علت جوش صورت نوزاد و نحوه رفع آن

علت جوش صورت نوزاد و نحوه رفع آن


منبع: آرگا

112

1400/3/17

16:10


یکی از انواع عارضه های پوستی در نوزادان که به طور معمول حدود چند هفته بعد از به دنیا آمدن بر روی قسمت های مختلف بدن ظاهر می شود و به صورت موقت بوده آکنه یا جوش می باشد. علت جوش صورت نوزاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که پوست نوزاد را تحت تاثیر قرار داده و باعث آسیب آن شده است ولی می توان با بهره گیری از روش های موثری به درمان آن پرداخت.

نوزادان به دلیل دارا بودن پوستی حساس و لطیف در صورت هر گونه تغییر در محیط و شرایط مراقبت از آن ها خیلی سریع واکنش نشان داده و تغییرات و ضایعاتی بر روی پوست آن ها ظاهر شده که البته برخی از آن ها بدون نیاز به درمان به صورت خود به خود بهبود پیدا می کنند. بدین منظور قصد داریم در این مطلب برای آگاهی و راهنمایی شما عزیزان به بررسی علت جوش صورت نوزاد و موثرترین راه های درمان آن بپردازیم.

بررسی علت جوش صورت نوزاد

جوش یا آکنه نوزادی نوعی بیماری پوستی بوده که از جمله نشانه های تغییرات هورمونی بدن به منظور مطابقت با محیط خارج از رحم مادر می باشد و در صورت های مختلفی پدیدار می شود. این نوع عارضه بسیار شایع بوده و کاملا عادی می باشد و می توان با تشخیص علت جوش صورت نوزاد خیلی راحت آن را رفع نمود.

روش های مناسب درمان جوش صورت کودک

این نوع جوش ها در رنگ های سفید و صورتی ظاهر شده و برخی از آن ها حالت چرکین و برخی به صورت غیرعفونی می باشند.برخی از نوزادان جوش های سرسفیدی به اسم میلیا بر روی بینی یا گونه و یا قسمت چانه شان می زنند که در طی چند هفته برطرف می شوند و احتیاجی به درمان ندارند. در ادامه مهمترین دلایل بروز جوش صورت در نوزادان را در اختیارتان قرار داده ایم.

وجود عفونت های قارچی :

امکان دارد دلیل ایجاد این نوع جوش ها در نوزادان وجود قارچ ها باشند. جوش های سرسفید روی بینی و گونه نوزادان به طور معمول در طی چند هفته به شکل خود به خودی برطرف شده و احتیاجی به درمان و یا بکار بردن لوسیون ندارند. عفونت های قارچی به طور معمول پس از استفاده یک دوره داروهای آنتی بیوتیک ایجاد می شوند و به نسبت این که در کدام بخش از پوست نوزاد بوجود آمده اند فرق دارند.

اصلی ترین علت جوش صورت نوزاد

آلرژی نسبت به دارو و غذا :

در صورتی که کودک شما جوش های چرکین با مرکز کمرنگ داشت  امکان دارد بخاطر حساسیت داشتن به دارو و غذا و یا حتی نیش حشرات مختلف و یا با یک نوع عامل ویروسی بروز پیدا کرده باشد. این نوع جوش های پوستی اغلب دارای خارش هستند و مقداری ناراحت کننده می باشند و در همه مناطق بدن احتمال دارد که ظاهر شوند. این موارد زیاد مهم نیستند ولی مواظب علائمی از قبیل اختلالات تنفسی و بلع در کودک خود باشید. در صورتی که این جوش ها برطرف نشدند بهترین کار این است که به متخصص مراجعه نمایید.

قرار گرفتن در مقابل آفتاب سوختگی و شرایط آب و هوایی سرد و گرم :

همان گونه که قرارگیری کودک در برابر هوای گرم یا سرد ممکن است موجب بروز جوش شود. آفتاب سوختگی نیز موجب بروز جوش های ریزی بر روی صورت کودکان خواهد شد. به منظور این کار می توانید از کرم ضد آفتاب ویژه کودکان در هر رده سنی استفاده نمایید. ولی بهترین روش مواظبت از نوزاد در مقابله با آفتاب سوختگی این است که او را تا حدود شش ماه از قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید محافظت نمایید. برای آفتاب سوختگی های کم و جزئی روزانه یک پارچه خنک را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی پوست نوزاد بگذارید و برای سوختگی های شدید به متخصص مراجعه نمایید.

نحوه درمان جوش صورت کودک

حالت اگزما :

اگزما در واقع جوش قرمز رنگی می باشد که امکان دارد در پاسخ به عاملی ایجاد شده باشد و معمولا همراه با خارش می باشد. این عارضه در کودکانی که زمینه خانوادگی آسم، حساسیت و درماتیت دارند اغلب رایج تر می باشد. اگزما امکان دارد بر روی صورت کودک به شکل جوش یا به صورت تاول ایجاد شود که با گذشت زمان خشک شده و حالت کلفت و فلس مانندی به خود می گیرد. همینطور امکان دارد اگزما بر روی قسمت هایی از بدن همچون سینه، پشت زانو، آرنج و بازو دیده شود. برای رفع اگزما در ابتدا عوامل تحریک کننده را شناسایی کنید و سپس نوزاد را از آن ها دور کنید. از صابون و ترکیبات شوینده لطیف استفاده نماید و همچنین مقداری مرطوب کننده بکار برید. چنانچه مشکل حادتر می باشد باید درمان آن بوسیله متخصص انجام گیرد.

علل ایجاد جوش صورت نوزاد

وجود هورمون های بدن مادر :

از دیگر علت هایی که باعث ایجاد جوش صورت در نوزاد می شود اثرات هورمون های بارداری مادر می باشد که بر گردش خون نوزاد اثر می گذارد. این نوع هورمون ها موجب تحریک غده های چربی نوزاد شده و در نتیجه سبب ایجاد جوش بر روی قسمت هایی همچون گونه، پلک، پیشانی، چانه، گردن و … می شود.

نحوه رفع و درمان جوش صورت نوزاد

در ادامه به معرفی روش های کاربردی و موثری برای بهبودی و درمان این نوع جوش ها پرداخته ایم.

استفاده از شیر مادر :

به منظور برطرف کردن جوش های صورت از شیوه های طبیعی بهره مند شوید. به منظور این کار می توانید حدود چند قطره از شیر مادر را بر روی صورت نوزاد ریخته و خیلی راحت آن را بر روی جوش های پوستش پخش نمایید. راه دیگری که می توانید بکار گیرید این است که تمام صورت او را با یک پنبه یا نوک انگشت با استفاده از شیر مادر مالش دهید و به صورت حرکات دایره مانند شیر را بر روی صورتش به طور کامل پخش نمایید. برای از بین بردن جوش نوزاد این عمل را باید روزانه حدود سه مرتبه انجام دهید.

راه های درمان جوش صورت نوزاد

عوض کردن برنامه غذایی :

در صورتی که به کودک خود شیر مادر می دهید بهترین کار این است که در رابطه با برنامه غذایی خود با متخصص اطفال صحبت نمایید. امکان دارد پزشک به شما پیشنهاد کند که از استفاده از بعضی غذاها پرهیز نمایید. اگر چه این غذاها اثر مستقیمی بر روی تشکیل شدن جوش صورت نوزادان ندارد اما امکان دارد در پیشرفت حالت کلی سلامتی پوست کودک نقش مهمی داشته و اثر بگذارد به ویژه اگر فرزندتان با بیماری همچون اگزما درگیر است.

مراجعه به پزشک کودکان :

متخصص اطفال سفارشات مفیدی متناسب با وضعیت کودکتان در اختیارتان قرار می دهد. همینطور امکان دارد داروهای ویژه ای که دوز متناسب با نوزادان دارد تجویز نماید. در صورتی که آکنه نوزادی شدید باشد و برطرف نگردد امکان دارد درصد بروز اسکار بر پوست را بالا ببرد.

علت اصلی جوش صورت کودک

استفاده از روغن نارگیل :

از جمله مواد طبیعی و تاثیرگذار در درمان جوش صورت نوزادان که در سرتاسر جهان شناخته شده می باشد روغن نارگیل بوده که ویژگی مرطوب کنندگی دارد و می تواند در آب رساندن به پوست نقش مهمی را ایفا نماید. به منظور استفاده از این روغن چند قطره از آن را بر روی پنبه ریخته و خیلی آرام بر روی صورت کودک خود بمالید.

شستشو و آب رسانی کردن :

در صورتی که کودک شما با آکنه نوزادی مواجهه شده است سعی کنید پوست او را به طور منظم شستشو دهید و از انواع آب رسان های مختلف استفاده نمایید. پوست در واقع اولین عامل دفاعی در مقابل انواع عفونت ها می باشد. سعی کنید از ترکیبات شوینده خیلی ملایم و بدون بو استفاده نمایید. از انواع لوسیون ها و مرطوب کننده های ویژه کودکان به طور مرتب استفاده نمایید.

علت اصلی جوش صورت نوزاد

در این مطلب به منظور شناخت شما عزیزان به بررسی علت جوش صورت نوزاد و راه های مناسب درمان آن پرداختیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو