طرز تهیه مربای لیمو ترش

مربای لیمو ترش , طرز تهیه مربای لیمو ترش خانم گل آور , دستور پخت مربای لیمو با عسل مجلسی

مربای لیمو ترش از جمله مربا‌ های خوش‌عطر و خوشمزه ‌ای است که برای تزئین انواع دسر و کیک نیز از آن استفاده می ‌کنند. مربا لیمو ترش خیلی سریع و راحت تهیه می شود و برای وعده صبحانه هم بسیار مناسب است. در فصل لیموترش حتما این مربای خوشمزه را تهیه کنید که علاوه بر طعم و مزه خوب آن، بسیار مفید می باشد زیرا از خواص خوب لیموترش نیز بهره می برد. لیمو ترش سرشار از ویتامین C می باشد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مربای لیمو ترش در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم مربای لیمو ترش
لیمو ترش سالم و ریزنیم کیلو گرم
شکر۱ کیلو گرم
آب۳ پیمانه
آبلیمو۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه مربای لیمو ترش

مرحله اول

برای تهیه مربای خوشمزه و مخصوص با لیمو ترش در ابتدای کار، به کمک چاقوی تیز روی لیموها چند تا برش یکسان ایجاد می ‌کنیم به طوری که نوک و ته لیموها متصل باقی بماند. (تقریبا پنج برش) در یک قابلمه آب می ریزیم و می جوشانیم.

مرحله دوم

در این مرحله لیمو های برش خورده را داخل آب جوش می ریزیم و ۵ دقیقه می جوشانیم و لیموها را آبکش میکنیم و ۳ بار این کار را انجام می‌دهیم ولیموها را آبکش میکنیم و روی آن آب سرد می ریزیم. باید دقت کرد که لیموها اگر بیش از حد پخته شود، له می‌شوند.

مرحله سوم

البته اگر کم هم پخته شوند در آوردن هسته و دانه سخت است. لیموها را که نرم شده به صورت عمودی بین دو انگشت قرار می‌دهیم و فشار می دهیم تا پره های ایجاد شده باز شده و تفاله ها و تخم لیمو به راحتی خارج شوند تفاله ها را کاملاً تمیز می کنیم.

مرحله چهارم

بعد با قیچی هر گلبرگ را دوباره از وسط چاک می زنیم تا تعداد گلبرگ ها زیادتر شود و قشنگ تر دیده شود. لیموها را ۱۲ ساعت داخل آب سرد نگه می‌ داریم دو سه بار آب آن را عوض می‌ کنیم تا تلخی لیمو برود. بعد شکر و آب را مخلوط می کنیم و روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا بجوشد.

مرحله پنجم

سپس لیموها را داخل شهد می‌اندازیم و با حرارت ملایم حدود نیم ساعت بجوشد .یک قاشق آبلیمو اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم قوام بیاید تا رنگ لیموها شفاف شود. یکی از نشانه ‌های حاضر شدن مربا شفاف شدن رنگ آن است. بعد از آماده شدن مربا، روی آن دم کنی می گذاریم تا وقتی که کاملاً خنک شد.

مرحله ششم

در ظرف مورد نظر می ریزیم و در یخچال نگه می داریم و موقع سرو مربای آلبالو تزیین می‌ کنیم. علت این که اول تعداد برش ها را زیاد نزدیم چون موقع فشار دادن لیمو برای خارج کردن تفاله ها ممکن است پره‌ها پاره شوند. ولی بعد از خارج کردن تفاله راحت می توانیم هر قدر خواستیم گلبرگها را زیاد کنیم.