سبزیجات گرم مزاج کدامند و برای چه طبعی مناسب می باشند؟

سبزیجات گرم مزاج کدامند و برای چه طبعی مناسب می باشند؟


منبع: آرگا

116

1400/3/26

20:08


توجه داشته باشید که سبزیجات گرم مزاج دارای انواع مختلفی است که در این مقاله سعی داریم شما را با این دسته از سبزیجات آشنا نماییم.

سبزیجات گرم مزاج کدامند و برای چه طبعی مناسب می باشند؟

به طور کلی مزاج شناسی مواد غذایی همیشه یکی از مهم ترین شاخه های طب سنتی بوده و سالیان سال است که حکیمان طب سنتی در تلاش برای درک بهتر کارکرد مزاج ها بر بدن انسان هستند. همچنین که سبزیجات گرم مزاج در طب سنتی از جایگاه بسیار خاصی برخوردار هستند و دلیل آن هم مزایای بسیاری است که در خود جای داده اند.

آشنایی با سبزیجات گرم مزاج

بهتر است بدانید که مزاج و طبع انواع سبزی ها و گیاهان خوراک نقش مهمی را در سلامتی و تعدیل طبع شما ایفا خواهد کرد و حال اینکه سبزی ها در سفره غذایی ما ایرانیان جایگاه مهمی دارند و به همین خاطر اهمیت موضوع دو چندان خواهد شد.

همچنین در سال های اخیر بسیاری از افراد با ورود به انواع رژیم های غذایی گیاهی و سایر رژیم های غذایی که مصرف سبزی ها در تمامی آن ها جایگاه بسیار مهمی دارد، باعث شده تا بیشتر از پیش مزاج شناسی سبزی ها مورد توجه قرار گیرد.

توجه داشته باشید که سبزیجات و گیاهان خوراکی دارای طبع و مزاج های مختلفی هستند و به همین خاطر آگاهی از مزاج سبزی هایی که مصرف می کنید به شما کمک خواهد کرد تا با درک بهتری سبزی ها را در کنار یکدیگر در غذاها به کار ببرید و در مواقع لزوم نیز بتوانید از مصلح مناسب آن ها استفاده نمایید. به صراحت می توان گفت که مزاج شناسی همیشه از مهم ترین اصول به کار رفته در طب سنتی محسوب می شود که گرمی و سردی آن ها بر اساس اصول طب سنتی در سلامتی بدن اهمیت بالایی خواهد داشت.

در واقع درک درست از گرمیجات و سردیجات یا به عبارتی مواد غذایی گرم و مواد غذایی سرد تاثیر زیادی در متعادل نگه داشتن بدن دارد و اینکه چه سبزیجاتی طبع گرم و چه سبزی هایی طبع سرد دارند سوالی است که برای بسیاری افراد پیش آمده است.

نکات مهم در مزاج شناسی سبزیجات

نکته ای که بایستی بدان دقت داشته باشید صرف بیش از حد سبزی ها است زیرا برای همه افراد کمک کننده نیست و هر فرد باید با توجه به نوع سبزی و نوع مزاج خود اقدام به مصرف سبزیجات نماید.

خصوصیات سبزیجات گرم مزاج

همچنین هر کدام از سبزیجاتی گرم مزاج و سرد مزاج  که در سبزی خوردن مورد استفاده قرار می گیرند خواص خاصی دارند که استفاده به جای آن ها می تواند در درمان موثر باشد که در مقابل نیز مصرف مداوم و زیاد هر کدام از این سبزیجات با خواصی که دارد می تواند برای برخی از افراد مشکل ساز باشد.

برای مثال سبزی هایی مانند تره، شاهی، پیازچه و ترپچه از دیدگاه طب ایرانی نفاخ شناخته شده اند و باعث ایجاد نفخ در افراد مستعد خواهد شد. همانطور که می دانید سبزی ها از دیدگاه طب سنتی یک نوع داروی غذایی شاخته شده اند اما مصرف مداوم و زیاد هر دارویی از جمله سبزیجات در طب سنتی می تواند باعث بروز عارضه ها گردد.

اشنایی با انواع سبزیجات

انواع سبزی ها با طبع گرم:

به طور کلی سبزیجات نیز مانند مواد غذایی و خوراکی ها انواع مختلفی برای مزاج گرم و سرد دارد که در ادامه سعی داریم شما را با سبزیجات مناسب افراد گرم مزاج آشنا نماییم:

اسفناج:

در واقع مصرف اسفناج التهاب راه هوایی در بیماران آسمی را تخفیف خواهد کرد و همچنین این سبزی از رشد سلول های سرطانی در روده بزرگ جلوگیری نماید. همچنین خواص ضد دیابتی اسفناج نیز در مقالات طب نوین بیان شده است.

خصوصیات بارز اسفناج

جعفری:

همچنین سبزی جعفری نیز دارای خاصیت ضد سرطنی بوده و از متاستاز سلول های سرطانی جلوگیری خواهد کرد. عمدتا مصرف این سبزی در افراد دیابتی در محافظت از کبد این بیماران نقش داشته و در حتی مطالعه ای که مشخص شد این تاثیر قابل مقایسه با تاثیر گلیبورناید در این زمینه خواهد بود.

سبزی جعفری از تجمع اگزالات کلسیم در ادرار و به دنبال آن تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند، با اثر التهاب خود در بهبود زخم روده در کولیت اولسرو نقش دارد و از رشد سلول های سرطانی در دهانه رحم جلوگیری خواهد کرد.

آشنایی با سبزی جعفری

شاهی:

جالب است بدانید که سبزی جعفری وظایفی مانند باز کننده انسداد کبد و طحال، پاک کننده بدن از رطوبت لزج، تحلیل برنده بادهای بدن، مولد منی و محرک نیرو جنسی را بر عهده داشته و مصرف ناشتای آن بوی بد زیر بغل را رفع خواهد کرد.

دقت داشته باشید که مصرف بیش از حد این سبزی باعث بروز سردرد و تولید بخارات نامناسب و انسداد در بدن شده و برای چشم ها نیز مضر خواهد بود. در احادیث آمده که خوردن این سبزی در شب مضر بوده و باعث جذام و برص خواهد شد.

خصوصیات بارز سبزی شاهی

رازیانه:

توجه داشته باشید که سبزی خرفه که بدان رازیانه نیز گفته می شود دارای آثار ضد دیابتی می باشد و به ویژه در بهبود نارسایی کلیه ناشی از دیابت موثر است. رازیانه بر ضد هلیکوباکتر پیلوری عمل کرده و در درمان بیماری های گوارشی ناشی از این باکتری مفید واقع خواهد شد و از بروز زخم و سرطان معده نیز پیشگیری می کند.

این سبزی می تواند از التهاب کبد و فیروز آن جلوگیری کند و شدت درد دوادن قاعدگی را به حداقل برساند. به طور کلی مصرف ریحان خاصیت ضد التهابی دارد و از بروز زخم معده جلوگیری می کند.

انواع سبزیجات گرم مزاج

ریحان:

عمدتا مصرف سبزی ریحان می تواند سکته مغزی و عوارض ناشی از آن را درمان نماید و همچنین روغن تخم ریحان در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی موثر خواهد بود.

قارچ:

در واقع استفاده از قارچ در محیط آزمایشگاه مانع از تکثیر بیش از اندازه فیبروپلاست ها در چشم خواهد شد و به همین خاطر پس از جراحی گلوکوم چشم از تشکیل بافت جوشگاهی و اختلال در دید جلوگیری خواهد کرد و همچنین در درمان ناهنجاری های شکبیه نیز مفید خواهد بود.

خصوصیات بارز قارچ ها

کرفس:

جالب استبدانید که سبزی کرفس نقش بسیار مهمی در محافظت از کبد در مقابل سموم شیمیایی و داروهایی مانند استافینوفن دارد و به علاوه از بروز سرطان های مختلف مانند سرطان کبد جلوگیری خواهد کرد.

ویژگی های سبزی کرفس

نعناع:

معمولا استفاده از نعناع می تواند بیماری های ریوی مانند سل و سرطان را بهبود ببخشد و به علاوه این سبزی نقش مهمی در کنترل تهوع و استفراغ به ویژه پس از شیمی درمانی و رادیو تراپی خواهد داشت.

نعناع از سبزیجات گرم مزا

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب انواع سبزیجات چاق کننده و همچنین مطلب نحوه شستشوی سبزیجات نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو