طرز تهیه کمپوت شلیل به 5 روش در منزل

طرز تهیه کمپوت شلیل به 5 روش در منزل


منبع: دلگرم

130

1400/4/13

10:08


طرز تهیه کمپوت شلیل به 5 روش در منزل

دستور تهیه کمپوت شلیل

شلیل یکی از میوه های تابستانی است که خواص بسیاری برای بدن دارد. همچنین کالری شلیل بسیار کم بوده و برای افرادی که نگران اضافه وزن هستند مشکلی ایجاد نمی کند.

با استفاده از شلیل می توان خوراکی های خوشمزه ای درست کرد. یکی از این خوراکی ها، کمپوت است. شما عزیزان می توانید به راحتی در منزل کمپوت شلیل درست کنید و لذت ببرید.

طرز تهیه کمپوت شلیل خانگی

مواد لازم جهت تهیه کمپوت شلیل:

  • شلیل 800 گرم
  • آب به مقدار لازم
  • شکر 1 لیوان

مراحل تهیه کمپوت شلیل:

شلیل ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید و تکه تکه کنید، درون ظرف شیشه ای بریزید که در فلزی داشته باشد بعد آب و شکر را بجوشانید فقط در حد دو سه جوش.

بعد از کمی حرارت افتادن روی شلیل ها بریزید و درب آن را محکم ببندید. حالا شیشه را در قابلمه ای قرار دهید و تا کمی مانده به سر شیشه آب بریزید. به مدت یک ربع بجوشانید.

بعد از یک ربع کمپوت آماده است تمام میوه هایی که قابلیت کمپوت شدن را دارند بدین ترتیب درست کنید.

طرز تهیه کمپوت شلیل

چطور کمپوت شلیل درست کنیم ؟

طرز تهیه کمپوت شلیل در منزل

مواد لازم جهت تهیه کمپوت شلیل:

  • شلیل 800 گرم
  • آب به مقدار لازم
  • شکر به دلخواه

مراحل تهیه کمپوت شلیل:

ابتدا میوه مورد نظر و آب و کمی شکر را داخل قابلمه بریزید و مستقیماً روی حرارت قرار بدهید تا یکی دو جوش بزند و بعد از روی حرارت بر دارید این نوع کمپوت ماندگاری ندارد نهایتاً چند روزی بیشتر در یخچال نمی ماند.

طرز تهیه کمپوت شلیل بدون پوست

در طرز تهیه کمپوت شلیل به مانند هر کمپوت دیگری گام اول در انتخاب میوه است. شلیل میوه ای است که به سرعت از شرایط سفت به نرمی می ‌رسد. پس میوه شما باید تازه باشد، اندکی سفت اما کاملاً رسیده.

بسته به اینکه چه طعمی از کمپوت خود می خواهید، می توانید در بازار در جستجوی شلیل شیرین و یا اندکی ترش بروید. شلیل ها را خوب بشویید و پوست بگیرید. اینکه چطور کمپوت شلیل خوشمزه داشته باشیم در یکدستی تا خوشمزگی در کنار زیبایی آن است.

پوست کندن شلیل ها می تواند در نهایت یک کمپوت شلیل خوشمزه و زیباتری را برای شما به ارمغان آورد. از طرفی شلیل بدون پوست در طرز تهیه کمپوت شلیل یکدست تر می پزد.

به هر حال در طرز تهیه کمپوت شلیل پوست کندن یک امر سلیقه ‌ای است؛ اما برای داشتن یک کمپوت خوب پخت و خوشمزه و جذاب، بی خیال پوست شلیل بشوید.

طرز تهیه کمپوت شلیل به مانند هر کمپوت دیگری برای ظرف اهمیت قایل است. از این رو بهتر است از یک ظرف شیشه ای با درب های فلزی استفاده کنید. شلیل های تکه تکه شده را در داخل ظرف هایی که انتخاب کرده اید، بریزید.

در ادامه به سراغ ساخت شربت می رویم. در ظرفی دیگر، آب را با شکر بجوشانید، البته نه خیلی زیاد. آنچنان که یک محلول غلیظ از آب و شکر داشته باشید، در حدود دو سه جوش کافی است.

آنقدر که مطمئن شوید با محلول آب و شکر داغ شده ای رو به رو هستید. در ادامه طرز تهیه کمپوت شلیل این آب و شکر را پس از انتظار اندکی سرد شدن بر روی شلیل هایی که از قبل در داخل ظرف های شیشه ای چیده اید، بریزید و درب شیشه ها را محکم ببندید.

ظرف های شیشه ای را در ظرفی دیگر، همراه با آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید. در طرز تهیه کمپوت شلیل میزان زمان قرار گرفتن در دل آب جوش به نوع سفتی شلیل بستگی دارد.

موضوعی که در ابتدای همین گفتار بر آن اندک اشاره ‌ای شده است. به هر حال برای میوه شلیل زمان ۱۵ دقیقه یک زمان منطقی به نظر می‌ رسد. زمان بیشتر از آن باعث از بین رفتن مواد معدنی مقوی آن از جمله ویتامین C آن می شود.

طرز تهیه کمپوت شلیل

کمپوت شلیل خانگی

طرز تهیه کمپوت شلیل با ماندگاری بالا

کمپوت هایی که با این روش درست می کنید اگر کاملاً شرایط درست کردن کمپوت را رعایت کنید ماندگاری بالایی دارد شاید بتوان چندسالی نگه داشت. برای اینکه کمپوت خوبی درست کنید میوه هایی که انتخاب کنید نباید له باشند و یا زدگی نداشته باشد و کاملاً سالم و مرغوب باشد.

آنها را خوب بشویید و خشک کنید و داخل شیشه های در فلزی استریل شده بریزید تا کل شیشه پر شود و در یک قابلمه آب بریزید و بگذارید روی حرارت تا بجوش بیاید، سپس شکر را به آن اضافه کنید و اجازه بدهید شکرها کاملا حل شوند. میزان شکر و آب بستگی به میوه ی کمپوت و میزان آن دارد.

از روی حرارت بردارید و اجازه بدهید سرد شود. زمانی که کاملاً سرد شد روی میوه های داخل شیشه بریزید تا لب به لب شیشه پر شود و در شیشه را ببندید و شیشه ها را به صورت وارونه داخل یک قابلمه بچینید و آب سرد بریزید تا نیمه های شیشه داخل قابلمه آب داشته باشد.

روی حرارت بگذارید و زمانی که آب به جوش آمد زیر شعله را کمتر کنید، به مدت 20 دقیقه اجازه بدهید بجوشد بعد از این زمان شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید سرد شوند. سپس آن ها را در مکانی خنک و تاریک قرار بدهید بعد از باز شدن در شیشه آن را زودتر مصرف کنید.

طرز تهیه کمپوت شلیل

آموزش کمپوت شلیل

طرز تهیه کمپوت شلیل ساده

در این روش ابتدا شکر و آب را مخلوط کنید و اجازه بدهید بجوشد زمانی که کمی غلیظ تر شد میوه های خرد شده را به آن اضافه کنید. و اجازه بدهید با هم کمی بجوشند اما له نشوند زمانی که میوه ها کمی نرم شدند شعله را خاموش کنید.

زمانی که سرد شدند آن ها را داخل ظرف درداری قرار بدهید و داخل یخچال قرار بدهید با این روش هم نمی توانید کمپوت را زیاد نگهداری کنید.

همچنین بخوانید:

طرز تهیه رانی شلیل به 2 روش آسان + ویدیو


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو