پیک پنجم کرونا به سبک هندی

62

1400/4/6

14:01


پیک پنجم کرونا به سبک هندی

سلامت نیوز: به تعداد شهرها با وضعیت کرونایی قرمز اضافه شده تا نشانه‌هایی از شروع پیک پنجم کرونا در ایران دیده شود. روز گذشته سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد که «براساس جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی کشور تعداد شهرهای قرمز به 32مورد افزایش پیدا کرده است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،حالا بسیاری نگران هستند که عامل این موج جدید احتمالی جهش دلتای این ویروس موسوم به کرونای نوع هندی باشد.از روزی که کرونا به کشورمان هجوم آورد تا حالا 83هزار و 711نفر را به کام مرگ فرو برده است. تنها در روز گذشته 123نفر جدیدترین قربانیان این ویروس بودند که هر روز به تعداد آن افزوده می‌شود. موج‌های قبلی کرونا در ایران تعداد زیادی مرگ‌ومیر به‌جا گذاشتند و حالا خبر از موج پنجم رسیده است.

موجی که به‌نظر می‌رسد همانند پیک چهارم از استان‌های جنوبی آغاز شده، اما این‌بار گویی عامل این موج ویروس موسوم به نوع هندی کرونا است. روز گذشته فرهاد ابول‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به رسانه‌ها گفت: «آمار ابتلا به کرونا در استان‌های جنوبی کشور در حال افزایش است، خطر اصلی شیوع نوع دلتا کروناویروس است و با این شرایط باید خود را برای وضعیت قرمز جدید آماده کنیم.»همچنین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا از روند افزایشی کرونا در 5استان جنوبی خبر داد و گفت: «در حال حاضر ۳۲شهر قرمز و ۱۷۴شهر نارنجی و ۲۴۲ شهر زرد داریم.

البته روند کلی کشور یک روند نزولی است. درست است که سرعت نزول کمتر شده، اما روند نزولی است.»حالا متخصصان بهداشتی کشور رشد سریع تعداد شهرهای قرمز ایران را نشانه‌ای بر آغاز پیک پنجم کرونا در کشور می‌دانند. اما نکته مهم و هشدارآمیز درباره این پیک جدید آن است که به‌نظر می‌رسد این بار موج تازه کرونا قرار است بر مبنای جهش هندی آن گسترش یابد.

آن‌طور که علیرضا ناجی، متخصص ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی به رکنا گفته: «موج پنجم کرونا در ایران در حال آغاز است و اکنون شواهد زیادی از شروع این موج وجود دارد؛ بخصوص که تهران نیز در آستانه ورود به وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته و تعداد موارد ابتلا و بستری به شدت در حال افزایش است. اکنون موج‌های جدید کرونا در تمام کشورها بر مبنای شیوع واریانت دلتا یا همان کرونای هندی گسترش می‌یابد و این شرایط رفته رفته در ایران نیز بروز پیدا کرده است.

یعنی می‌توان گفت اکنون شرایط کشورمان به‌گونه‌ای است که اگر اقدام موثری برای جلوگیری از شیوع کرونای هندی انجام ندهیم، به‌زودی همان سناریویی که در پیک چهارم برای گسترش کرونای انگلیسی رخ داد، مجددا در شیوع کرونای هندی و آغاز موج پنجم کرونا تکرار خواهد شد.»ناجی همچنین مهم‌ترین اقدام در جلوگیری از شیوع کرونای هندی در شرایط کنونی را اعمال محدودیت‌های سختگیرانه کرونایی توصیف کرد و گفت:

«تاسفانه با وجود این که می‌دانیم تا پیش از انجام واکسیناسیون گسترده، باید نگاهی سختگیرانه نسبت به شیوع هر موج جدید کرونا در کشورمان داشته باشیم، ولی زمانی که وضعیت شهرهای جنوبی کشور با شیوع کرونای هندی قرمز شد، هیچ اقدامی برای قرنطینه این شهرها انجام ندادیم و اکنون کرونای هندی در بسیاری از نقاط ایران گسترش یافته است.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو