آمار عجیب و غریب از دسترسی به «گُل» در تهران

منبع: برترین ها

61

1400/4/26

11:15


روزنامه همشهری در گزارشی به بررسی موضوع دسترسی به مواد مخدر در تهران پرداخته است.

روزنامه همشهری در گزارشی به بررسی موضوع دسترسی به مواد مخدر در تهران پرداخته است.

دسترسی به موادمخدر به زیر ۷دقیقه رسید!

در این گزارش آمده: 

* قیمت موادمخدر روزبه‌روز نسبت به نرخ تورم پایین‌تر می‌آید.

* در فضای مجازی یا با یک تلفن در کمتر از ۷ دقیقه می‌توان به مواد‌مخدر دسترسی پیدا کرد.

* سیستم قاچاق درواقع دارد سوبسید می‌دهد تا قیمت مواد بالا نرود و تقاضا در جامعه زیاد شود.

* (درباره افزایش مصرف ماده‌مخدر گل در سنین پایین): «متوسط سن مصرف‌کنندگان مواد‌مخدر در ایران نسبت به یک‌دهه گذشته بین 2 تا 3سال پایین آمده است که بر این اساس، متوسط سنی مصرف‌کنندگان مواد که قبلا 25 تا 26سال بود، اکنون به 22 تا 23سال رسیده است.

*  براساس آمارهایی که مطرح می‌شود 2.3درصد دانش‌آموزان، مصرف‌کننده مواد و عمدتا مصرف‌کننده گل هستند.» این آمارها در حالی ارائه می‌شود که سخنگوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در دی1396 سن شروع مصرف مواد‌مخدر را بین 15 تا 17سال عنوان کرده بود.

سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام:

* «با افزایش مصرف‌کنندگان گل از سنین نوجوانی، آنها پس از 5، 6سال مصرف سنگین گل، دچار عوارض روانی، توهم، هذیان، اضطراب و اختلال شخصیت می‌شوند و بعدها با گروهی از جوانان مواجه خواهیم شد که به درد کار و شغل و ازدواج و مشارکت در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی نمی‌خورند و جرم و جنایت و تنش در خانواده‌ها بالا می‌رود.

* عوارض روانی گل و تأثیر آن خیلی سنگین‌تر از مواد‌مخدری مانند تریاک است؛ به‌طوری که بالای 90درصد بستری‌هایی که درباره مشکلات روانپزشکی ناشی از مصرف مواد در بیمارستان‌ها داریم، مربوط به مصرف گل و روانگردان‌هاست؛ به‌عنوان مثال اگر بیمارستانی دارای 100تخت برای بستری بیماران با عارضه‌های روانی است و 10تخت را به معتادان اختصاص داده، 9تخت مربوط به مصرف‌کنندگان گل و روانگردان‌هاست.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو