قند خون ناشتایتان باید چند باشد؟

90

1400/3/31

15:49


فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری گفت:افرادی که سابقه خانوادگی دیابت را دارند، افرادی که اضافه وزن دارند، خانم هایی که سابقه دیابت بارداری و پلی کیستیک دارند و کسانی که سابقه فشار خون و نارسایی قلبی و مشکلات چشمی دارند، باید از سی سالگی و یا حتی زودتر، سالی یک بار قند خون خود را چک کنند قند خون ناشتای زیر صد طبیعی تلقی می‌شود.

قند خون ناشتایتان باید چند باشد؟

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر فرشید حق وردی بیان کرد: مهمترین فاکتور، پیشگیری از دیابت است، چرا که با پیشگیری از دیابت می توانیم از عوارض این بیماری مصون بمانیم، ورزش، کنترل وزن، داشتن رژیم سالم و کیفیت زندگی در به تعویق افتادن دیابت و عوارض آن نقش بسزایی دارد.

وی افزود: دیابت دو نوع تیپ ۱ و ۲ دارد که تیپ ۱ بیشتر در اطفال و نوجوانان دیده شده و مربوط به مسائل ژنتیکی است، اما شایع‌ترین دیابت، تیپ ۲ بوده که بیشتر سبک زندگی بر روی آن اثر دارد.

وی تاکید کرد: شایع ترین علت نارسایی کلیه و قطع پا (به جز تصادفات) و همچنین نابینایی دیابت است.

دکتر حق وردی خاطرنشان کرد: افرادی که سابقه خانوادگی دیابت را دارند، افرادی که اضافه وزن دارند، خانم هایی که سابقه دیابت بارداری و پلی کیستیک دارند و کسانی که سابقه فشار خون و نارسایی قلبی و مشکلات چشمی دارند، باید از سی سالگی و یا حتی زودتر، سالی یک بار قند خون خود را چک کنند قند خون ناشتای زیر صد طبیعی تلقی می‌شود.

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری در ادامه تاکید کرد: بسیاری از عادات غذایی ناسالم از زمان کودکی، در بزرگسالی عوارضی از جمله دیابت را به همراه دارد و باید در این خصوص از سوی والدین و مدارس آموزش های لازم در خصوص الگوی سالم تغذیه صورت بگیرد، مصرف غذاهای آماده باید حداقل برسد و استفاده از بستنی نیز باید به صورت تفننی باشد و بیشتر از میوه ها و سبزیجات استفاده گردد.

وی گفت: افراد دیابتی باید به میزان کالری و انرژی مواد غذایی توجه کنند به عنوان مثال مصرف زیاد خرما برای افراد دیابتی مضر بوده و بهتر است بیمارانی که دیابت دارند از استفاده تمامی شیرینی جات به میزان بالا خودداری کنند.

وی  در پایان افزود:  تحرک، تغذیه سالم و کنترل وزن تاثیر بسزایی در پیشگیری از همه بیماری ها از جمله دیابت دارند سه سم سفید، بسیار برای بدن مضر است از جمله نمک، شکر و برنج که استفاده از این سه ماده باید کنترل گردد چرا که ایرانیان عادت به استفاده زیاد از این مواد را دارند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو