در برخی مواقع گسترده بوده و باعث ایجاد تغییراتی در رحم شده که دردهای شدیدی را به دنیال داشته و نیاز به جراحی و درمان دارد.

عوارض و خطرات کیست رحم

رحم همانند یک گلابی برعکس بوده که در قسمت لگن میان مثانه و رکتوم قرار گرفته است. این عضو شامل یک تنه و دهانه بوده و دارای سه قسمت داخلی، خارجی و میانی می باشد. رحم به دلیل نقش مهمی که در تولید مثل دارد بایستی به طور مرتب بر روی آن غربالگری های دهانه رحم انجام گیرد. به طور کلی کیست های رحم به دلایل متنوعی بروز پیدا کرده و نشانه ها و نحوه درمان آن ها به نوع علت ایجاد کیست بستگی دارد که در ادامه به معرفی انواع کیست رحم که اغلب در آزمایشات انجام گرفته قابل تشخیص بوده پرداخته ایم.

پیمادهای بروز کیست رحم

اندومتریوز

اندومتریوز به معنای ایجاد سلول های دیواره داخلی در فاصله میانی دیوار داخلی و لایه عضلانی می باشد که به حالت کیست در آن جا قابل مشاهده می باشد. این سلول ها می توانند در دیگر بخش های بدن نیز توسعه یافته و نشانه هایی را برای بیماری به وجود آورند.

فیبروم

میوم ها یا فیبروم ها نوعی تومور خوش خیم رحم می باشند که از نظر بافت به شکل سلول های عضلانی دوکی مانند هستند و برخی مواقع دچار تغییر شکل کیستیک شده و رد سونوگرافی به شکل کیست درون رحم قابل مشاهده می باشند. فیبروم ها اغلب به شکل بدخیم در نمی آیند اما امکان دارد موجب ایجاد درد، خونریزی شدید و نشانه های اعمال فشار بر اندام های اطراف رحم شوند. بهتر است بدانید که بعضی از نشانه های فیبروم غیر قابل شناسایی بوسیله انسان نیست ولی نشانه هایی دارد که می توان با کمک آن متوجه این بیماری شد همچون حس فشار به قسمت مثانه که با تکرر ادرار همراه می باشد، احساس یبوست مداوم و درد شکمی که ممکن است همراه با ناباروری باشد.

عوارض ناشی از کیست رحم

آدنومیوز

حالتی است که در آن سلول های دیواره رحم داخل جداره عضلانی تکامل پیدا می کنند. اغلب در بانوان چند قلوزا در سن باروری مشاهده می شود. این نوع بیماری در کسانی که جراحی های زیادی همچون سزارین و کورتاژ را بر روی رحم انجام داده اند، آغاز دوره قاعدگی در آن ها در سنین پایین تری صورت گرفته، میزان حجم و دوران پریود آن ها طولانی تر می باشد و در افراد فامیل سابقه مبتلا شدن به این عارضه را دارند بیشتر مشاهده می شود. این نوع بیماری به طور معمول علامتی نداشته اما امکان دارد سبب ایجاد خونریزی های شدید همراه با درد در هنگام پریودی شود.

کیست نابوتین

این نوع کیست به دلیل انسداد غده های موکوسی در قسمت گردن رحم به وجود می آید. این نوع عارضه بدون علامت بوده و نشانگر سرطان دهانه رحم نخواهد بود. این نوع کیست خیلی کم احتیاج به درمان دارد و در صورت نیاز می توان با عمل سوزاندن و یا سرمای شدید آن را از بین برد.

پیامدهای ناشی از کیست رحم

کیست در قسمت سزارین قبلی

این نوع کیست به دلیل عمل سزارین قبلی بر روی رحم در بخش جلویی و قسمت پایین بدنه آن مشاهده می شود که به دلیل مکان و تصویر اسکن ضایعه در سونوگرافی به سادگی قابل شناسایی می باشد.

استفاده از تاموکسیفن

این نوع قرص اغلب توسط اشخاصی که به سرطان پستان مبتلا هستند استفاده می گردد و موجب بوجود آمدن کیست رحم در فاصله میانی دیواره داخلی و عضلانی می گردد.

مول هیداتی فرم مهاجم یا بچه خوره

یک نوع بیماری نادر می باشد که به دلیل اختلال ژنتیکی به وجود می آید. در این نوع بیماری فقط جفت شکل گرفته که در واقع به شکل غیر عادی رشد کرده و می تواند به لایه عضلانی هجوم برده و به شکل کیست رحم مشاهده گردد. در این نوع بیماران تست حاملگی مثبت شده و بیمار اغلب خونریزی نامرتب دارد.

راه های دفع و از بین بردن کیست رحم

عروق رحمی

برخی از شریان ها ساختاری مشابه کیست در سونوگرافی دارند که در صورتی که سونوگرافی رنگی صورت گیرد با مشاهده گردش خون درون آن ها قابل شناسایی می باشند.

مضرات و عوارض کیست

به طور کلی وجود کیست در رحم و تخمدان خطرات زیادی در پی ندارد ولی در بعضی مواقع امکان دارد موجب تغییر یافتن وضعیت تخمدان ها گردد و گردش خون را متوقف کند که بیمار به شکل دردهای زیاد شکمی با آن رو به رو می شود و در مواقع شدید ناچار به خارج ساختن کیست می شود.

کیست ها خیلی کم تبدیل به سرطان می گردند و اغلب با خوردن دارو و یا جراحی درمان می شوند ولی امکان دارد سبب به وجود آمدن تومورهایی شود که خوش خیم می باشند همچون کیست درمویید که یک نوع تومور خوش خیم به حساب آمده و درصد بدخیم شدن و بوجود آمدن سرطان خیلی کم می باشد. کیست رحم اغلب نشانگر سرطان رحم یا دهانه رحم نمی باشد. این نوع کیست دفع نمی گردد. در صورتی که کیست رحم ناشی از اندومتریوز، آدنومیوز یا فیبروم رحمی باشد می تواند دردهای شدید پریودی را به وجود آورد.

مضرات وجود کیست رحم

در رابطه با کیست تخمدان می توان گفت که این نوع کیست یک ساک شامل مایع در تخمدان می باشد که اغلب علامتی ندارد. کیست تخمدان برخی مواقع با نشانه هایی همچون نفخ کردن، زیاد شدن زمان قاعدگی، درد زیر شکم، وجود درد در زمان نزدیکی و خونریزی های نامرتب مشاهده می شود. در صورتی که کیست تخمدان پاره شود یا تخمدان حاوی کیست حرکت کند امکان دارد درد شکمی شدید به وجود آید. کیست های تخمدان به ندرت بدخیم می باشند و در افراد پیر احتمال بدخیمی آن ها زیادتر است. این نوع کیست ها اغلب با انجام سونوگرافی قابل شناسایی هستند و به طور معمول ظرف دو ماه برطرف می شود.

انواع خطرات کیست رحم

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با پیامدها و خطرات کیست رحم و نمونه های آن آشنا کردیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد. برای کسب اطلاع از دانستنی های بارداری و سلامت جنین و نوزاد می توانید از قسمت کودک و والدین دیدن نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو